Pan Michał celuje w zakup Peugeota 5008, ale rozważa też alternatywy. Jakie?

Pan Michał celuje w zakup Peugeota 5008, ale rozważa też alternatywy. Jakie? (fot. mat. prasowe)

WP Pomaga: alternatywa dla Peugeota 5008 za 100 tys. zł. Proponujemy "japończyka"

Nasz czytelnik rozpoczął poszukiwania samochodu klasy SUV od Renault Kadjara, ale szybko zainteresował się większym Peugeotem 5008. Zapytał nas o opinię i jakąś ciekawą alternatywę dla tych samochodów. Najlepiej z Francji, ale my zaproponowaliśmy mu "japończyka".

Czego szukamy?

W tym artykule z cyklu WP Pomaga szukamy dla pana Michała alternatywy dla Peugeota 5008. Dlaczego akurat ten model?

– Moim celem jest zakup możliwie dużego SUV-a za nie więcej niż 100 tys. zł. Oglądałem i jeździłem już Renault Kadjarem i podoba mi się. Nie jest bardzo duży, ale ma minimum przestrzeni jakiej potrzebuję. Citroën nie ma alternatywy, a myślałem, że Peugeoty są droższe. Gdy zajrzałem w cennik, to okazało się, że można w tej kwocie kupić modele 3008 i 5008. I szczerze mówiąc przy tak niedużej różnicy celowałbym w 5008. Nawet kosztem wyposażenia, na którym mi tak bardzo nie zależy. Nawet lubię takie prostsze, gorzej wyposażone, uczciwe samochody – opowiada pan Michał.

Renault Kadjar był pierwszym samochodem jaki rozważał nasz czytelnik.

Nasz czytelnik szuka nowego, dużego i przestronnego SUV-a, ale budżet jest dość ograniczony. Wcześniej jeździł Renault Laguną III, w swoim "parku" ma też Citroëna, więc francuskie auta nie są mu obce – lubi motoryzację znad Loary. Nie zależy mu na wyposażeniu tak jak na przestrzeni, ponieważ, jak nam zdradził, zaskakująco często ma komplet pasażerów na pokładzie. Zwłaszcza wnuków, z którymi urządza sobie wycieczki.

– O co proszę? O takie porównanie, jak przygotowaliście dla pani Kasi, pani Małgorzaty czy pana Artura, ale bez tak obszernego opisu samochodów, bo i tak każdym z nich chciałbym się wcześniej przejechać i dokładnie obejrzeć. Myślę też, że cenniki mogą się niebawem zmienić, ale nie zaszkodzi porównanie na aktualnych. Różnica 3–5 tys. zł nie będzie problemem. Myślę, że to i tak jest do utargowania w salonie. Chodzi mi bardziej o propozycje wersji silnikowych i jakieś główne spostrzeżenia odnośnie tych aut. Przyznaję, że punktem wyjścia jest dla mnie wspomniany Peugeot 5008, tak jak był nim Fiat Tipo dla pana Artura – przypomina nam jeden z poprzednich artykułów.

Oto wypracowany wspólnie z czytelnikiem zakres poszukiwań:

  • punktem wyjścia jest Peugeot 5008, a jako modele alternatywne Renault Kadjar i niespodzianka w postaci Nissana X-Traila,
  • rocznik: samochód nowy,
  • cena: do 100 tys. zł,
  • przebieg roczny: do 20 000 km,
  • silnik: benzynowy,
  • skrzynia biegów: manualna,
  • oczekiwania względem dynamiki: przeciętne,
  • obowiązkowe wyposażenie: elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane lusterka z podgrzewaniem, klimatyzacja, audio,
  • preferowane wyposażenie: tempomat, czujniki parkowania lub kamera cofania, podgrzewane siedzenia.

Kilka słów o samochodach

Peugeot 5008 - SUV, który został stworzony w koncepcji minivana.

