Używana Mazda RX-8 w pigułce

Ponadprzeciętnie oryginalny samochód sportowy z silnikiem Wankla i czterodrzwiowym nadwoziem ma już swoje lata, a ze względu na niskie ceny cieszy się sporym zainteresowaniem. Dla wielu jest wciąż zagadką i dość ryzykownym wyborem. Czy jest się czego bać?
Roczniki: 2003–2011 (lifting w 2008 r.)
Ceny rynkowe: 12 000 — 25 000 zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: wysokie
Wersje nadwoziowe: coupe
Pojemność bagażnika: 290 l
Popularne silniki benzynowe:
- 1.3 (192, 205, 210, 215, 232 KM)
Mazda RX-8 ze względu na specyficzny, wysokoobrotowy silnik z wirującymi tłokami jest samochodem, który należy kupować będąc w pełni świadomym potencjalnych wydatków oraz obsługi. Na przykład stosowanie oleju innego niż mineralny powoduje jego ponadprzeciętnie wysokie spalanie, które i tak jest naturalną cechą tej konstrukcji. Do tego może dojść do zatarcia. Przedwczesne gaszenie jednostki po uruchomieniu powoduje zalewanie świec zapłonowych. Części zamienne są bardzo drogie.
Zobacz również: Mazda MX-5 (ND) - jak składa się dach?
Generalnie samochodu trzeba się po prostu nauczyć. Tak jak wydawania pieniędzy na paliwo, którego potrzebuje bardzo dużo — ok. 13–15 l/100 km — oraz olej silnikowy — ok. 1 l na jedno tankowanie. W zamian daje bardzo dobre osiągi pomimo niewysokiej mocy oraz rewelacyjne właściwości jezdne. Co prawda jest to raczej coupe 2+2, to jednak z tyłu łatwiej wsiadać dzięki połówkowym drzwiom otwieranym pod wiatr.
Wybór samochodów na rynku nie jest duży, a do tego trzeba uważać na egzemplarze powypadkowe, a także zaniedbane. Na dobrą sprawę przy zakupie Mazdy RX-8 trzeba wziąć pod uwagę kapitalny remont silnika, który zwykle robi się przed przebiegiem 200 tys. km, a do tego znaleźć specjalistę, który będzie się chciał tym zająć.
Typowe usterki:
- Duże zapotrzebowanie na olej silnikowy — rzecz naturalna, nie zawsze jest usterką.
- Rozszczelnienie komór spalania.
- Problemy z uruchomieniem.
- Zalewanie świec zapłonowych.
- Usterki elektroniki sterującej silnikiem.
- Korozja.
Czego szukać:
Samochodu od pasjonata i osoby, która potrafi doradzić w zakresie obsługi. Dobrym rozwiązaniem jest zakup egzemplarza z silnikiem do remontu.
Czego unikać:
Aut, które noszą ślady wypadków, dużej ilości korozji lub z niepewną historią. Nie polecamy wersji z automatyczną skrzynią biegów, gdyż nie daje odpowiedniej porcji przyjemności.
Ten artykuł ma 4 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze