Instalacja LPG zimą. Nie będzie problemów jak zadbasz o kilka drobiazgów

Samochody zasilane gazem LPG z reguły są bardziej podatne na usterki, niektóre problemy wychodzą dopiero zimą. Choć do tej pory pogodę mieliśmy łagodną, to prędzej czy później nadejdą większe mrozy. Wówczas mogą się pojawić problemy z rozruchem lub pracą silnika na gazie. Jak się przygotować na takie sytuacje?

Nowoczesne instalacje gazowe nie wymagają szczególnej obsługi zimą, ale pamiętając o kilku drobiazgach możecie zaoszczędzić sobie problemów i trochę pieniędzy.

Nowoczesne instalacje gazowe nie wymagają szczególnej obsługi zimą, ale pamiętając o kilku drobiazgach możecie zaoszczędzić sobie problemów i trochę pieniędzy. (fot. mat. prasowe)

Akumulator to podstawa…

…i wie o tym niemal każdy kierowca, a jest to często powtarzany wątek w poradnikach zimowych. Niezależnie od tego czy masz auto na LPG, czy paliwa konwencjonalne, zadbaj o właściwe naładowanie akumulatora. Warto sprawdzić to miernikiem, a przy okazji przetestować układ ładowania. Zajmie to raptem dwie minuty.

To, co specyficzne dla samochodów z LPG, to bardziej rozbudowana instalacja elektryczna, która może zupełnie "po kryjomu" zabierać prąd, czy to przez stałe działanie jakiegoś odbiornika, czy też zwarcie. Jeżeli więc zdarzy się, że sprawna bateria zostanie rozładowana kilkukrotnie, warto właśnie instalację elektryczną – również przy gazowej – pod tym kątem przejrzeć.

Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie

Samochody stają się coraz bardziej skomplikowane, a akumulatory nie wytrzymują już tak długiego okresu eksploatacji jak kiedyś. Dziś obsługa…

Problemy zaczynają się od układu benzynowego

W praktyce zawsze problemy z uruchomieniem zimnego silnika, zwłaszcza przy niskich temperaturach, dotyczą układu zasilania benzyną – nie LPG. To dlatego, że poprawnie ustawione, nowoczesne instalacje w takich warunkach zapobiegają rozruchowi na gazie. Jednak i w tym miejscu są różnice pomiędzy autami czysto benzynowymi, a takimi, które korzystają z dwóch paliw.

Nie są to one techniczne, lecz eksploatacyjne. Użytkownicy aut na LPG często jeżdżą z niskim poziomem benzyny, co sprzyja kondensacji wody wewnątrz zbiornika. To ona może być przyczyną problemów z pracą układu zasilania.

W starszych instalacjach gazowych (I i II generacja) użytkownicy mogą wybrać paliwo do uruchamiania silnika, nawet w trudnych warunkach. Jeżeli system gazowy i silnik są sprawne, bez problemu mogą uruchomić motor na LPG, ale nie zalecamy tego zimą, ponieważ kondensacja wody sprzyja wielu problemom.

Dlaczego powinno się tankować do pełna? [poradnik]

Wielu kierowców, korzystając ze stacji benzynowych, nie tankuje samochodu pod korek. Czy takie postępowanie szkodzi naszemu autu? Jakie awarie mogą być…

Instalacja gazowa zimą

Zimą największym wrogiem instalacji LPG są nagromadzone w układzie oleiste zanieczyszczenia, które gęstnieją wraz ze spadkiem temperatury i mogą prowadzić nawet do zablokowania pracy reduktora-parownika czy listwy wtryskowej. Dlatego warto na zimę wymienić wszystkie filtry na nowe, nawet jeżeli są jeszcze w miarę czyste. Szczególnie filtr odpowiadający za przepływ LPG w fazie lotnej.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Najbardziej dotkliwe dla użytkowników aut z instalacją LPG jest późne przełączanie z zasilania benzynowego na gazowe. To generuje wyższe koszty eksploatacji. Jak szybko rozgrzać silnik, by zaczął pracować możliwie najwcześniej na gazie?

Instalacja LPG włącza się wtedy, gdy ciecz – nie silnik – osiągnie właściwą temperaturę. Oznacza to, że aby jak najwcześniej korzystać z tańszego paliwa, należy jak najszybciej rozgrzać płyn chłodzący.

Osiągniecie to przełączając układ wentylacji wnętrza na obieg wewnętrzny. W ten sposób nagrzewnica auta nie jest chłodzona, a ciecz szybciej się rozgrzeje. W starszych samochodach, gdzie nagrzewaniem wnętrza steruje zawór nagrzewnicy, można wyłączyć ogrzewanie, co powinno przyspieszyć rozgrzanie płynu.

Nie warto natomiast zbyt wcześnie przełączać starszych typów instalacji na zasilanie gazowe. Niewłaściwie odparowany gaz może oszronić reduktor i zalać świece zapłonowe. Dlatego mając system I lub II generacji poczekajcie chociaż do momentu, gdy podniesie się wskazówka temperatury cieczy.

Jak eksploatować samochód z instalacją gazową?

Pisałem już o zakupie auta z instalacją gazową, zarówno o stronie prawnej jak i technicznej. Chciałbym jeszcze przybliżyć zasady eksploatacji…

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Zobacz, co potrafi oszukać policyjny alkomat. Możesz się przed tym ustrzec Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest polisa mini AC? Prosty sposób na niedrogie ubezpieczenie auta Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? OC droższe dla tych, którzy zwlekają z kupnem samochodu. Zobacz praktyki ubezpieczycieli Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie Ściąganie podczas hamowania – wyjaśniamy przyczyny niebezpiecznego zjawiska Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza

Popularne w tym tygodniu:

Rozpoczął się sezon strat spowodowanych przez kuny. Nie ma na nie dobrego sposobu Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Zobacz, co potrafi oszukać policyjny alkomat. Możesz się przed tym ustrzec Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Użytkowanie samochodu z turbiną. Najważniejsze zasady Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Co zrobić, gdy samochód nie przeszedł przeglądu? Musisz działać szybko Zamiast wymiany wahacza tańsza i znana metoda sprzed lat. Wciąż jest aktualna Programy lojalnościowe dla kierowców. Zobacz, gdzie najszybciej zdobędziesz nagrody Najbardziej niezawodne i awaryjne sześcioletnie samochody. Ranking ADAC Kody silników 1.9 TDI: w tych modelach je montowano