Zobacz również: Peugeot 508 (2018) - premiera w Genewie

Jak na ironię, jedynym autem, którym nie mieliśmy okazji jeździć jest nasz główny bohater – Peugeot 5008 – więc tu żadnych subiektywnych uwag panu Michałowi nie podsuniemy, o czym zresztą został wcześniej poinformowany. Przypominamy natomiast, że jest to model, który tak jak 3008 zastąpił minivana. Został zaprojektowany jako SUV, ale w koncepcji auta rodzinnego.

W Peugeocie 5008 tylne fotele są regulowane niezależnie i mają zaczepy Isofix

Dlatego ma niezależne fotele w dwóch rzędach, wszystkie regulowane. Wielką zaletą jest to, że z tyłu można skorzystać z trzech zaczepów ISOFIX. Standardowo bagażnik ma pojemność do 780 l, a duże schowki poukrywano pod podłogą. Ten w konsoli środkowej z przodu ma ponad 8 l pojemności, a pod nogami pasażerów z tyłu są dwa po 10,6 l. Pod względem funkcjonalności i wszechstronności Peugeot 5008 nie ma sobie równych w swojej klasie.

Bagażnik Peugeota 5008 jest ogromny, a do tego w aucie jest dużo schowków.

Zupełnie innym autem jest kompaktowy Renault Kadjar. Krótszy o 19 cm od Peugeota 5008 nie oferuje ani takiej przestrzeni, ani też tak dużej funkcjonalności. Ma tylko 472-litrowy bagażnik, a w kabinie wygodnie pojadą cztery dorosłe osoby lub z tyłu trójka dzieci, ale nie w trzech fotelikach. Jak pan Michał sam stwierdził, jest to model, który mniej więcej określa jego minimum potrzeb.

Największą bodaj wadą Kadjara jest jakość wykonania kabiny, a konkretnie skrzypienie plastików. Pod wieloma względami jest bardzo podobny do Nissana Qashqaia. Prowadzi się pewnie i bez emocji, ale jest to samochód wygodny.

Renault Kadjar to klasyczny, kompaktowy crossover. Nieco większy od Nissana Qashqaia, ale znacznie mniejszy od Nissana X-Trail.

Przewagą Renault Kadjara nad Peugeotem 5008 jest większy wybór wersji silnikowych i wyposażenia w tej samej cenie lub po prostu niższa cena zakupu.

Renault Kadjar dCi 130 4×4 BOSE — test, opinia, spalanie, cena

Renault podejmuje drugą próbę wejścia w segment średniej wielkości crossoverów. Po udanym, ale niedocenionym Koleosie opracowanym na podzespołach…

Godnym konkurentem Peugeota 5008 jest Nissan X-Trail. Trudno było wybrać trzecie francuskie auto do zestawienia, skoro pan Michał wykluczył Peugeota 3008. Dlatego szukałem "mieszańca". Jako, że Opel Grandland X jest samochodem o podobnych gabarytach co Kadjar i 3008, wybrałem X-Traila z aliansu Renault-Nissan.

Nissan X-Trail jest typowym, dużym SUV-em

Wspólne z Kadjarem niektóre elementy konstrukcyjne i układ napędowy nie czynią z niego bliźniaka, najwyżej dalszego krewniaka. Natomiast wizualnie wydaje się ogromny, ale i w praktyce jest nieco większy od Peugeota 5008. Nadwozie jest dłuższe o 5 cm, ale rozstaw osi znacznie krótszy, bo o 13,5 cm. Dlatego przestrzeń w kabinie nie została wykorzystana tak efektywnie jak we francuskim aucie, ale miejsca jest dużo i piątka pasażerów pojedzie nim wygodnie, a do tego bagażnik ma pojemność 565 l.

Kabina X-Traila nie została wykorzystana tak efektywnie jak Peugeota 5008, ale i tak jest przestronna i ma duży bagażnik.

