Parkowanie gości na zamkniętych osiedlach. Co na to prawo?

Zamknięte, strzeżone osiedla to dla wielu mieszkańców miast oaza bezpieczeństwa, do której nie mogą dostać się postronne osoby. To, co na co dzień może być ich zaletą, w okresach, w których rodzina i przyjaciele odwiedzają się mimo dzielącej ich odległości, może być poważnym kłopotem. Czy można zaparkować na terenie takiego osiedla i co jeśli jego ochrona założy nam na koło blokadę?

Odwiedziny u osoby mieszkającej na zamkniętym osiedlu mogą być sporym wyzwaniem. Problemem jest parkowanie

Odwiedziny u osoby mieszkającej na zamkniętym osiedlu mogą być sporym wyzwaniem. Problemem jest parkowanie (MARIUSZ KAPALA / GazetA LUBUSKA)

Nielegalny wjazd za ogrodzenie?

W przypadku strzeżonych osiedli pilot podnoszący szlaban jest przepustką do jego wnętrza. Żeby postawić samochód pod klatką, zwykle trzeba wykupić drogie miejsce parkingowe. Nic więc dziwnego w tym, że wspólnoty, która zarządzają takimi obiektami, zwykle zazdrośnie strzegą wybrukowanej powierzchni. Postawmy sprawę jasno. Obszar osiedla jest prywatnym terenem. Jego zarządca ma więc prawo do tworzenia na nim regulaminów dotyczących korzystania z obszaru, w tym i regulaminu określającego zasady parkowania. Czy jednak rzeczywiście nas one obowiązują?

— Na terenach prywatnych nie są stosowane przepisy prawa o ruchu drogowym. Ich zapisy mają zastosowanie na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu – stwierdza Katarzyna Gumula-Kubicka, prawniczka z Katarzyna Gumula-Kubicka Kancelaria Adwokacka. — Jedynie w wyjątkowych sytuacjach można je stosować także w innych miejscach, w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób albo wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych — dodaje Katarzyna Gumula-Kubicka.

Z jednej strony oznacza to, że powinniśmy przestrzegać regulaminu stworzonego przez zarządcę terenu. Z drugiej jednak strony daje nam to pewność, że w razie pozostawienia samochodu na zamkniętym osiedlu w miejscu do tego nie przeznaczonym, na przykład przy chodniku, jeżeli pojazd nie będzie zagrażał bezpieczeństwu, policja czy straż miejska nie będą mogły pojazdu usunąć. Nie oznacza to jednak, ze osoba, która zdecyduje się parkować „na dziko”, będzie zawsze całkowicie bezpieczna.

Młot na samowolne parkowanie

Coraz więcej zarządców zamkniętych osiedli decyduje się na ustanowienie wewnątrz ogrodzenia strefy ruchu lub strefy zamieszkania i odpowiednio znakuje teren. W obydwu przypadkach stosuje się wtedy przepisy prawa drogowego. Zarządca terenu może więc poprosić policję czy straż miejską o odholowanie samochodu, który jest nieprawidłowo zaparkowany, albo o założenie na jego koło blokady.

Zdarza się też, że nawet jeśli na terenie osiedla nie została wprowadzona strefa ruchu lub strefa zamieszkania, zarządca wynajmuje firmę zakładającą blokady na koła pojazdów, które nie powinny stać wewnątrz osiedli. Czy to legalne?

Rozstrzygnięcie tej kwestii nie jest proste. Z jednej strony należy uznać prawo do zarządzania własnym terenem, na drugiej szali leży jednak prawo własności posiadacza samochodu. Wątpliwości nie miał jednak Sąd Okręgowy w Katowicach, który w czerwcu 2017 roku orzekł na korzyść użytkowniczki samochodu, na koło którego założono prywatną blokadę.

Jak wynikało z uzasadnienia, właściciel terenu ma prawo do ustanawiania opłat za parkowanie. Musi jednak zadbać o to, by cennik był dobrze widoczny dla kierowców, a opłaty pobierać może on sam lub osoba albo firma do tego upoważniona. Zdaniem sądu prawo do zakładania blokad na koła pojazdów mają jednak wyłącznie służby takie jak policja czy straż miejska.

Co więc może zrobić administrator osiedla, na terenie którego zaparkowano pojazdy niezgodnie z regulaminem? Przepisy dopuszczają odholowanie takich pojazdów. Decyduje się jednak na to niewielu zarządców, ponieważ odholowanie wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Kia Stinger – poradnik kupującego w pigułce Co musi zawierać umowa sprzedaży samochodu? Podstawowe dane Używany Peugeot 5008 w pigułce Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Najbardziej niebezpieczne drogi w Polsce. Zestawienie Yanosika Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Jak działa przekładnia CVT? Egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. B. Plac to już tylko formalność Nie tylko rowerem. Oto pojazdy, na które nie potrzeba prawa jazdy Jak bezpiecznie i zgodnie z prawem przewieźć choinkę? Lepiej wiedzieć, niż zapłacić 500 zł mandatu 5 sposobów jak nie zgubić auta na wielkim parkingu Rejestrator jazdy za granicą. Czasami lepiej zostawić kamerę w domu WP Pomaga: alternatywa dla Peugeota 5008 za 100 tys. zł. Proponujemy "japończyka" Kto może kierować ruchem drogowym? Czym naprawdę różni się Škoda Karoq od Kodiaqa? Okazuje się, że jest tego sporo

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność