Co łączy Porsche, FSO i Peugeota? Jedno zero

Nazewnictwo Peugeota jest proste niczym bagietka. Trzy cyfry, z których pierwsza określa klasę auta, druga to zero, zaś ostatnia określa generację. Teraz trochę się pokomplikowało, bo doszły czterocyfrowe SUV-y i minivany, ale ogólna zasada pozostała niezmieniona. Podobnego schematu chciały użyć dwie inne firmy: Porsche i FSO.

Zarówno FSO, jak i Porsche naruszyły patent Peugeota.

Zarówno FSO, jak i Porsche naruszyły patent Peugeota. (Fot. Materiały prasowe/FSO)

Można o tym przeczytać w historii powstania nazwy "911", którą niedawno przypomniało Porsche. Jestem przekonany, że każdy czytelnik Autokultu świetnie ją pamięta. Jak to Porsche wymyśliło model 901, a nawet zdążyło wyprodukować 82 egzemplarze tego auta, dopóki Peugeot sądowo nie zmusił Niemców do zmiany nazwy. Francuzi opatentowali swój schemat już 40 lat wcześniej. Porsche podmieniło jedną cyfrę i tak narodziło się legendarne 911, które – podobnie jak sposób oznaczeń Peuegota – jest z nami do dziś.

Ale żeby posłuchać o poczynaniach prawników firmy z lwem w logo nie trzeba opuszczać Polski. Podobną zmianę wymusili na naszym rodzimym FSO. W 1968 roku Warszawa musiała dostać nowe oznaczenie, bowiem używane pierwotnie 203/204 naruszało patent Peugeota. Obie firmy się dogadały, a zero w nazwie stało się dwójką. Co ciekawe, Francuzi upomnieli się o swoje dopiero 8 lat po rozpoczęciu produkcji jeszcze wcześniejszego modelu 201/202. Być może po prostu przez ten czas w ogóle nie słyszeli o tym samochodzie.

Zobacz również: Peugeot 208 1.2 PureTech 110 KM Allure - test

Podziel się:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Historia:

Spoiler alert! Nissan przewidział przyszłość samochodów w 1983 roku Lexus LS 400 (1989-1994). Japoński rywal Mercedesa Klasy S Polski Funter 4x4x4 miał być najlepszym pojazdem na świecie. Projekt nie doczekał się happy endu Czy Polonez odnalazłby się w dzisiejszych czasach? Sprawdzamy, jak wyglądałby jego cennik Polski samochód o krok od rajdowej kariery. Nieznana historia Oberka Pożegnanie z Viperem Kombi, pickup i cabrio w jednym aucie - w Mercedesie wymyślono to ponad 20 lat temu 45 lat Syreny 105 Toyota 222D – rajdówka, która nigdy nie stanęła na starcie Rowery z silnikiem? Polacy robili je już dawno temu 20 lat prekursora hybryd Człowiek, który pokonał Ferrari – historia marki Stanguellini Krótka historia najsłynniejszego czołgu Porsche - VK 45.01 Tiger (P) S-21 i inne polskie silniki Tatra, czyli czechosłowacka fantazja i luksus Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122-letniej historii Škody BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Toyota przypomina o swoim prawdziwym rajdowym debiucie Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia rozwoju mocy w motorsporcie Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France

Popularne w tym tygodniu:

Za kulisami Brabusa, najbardziej niesamowitego tunera Mercedesa na świecie