Przy podobnej cenie, przewagą X-Traila nad 5008 jest przede wszystkim mocniejszy silnik i świetne zawieszenie. Ponadto w teście ten samochód, pomimo napędu na przednie koła, potwierdził spore aspiracje do pokonywania bezdroży.

Nissan X-Trail DIG-T 160: duży SUV z małym silnikiem i brakiem napędu 4×4

Nie od dziś wiadomo, że SUV wcale nie musi mieć napędu na cztery koła, choć patrząc na potężnego Nissana X-Trail trudno oprzeć się wrażeniu, że…

Wersje i ceny

Pan Michał nie będzie miał dużego wyboru w kwestii wersji wyposażenia i cen Peugeota 5008. W limicie określonym na 100 tys. zł mieści się tylko wersja bazowa Access, kosztująca 99 900 zł. Auto ma na pokładzie wszystko czego oczekuje nasz czytelnik.

O takiej specyfikacji Peugeota 5008 za 100 tys. zł można pomarzyć. Zostaje tylko podstawowa wersja.

Peugeota 5008 w tej cenie napędza silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Pan Michał zastanawia się, czy nie będzie za słaby. Naszym zdaniem może być, gdy na pokładzie znajdzie się komplet pasażerów i jakiś bagaż, ale nie ma wyboru. Mocniejsza wersja 165-konna kosztuje prawie 30 tys. zł więcej.

To dlatego modele alternatywne nie są wcale gorsze od 5008, choć przegrywają przestronnością kabin. Zarówno Renaulta Kadjar, jak i Nissana X-Traila można kupić za podobne pieniądze z większym i mocniejszym silnikiem 1.6 TCe/DIG-T. Rozwija moc 163 KM i zapewnia naprawdę dobre osiągi, a przy tym w teście Nissana okazał się zaskakująco wręcz ekonomiczny. Pod tym względem alternatywy zdecydowanie wygrywają z Peugeotem 5008.

Podstawowe informacje o samochodach

Ceny i wyposażenie:

 

Nissan X-Trail

Peugeot 5008 Renault Kadjar
Wersja silnikowa:

1.6 DIG-T

163 KM / 240 Nm

1.2 Pure Tech

130 KM / 230 Nm

1.6 DIG-T

163 KM / 240 Nm

Wersja wyposażenia: Visia Access Intense
Cena: 95 000 zł 99 900 zł 96 900 zł
preferowane wyposażenie:

tempomat

tempomat tempomat
inne dodatki wyposażenia:

aluminiowe felgi 17''

rozpoznawnanie oganiczeń prędkości, 

asystent pasa ruchu, 

 

 

aluminiowe felgi 17'',

dostęp bezkluczykowy,

asystent pasa ruchu,

automatyczne światła drogowe,

asystent znaków drogowych,

czujniki parkowania, 

klimatyzacja automatyczna, 

multimedia  R-LINK 2 z nawigacją,

relingi, 

 

dopłata za lakier: 3200 zł 2700 zł 2200 zł

Wymiary:

Długość: 4690 mm 4641 mm 4449 mm
Szerokość: 1820 mm 1844 mm 1836 mm
Wysokość: 1710 mm 1646 mm 1607 mm
Rozstaw osi: 2705 mm 2840 mm 2646 mm
Pojemność bagażnika: 565 l 780 l 472 l

Nissan i Renault różnią się między sobą przede wszystkim wyposażeniem, bo za 95 tys. zł można kupić bazową wersję X-Traila (Visia) lub za 96,9 tys. zł dość bogatą Kadjara (Intens). O ile japońskie auto ma na pokładzie wymagane przez pana Michała minimum, o tyle we francuskim kuzynie w standardzie jest sporo więcej. Zostaje jeszcze 3100 zł na opcje, np. pakiet zimowy z podgrzewanymi siedzeniami i szybą czołową za 1600 zł. Dla naszego czytelnika w sam raz.

Nissan X-Trail za 100 tys. zł oferuje mocny silnik i skromne wyposażenie.

