Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe

Kosztowne w naprawach silniki Diesla, jeżeli są odpowiednio traktowane, mogą bez usterek wytrzymać znacznie dłużej, niż się wydaje. Częstsza niż zaleca producent wymiana oleju, unikanie przyspieszeń z niskich obrotów, tankowanie dobrego paliwa czy przepalenie filtra DPF od czasu do czasu – to powinno wydłużyć trwałość najdroższych podzespołów. Pozostaje pytanie: czy warto to robić?

Jedni w ogóle nie dbają, inni dmuchają na diesla jak na dziecko. Co bardziej się opłaca? (fot. mat. prasowe / Honda)
Ten artykuł ma 6 stron:
Eksploatacja diesla a zużycie podzespołów
Współczesny silnik Diesla, jeżeli jest dobrze traktowany i serwisowany zgodnie z logiką, a nie zaleceniami producenta, bez trudu wytrzyma 150–200 tys. km do pierwszej naprawy osprzętu. W międzyczasie zostanie wymienione sprzęgło i prawdopodobnie koło dwumasowe, choć niekoniecznie. Potem zaczyna się lawina wydatków. Turbosprężarka, filtr DPF, wtryskiwacze, pompa paliwa, zawór EGR, napęd rozrządu… Koszty napraw idą w tysiące złotych. Oczywiście nie wszystko na raz, dlatego nierzadko już po pierwszym wydaniu 3000–5000 zł auto jest sprzedawane.
Czy da się wydłużyć żywot tych podzespołów? Oczywiście, że tak. Chociażby turbosprężarka jest w stanie wytrzymać bez trudu 200 tys., a nawet 300 tys. km przebiegu, jeżeli pracuje na dobrej klasy i w miarę świeżym oleju. Oznacza to, że trzeba go wymieniać nie co 30 tys. km jak zaleca producent, ale najpóźniej co 15 tys. km.
Jeżeli nie będziecie jeździć wyłącznie po mieście, filtr DPF odwdzięczy się dwu-, a nawet trzykrotnie wyższą trwałością. Tankując dobrej klasy paliwo i wymieniając jego filtr częściej, wydłużycie prawidłową pracę całego układu wtryskowego. Jednak czy to wszystko się opłaca? Czy takie dmuchanie na zimne ma sens — przede wszystkim ekonomiczny?
Trudno jest coś takiego policzyć, nie robiąc po prostu doświadczenia na przynajmniej dwóch identycznych samochodach. Jednak można się nad tym pochylić teoretycznie i choć w przybliżeniu pomyśleć o kosztach. Spróbujmy.
Ten artykuł ma 32 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze