Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność

Czy lepkość oleju jest tym samym co jego gęstość? Nie do końca, ale te dwa określenia ściśle się ze sobą łączą. Im niższa lepkość, tym mniejsza gęstość, zwłaszcza w niskiej temperaturze, co ma przełożenie na trwałość i pracę silnika zimą. W moim materiale wideo chciałem wam pokazać, jaka jest różnica w gęstości w zależności od lepkości.

Wielokrotnie pisałem, że olej silnikowy jest dla jednostki napędowej jak krew dla ludzkiego organizmu. Musi być świeży, by utrzymać go w sprawności, nie może być też zbyt rzadki ani zbyt gęsty. To on odpowiada nie tylko za smarowanie wszystkich mechanizmów, ale też je chłodzi lub napędza.

Wystarczy wspomnieć o hydraulicznych kompensatorach luzów zaworowych czy nawet tzw. popychaczach szklankowych. Bez oleju nie działają. To samo można powiedzieć o hydraulicznym napinaczu łańcucha rozrządu w niektórych konstrukcjach czy nastawniku zmiennych faz rozrządu.

Turbosprężarka to jeden z bardziej narażonych na szybkie zniszczenie mechanizmów współpracujących z silnikiem i już powszechnie stosowany w niemal każdym nowym samochodzie. Tylko krążenie oleju sprawia, że turbosprężarka nie zaciera się kilka minut po uruchomieniu jednostki napędowej. W większości przypadków awaria doładowania jest spowodowana zaburzeniem w smarowaniu.

Podsumowując – olej silnikowy, tak banalny płyn, jest niezwykle istotny. Ważne, by stosować taki jak zaleca producent – to on najlepiej wie pod kątem jakiego środka został zaprojektowany silnik. Określane jest zazwyczaj minimum jakościowe i lepkości.

Zimą to właśnie lepkość jest istotnym parametrem. Przy niskich temperaturach olej gęstnieje, a wcale nie rozgrzewa się tak szybko, jak pokazuje wskaźnik temperatury (on dotyczy cieczy chłodzącej). Zwykle osiąga temperaturę roboczą dopiero po kilkunastu minutach od uruchomienia silnika. Jednak najbardziej newralgicznym okresem jest pierwsze kilkanaście sekund.

To wtedy silnik startuje "na sucho", czyli jeszcze bez oleju lub tylko z tym, co zostało na ściankach i w kanalikach, a nie spłynęło do miski olejowej. Pompa niczym serce stara się dostarczyć płyn smarujący najszybciej jak się da we wszystkie zakamarki i miejsca, w jakie dotrzeć powinien. Jednak to od gęstości w dużej mierze zależy czas dotarcia do newralgicznych punktów. A ona wiąże się z temperaturą i lepkością, czyli tym, co wlejecie do silnika.

Dlatego osobiście uważam, że nie ma lepszego okresu na wymianę oleju na nowy niż późna jesień. Dobrze, gdy silnik właśnie zimą pracuje na świeżym oleju. Przy niskich temperaturach to ważne. To w takich warunkach często samochód nie rusza od razu po uruchomieniu, bo trzeba skrobać szyby, nagrzać wnętrze. To dlatego warto mieć w silniku olej o takiej lepkości, by sprawnie rozpłynął się po wszystkich kanalikach.

Często słów lepkość i gęstość używa się zamiennie, ale gęstość oleju nie jest określeniem technicznym, a potocznie rozumiana jest efektem lepkości. Producenci określają ten parametr w prosty sposób – np. 10W40, gdzie lepkość w niskich temperaturach to 10, a w wysokich 40. Im niższa pierwsza liczba, tym olej zachowuje się lepiej zimą, jest bardziej płynny. Im wyższa druga, tym lepiej latem, jest bardziej odporny na zerwanie tzw. filmu olejowego, ale nie należy tych liczb traktować jak dwóch niezależnych parametrów. Przykładem może być olej 10W40, który jest gęstszy niż 10W60, nie tylko latem, ale i zimą.

W zamieszczonym na początku artykułu materiale wideo można dostrzec subtelne różnice w potocznie rozumianej gęstości oleju w zależności od jego lepkości w niskiej temperaturze.

Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę?

Producenci samochodów krok po kroku zmniejszają rekomendowaną do swoich silników lepkość olejów silnikowych, dzięki czemu obniża się wewnętrzne…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Konstrukcja układu korbowego – wał korbowy [część 3] Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Leasing konsumencki – co powinieneś o nim wiedzieć? Instalacja LPG w nowym aucie, ale nie fabryczna. Sprawdzamy, czy takie ryzyko może się opłacać Samochód na ryby to nie bujda z internetu. To poważny temat Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Stabilizator – jak to działa? [kompendium wiedzy] Volvo, czyli Ford - nowy silnik 1.6 GTDi Silniki Mazdy: Sky-G i Sky-D - więcej niż ewolucja Zimówki kontra letnie opony. Które radzą sobie lepiej przy dodatnich temperaturach? Filtr paliwa - jeden z tych najbardziej zapomnianych

Popularne w tym tygodniu:

Kolizja z winy rowerzysty nie musi oznaczać problemów. Zobacz, kiedy można liczyć na odszkodowanie Holowanie przyczepy kempingowej i przepisy, które musisz znać Rozmiar opony a właściwości jezdne. Droga hamowania może być krótsza nawet o 2 metry Ile kosztuje wypalanie sadzy i czyszczenie filtra DPF? Profilaktyczna wymiana panewek silnika 1.5 dCi ma sens. Zobacz, dlaczego warto to robić Kamperem na wakacje - ile to kosztuje? Opłaty, o których trzeba pamiętać Licytacje samochodów. W czasach koronawirusa można trafić na świetne okazje Wymiana licznika w aucie – sprawdziliśmy, jak przebiega proces legalizacji "nowego" przebiegu Hak holowniczy - podpowiadamy jak kupić, zamontować i zalegalizować Łobodziński: 7 najbardziej irytujących rozwiązań we współczesnych autach. Niektóre z nich to systemy bezpieczeństwa (opinia) Światła pozycyjne to nie to samo co postojowe. Czym się różnią?