Niewidzialne zagrożenie wielkim wrogiem kierowców. Co to jest martwe pole?

Prawie każdemu kierowcy zdarzyło się nie zauważyć auta jadącego w tzw. martwej strefie lusterek, potocznie zwanej martwym polem. Prawie każdy też o nim słyszał, ale nie wszyscy wiedzą, co to dokładnie jest.

Kierowca nie wszystko jest w stanie dostrzec w lusterkach.

Kierowca nie wszystko jest w stanie dostrzec w lusterkach. (Fot. Citroen)

Do wielu niebezpiecznych sytuacji w miastach i na drogach szybkiego ruchu mogło by nie dojść, gdyby kierowcy mieli świadomość, co to jest martwa strefa lusterek. Częściowo chodzi o to, żeby upewniać się dwa razy, czy na pasie obok nie znajduje się auto, ale głównie mam na myśli to, że gdyby wszyscy kierowcy miel świadomość, czym jest martwe pole, to nikt nikomu by w tę strefę nie wjeżdżał.

Martwa strefa lusterek czy też martwe pole, jest to przestrzeń obok auta, której nie widać w ani w lusterkach (bocznych i wstecznym), ani przez przednie boczne szyby. W zależności od wielkości lusterek, przestrzeń ta może być bardzo różna. W skrajnych przypadkach z powodzeniem może się w niej schować spore auto osobowe, a w przypadku lepiej ustawionych lusterek można nie zauważyć np. motocykla.

Najczęściej na drogach wielopasmowych nie zwracamy uwagi na to, że jedziemy w czyjejś martwej strefie. Jednak dobry kierowca, powinien się zorientować, że jeśli utrzymuje prędkość auta jadącego obok, a przód jego samochodu jest na wysokości oparcia fotela kierowcy auta jadącego sąsiednim pasem, to jest zupełnie niewidoczny dla tego kierującego.

Aby ograniczyć tę martwą strefę we własnym aucie, należy ustawić lusterka tak, żeby tylko mała część zwierciadła obejmowała bok naszego auta. Chodzi o to, żeby lusterka były ustawione maksymalnie do zewnątrz. Wtedy widać nieco więcej i jest szansa, że zauważymy fragment auta jadącego obok.

Dodatkowo warto pamiętać, że przed zmianą pasa ruchu należy odwrócić się i upewnić, że mamy wystarczająco dużo miejsca na manewr, w ten sposób sprawdzimy, czy coś nie znajduje się w martwym polu. Dodatkowo, odpowiednio wcześniej zasygnalizowany manewr może spowodować, że kierowca jadący obok zwolni i udostępni miejsce do zmiany pasa.

Na liście wyposażenia nowoczesnych samochodów często można znaleźć specjalnego asystenta martwego pola, tzn. system monitorujący niewidoczną dla kierowcy strefę. Opisywaliśmy już jak to działa i czy warto za to dopłacić.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika jazdy

Podziel się:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Wykupiłeś polisę AC? Ubezpieczyciel może nie wypłacić pieniędzy z błahego powodu Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Skoda Kodiaq - poradnik kupującego w pigułce WP Pomaga: Kia Stinger czy Infiniti Q50? Czytelnik nie wie, co wybrać Umowa sprzedaży motocykla – co powinna zawierać? Volkswagen Arteon - poradnik kupującego w pigułce Kia Stonic - poradnik kupującego w pigułce Kia Stinger – poradnik kupującego w pigułce Instalacja LPG zimą. Nie będzie problemów jak zadbasz o kilka drobiazgów Parkowanie gości na zamkniętych osiedlach. Co na to prawo? Co musi zawierać umowa sprzedaży samochodu? Podstawowe dane Używany Peugeot 5008 w pigułce Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Najbardziej niebezpieczne drogi w Polsce. Zestawienie Yanosika Jakie dokumenty musi mieć kierowca?

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność