4200 zł kary za brak OC. To jeszcze nic wobec możliwego regresu

Właściciel auta osobowego, który nie wykupi polisy OC w 2018 roku musi się liczyć z karą w wysokości 4200 zł. Ale to nie jedyne obciążenie finansowe dla nieubezpieczonych. W razie spowodowania wypadku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zwróci się do takiej osoby o zwrot rekompensaty za szkody. Koszty mogą iść w dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych.

Kara za brak OC kilkakrotnie przekracza cenę polisy

Kara za brak OC kilkakrotnie przekracza cenę polisy (wp.pl)

W szybkim tempie rośnie liczba najwyższych regresów — informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Już blisko czterysta osób ma do zwrotu kwoty przekraczające ponad 200 tys. zł, w tym osiem osób obciążonych jest regresami przekraczającymi 1,5 mln zł.

— Wciąż niska świadomość ubezpieczeniowa Polaków, w połączeniu z coraz wyższymi wypłatami za szkody osobowe, powoduje, że jazda bez obowiązkowego OC stała się ogromnym zagrożeniem dla finansów sprawcy szkody — mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. — Dlatego nawet mimo wzrostu cen za ubezpieczenie OC lepiej we własnym interesie wykupić je, niż narażać się na tak wysokie sankcje, jak kara za brak polisy i regres.

Od początku 2018 roku podwyżce uległy kary dla właścicieli pojazdów bez OC. Ich wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Maksymalna kara dla auta osobowego to dwukrotność tej kwoty w danym roku. Oznacza to, że obecnie można zapłacić 4,2 tys. zł. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni — 20 proc. (840 zł), a do 14 dni — 50 proc. pełnej stawki (2,1 tys. zł).

System zdalnego wykrywania właścicieli pojazdów, którzy nie wykupili OC, jest coraz bardziej szczelny. Oznacza to, że kary mogą otrzymać nawet właściciele tych pojazdów, które nie wyjeżdżają na drogi. Od stycznia do końca listopada 2017 roku UFG wystawił 76,1 tys. wezwań o zapłacenie kary za brak tej polisy — to o ponad jedną czwartą więcej wezwań niż w analogicznym okresie 2016 roku.
Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 80–90 tys. nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4–0,5 proc. wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

Do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:

— wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu (warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC),
— przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów — tak długo jak pojazd jest zarejestrowany — bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany),
— trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu,
— nieopłacenie pełnej raty składki za OC (tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy),
— wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (należy pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu — tj. w dniu otrzymania tablic rejestracyjnych i czasowego pozwolenia na dopuszczenia pojazdu do ruchu — ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu).

Zobacz również: Przystanek Bieszczady - Skodą Karoq odkrywamy polską Alaskę

Podziel się:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Premiery samochodów w 2018. Oficjalne informacje, plotki i przecieki "Nie mogę sprzedać rajdówki, bo jestem kobietą". Męska duma i kompleksy Polaków Tico o mocy 110 KM. Zbudował je 25-letni Polak Od 3,5 roku mechanik przetrzymuje samochód emerytki w warsztacie! Poszło o… 150 zł Ciekawostka z ogłoszenia: Rządowy Chevrolet z 1951 roku w całkiem dobrym stanie Mercedes-Benz 770K trafi na aukcję. Samochód należał do jednego z największych zbrodniarzy wojennych Jedyny taki Aston Martin Vulcan na świecie. Można nim jeździć po drogach Do kupienia złote lamborghini aventador. Wygląda znajomo, a cena jest okazyjna Sportowe barwy na Macanie. Czemu Porsche nie oferuje tego swoim klientom?! Wstępne podsumowanie polskiego rynku samochodów. Kupujemy więcej mercedesów i bmw niż fiatów i peugeotów Taryfikator mandatów 2018. Za co kierowcy zapłacą więcej? Szwedzi się nie patyczkują. Koenigsegg pokazał, jak wyglądają testy zderzeniowe ich aut Doczekaliśmy się pierwszego samochodu elektrycznego z Polski. To ogromny dostawczak Tankowanie smarta skończyło się eksplozją. Kobieta pomyliła otwory Przepiękne pożegnanie auta. Fan marki rozstaje się ze swoim saabem 9-3 Jakich zmian w przepisach można spodziewać się w 2018 roku? Większość z nich i tak stoi pod znakiem zapytania Smog nie powstaje przez samochody. Straż miejska ma broń na trucicieli Dlaczego na drogach ginie tylu pieszych? Zwykle to wina kierowców "Top Gear" powraca! Krótka zapowiedź jednego z nowych odcinków Mercedes Brabus W140 7.3 S V12 z Rosji wystawiony na sprzedaż. Karabin AK-47 gratis Prawie 500 koni mechanicznych i 4 sekundy do setki. Wiemy czym jeździ Popek Przerwa od karpia. 5 konfiguratorów, które umilą czas przy świątecznym stole Nowe BMW X2 zadebiutowało na rynku. Znamy ceny Policja rozpoczyna świąteczną akcję na drogach. Mają pomagać i karać

Popularne w tym tygodniu:

Tankowanie auta podczas ośmiogodzinnego driftu. BMW sięgnęło po rozwiązania z samolotu Zrobili z "malucha" potwora na kołach. Ma silnik Hayabusy o mocy 190 KM Polska policja zawstydziła spotterów. W 3 godziny odnaleźli astona martina i rolls-royce'a Ponad 370 km przejechane bokiem. BMW odzyskało dawny rekord Prezydent Turkmenistanu nie zwalnia z absurdami. Teraz zakazał kobietom prowadzić auta Gorąca woda i zmrożona szyba nie idą w parze. Nie popełnij tego błędu BMW pewnie nie chce, byśmy oglądali te zdjęcia. Tak wygląda nowa seria 8 25 lat jak jeden dzień. Oto samochody, które kwalifikują się do żółtych tablic! Amerykanie w Oregonie wreszcie mogą sami tankować samochód. I są tym faktem przerażeni Nowe policyjne BMW już na drogach. Wiemy, gdzie stacjonują Oświetlenie przyszłości? Tysiące diod, a każda z nich żyje własnym życiem Koniec dominacji Volvo? Volkswagen najbezpieczniejszy w trzech klasach na sześć!