Warto w tym miejscu jeszcze dodać kilka słów o lakierach, o których nie zawsze się pamięta przy przeglądaniu cenników, a przecież rzadko wybieramy kolor standardowy. W Nissanie metaliczny lub perłowy wymaga dopłaty 3200 zł, co mieści się w zakładanym budżecie, choć standardem jest ciekawy kolor czerwony – nigdy takiego nie widzieliśmy.

Mając 100 tys. zł można żonglować silnikami i wyposażeniem Renaulta Kadjara.

W Renault lakier metaliczny kosztuje 2200 zł, a standardem jest biel. Tak jak w Peugeocie 5008, w którym na lakier opcjonalny trzeba będzie nieznacznie naciągnąć budżet lub wytargować 2700 zł.

Podsumowanie

Pan Michał ma przed sobą trudny, ale i ciekawy wybór, bo wszystkie trzy auta mocno się między sobą różnią. Peugeot 5008 jest najdroższy, ale też najbardziej wszechstronny i chyba najlepiej trafiający w potrzeby naszego czytelnika. Ma największy bagażnik i najbardziej funkcjonalne wnętrze, ale niestety najsłabszy silnik.

Kokpit Peugeota 5008 nie każdemu się spodoba

Zupełnym przeciwieństwem Peugeota 5008 jest Nissan X-Trail. Całkowicie inna koncepcja, mało efektywnie wykorzystane doże nadwozie, ale też znacznie mocniejszy silnik oraz najniższa w zestawieniu cena. Poza tym, samochód zwyczajnie budzi respekt na drodze i lepiej poradzi sobie na bezdrożach.

Odświeżona deska rozdzielcza w Nissanie X-Trail daje zupełnie inny punkt widzenia na to auto.

Ostatnia propozycja to samochód, od którego pan Michał zaczął poszukiwania – Renault Kadjar. Ma kompaktowe, najmniejsze rozmiary i niezbyt obszerny bagażnik, ale za to oferuje mocny silnik – taki jak w X-Trailu – i zdecydowanie najbogatsze wyposażenie standardowe, do którego z powodzeniem można dokupić jeszcze kilka opcji. Nasz czytelnik mógłby wybrać też słabszy, 130-konny silnik i jeszcze wyższy standard wyposażenia lub zostawić trochę pieniędzy na inne wydatki. Zatem pod względem cenowym to Kadjar jest najlepszym wyborem.

Chcesz, żebyśmy pomogli również tobie? Zgłoś się za pomocą formularza i dokładnie sprecyzuj swoje potrzeby – im więcej informacji, tym lepiej.

Zobacz więcej artykułów z serii: WP Pomaga

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego serwis klimatyzacji najlepiej wykonać na wiosnę? Rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych Mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu – szpera płytkowa [część 4] Jak chronić auto zimą? [poradnik] Jak wymienić tarcze hamulcowe? Do czego służą przeguby półosi i jakie są objawy ich zużycia? Obowiązkowe wyposażenie samochodu - samochodem na wakacje [cz.6] Holowanie pojazdu – podstawy prawne i porady praktyczne Jak wycenić uszkodzenia blacharskie samochodu? Teraz zrobisz to online! Uderzenie pioruna w samochód. Tłumaczymy, czy coś grozi kierowcy Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 185/65 R15 Jak działa przekładnia CVT?

Popularne w tym tygodniu:

Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem 5 miejsc, w których od 1 lipca łatwiej będzie stracić prawo jazdy Kolory tablic rejestracyjnych w Polsce – co oznaczają? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego i kiedy następuje? Wideorejestrator Mio Mi Viue 795: zaawansowane urządzenie w przystępnej cenie 6 rzeczy, którymi lubią chwalić się sprzedawcy. Uważaj, to może być pułapka 6 utrwalonych przekonań o samochodach. Mity, które trudno wykorzenić Leasing auta używanego w 2020 roku. Zobacz, o czym musisz pamiętać Leasing konsumencki – co powinieneś o nim wiedzieć?