Poradniki i mechanikaWP Pomaga: alternatywa dla Peugeota 5008 za 100 tys. zł. Proponujemy "japończyka"

WP Pomaga: alternatywa dla Peugeota 5008 za 100 tys. zł. Proponujemy "japończyka"

Pan Michał celuje w zakup Peugeota 5008, ale rozważa też alternatywy. Jakie?
Pan Michał celuje w zakup Peugeota 5008, ale rozważa też alternatywy. Jakie?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Peugeot
Marcin Łobodziński
15.12.2017 11:10, aktualizacja: 30.03.2023 11:12

Nasz czytelnik rozpoczął poszukiwania samochodu klasy SUV od Renault Kadjara, ale szybko zainteresował się większym Peugeotem 5008. Zapytał nas o opinię i jakąś ciekawą alternatywę dla tych aut. Najlepiej z Francji, ale my zaproponowaliśmy mu "japończyka".

Czego szukamy?

W tym artykule z cyklu WP Pomaga szukamy dla pana Michała alternatywy dla Peugeota 5008. Dlaczego akurat ten model?

– Moim celem jest zakup możliwie dużego SUV-a za nie więcej niż 100 tys. zł. Oglądałem i jeździłem już Renault Kadjarem i podoba mi się. Nie jest bardzo duży, ale ma minimum przestrzeni jakiej potrzebuję. Citroën nie ma alternatywy, a myślałem, że Peugeoty są droższe. Gdy zajrzałem w cennik, to okazało się, że można w tej kwocie kupić modele 3008 i 5008. I szczerze mówiąc przy tak niedużej różnicy celowałbym w 5008. Nawet kosztem wyposażenia, na którym mi tak bardzo nie zależy. Nawet lubię takie prostsze, gorzej wyposażone, uczciwe samochody – opowiada pan Michał.

Renault Kadjar był pierwszym samochodem jaki rozważał nasz czytelnik
Renault Kadjar był pierwszym samochodem jaki rozważał nasz czytelnik© fot. mat. prasowe/Renault

Nasz czytelnik szuka nowego, dużego i przestronnego SUV-a, ale budżet jest dość ograniczony. Wcześniej jeździł Renault Laguną III, w swoim "parku" ma też Citroëna, więc francuskie auta nie są mu obce – lubi motoryzację znad Loary.

Nie zależy mu na wyposażeniu tak jak na przestrzeni, ponieważ, jak nam zdradził, zaskakująco często ma komplet pasażerów na pokładzie. Zwłaszcza wnuków, z którymi urządza sobie wycieczki.

– O co proszę? O takie porównanie, jak przygotowaliście dla pani Kasi, pani Małgorzaty czy pana Artura, ale bez tak obszernego opisu samochodów, bo i tak każdym z nich chciałbym się wcześniej przejechać i dokładnie obejrzeć. Myślę też, że cenniki mogą się niebawem zmienić, ale nie zaszkodzi porównanie na aktualnych. Różnica 3-5 tys. zł nie będzie problemem. Myślę, że to i tak jest do utargowania w salonie. Chodzi mi bardziej o propozycje wersji silnikowych i jakieś główne spostrzeżenia odnośnie tych aut. Przyznaję, że punktem wyjścia jest dla mnie wspomniany Peugeot 5008, tak jak był nim Fiat Tipo dla pana Artura – przypomina nam jeden z poprzednich artykułów.

Oto wypracowany wspólnie z czytelnikiem zakres poszukiwań:

  • punktem wyjścia jest Peugeot 5008, a jako modele alternatywne Renault Kadjar i niespodzianka w postaci Nissana X-Traila,
  • rocznik: samochód nowy,
  • cena: do 100 tys. zł,
  • przebieg roczny: do 20 000 km,
  • silnik: benzynowy,
  • skrzynia biegów: manualna,
  • oczekiwania względem dynamiki: przeciętne,
  • obowiązkowe wyposażenie: elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane lusterka z podgrzewaniem, klimatyzacja, audio,
  • preferowane wyposażenie: tempomat, czujniki parkowania lub kamera cofania, podgrzewane siedzenia.

Kilka słów o samochodach

Peugeot 5008 - SUV, który został stworzony w koncepcji minivana
Peugeot 5008 - SUV, który został stworzony w koncepcji minivana© fot. mat. prasowe/Peugeot

Jak na ironię, jedynym autem, którym nie mieliśmy okazji jeździć jest nasz główny bohater – Peugeot 5008 – więc tu żadnych subiektywnych uwag panu Michałowi nie podsuniemy, o czym zresztą został wcześniej poinformowany. Przypominamy natomiast, że jest to model, który tak jak 3008 zastąpił minivana. Został zaprojektowany jako SUV, ale w koncepcji auta rodzinnego.

W Peugeocie 5008 tylne fotele są regulowane niezależnie i mają zaczepy Isofix
W Peugeocie 5008 tylne fotele są regulowane niezależnie i mają zaczepy Isofix© fot. mat. prasowe/Peugeot

Dlatego ma niezależne fotele w dwóch rzędach, wszystkie regulowane. Wielką zaletą jest to, że z tyłu można skorzystać z trzech zaczepów ISOFIX. Standardowo bagażnik ma pojemność do 780 l, a duże schowki poukrywano pod podłogą.

Ten w konsoli środkowej z przodu ma ponad 8 l pojemności, a pod nogami pasażerów z tyłu są dwa po 10,6 l. Pod względem funkcjonalności i wszechstronności Peugeot 5008 nie ma sobie równych w swojej klasie.

Bagażnik Peugeota 5008 jest ogromny, a do tego w aucie jest dużo schowków.
Bagażnik Peugeota 5008 jest ogromny, a do tego w aucie jest dużo schowków.© fot. mat. prasowe/Peugeot

Zupełnie innym autem jest kompaktowy Renault Kadjar. Krótszy o 19 cm od Peugeota 5008 nie oferuje ani takiej przestrzeni, ani też tak dużej funkcjonalności. Ma tylko 472-litrowy bagażnik, a w kabinie wygodnie pojadą cztery dorosłe osoby lub z tyłu trójka dzieci, ale nie w trzech fotelikach. Jak pan Michał sam stwierdził, jest to model, który mniej więcej określa jego minimum potrzeb.

Największą bodaj wadą Kadjara jest jakość wykonania kabiny, a konkretnie skrzypienie plastików. Pod wieloma względami jest bardzo podobny do Nissana Qashqaia. Prowadzi się pewnie i bez emocji, ale jest to samochód wygodny.

Renault Kadjar to klasyczny, kompaktowy crossover. Nieco większy od Nissana Qashqaia, ale znacznie mniejszy od Nissana X-Trail.
Renault Kadjar to klasyczny, kompaktowy crossover. Nieco większy od Nissana Qashqaia, ale znacznie mniejszy od Nissana X-Trail.© fot. mat. prasowe/Renault

Przewagą Renault Kadjara nad Peugeotem 5008 jest większy wybór wersji silnikowych i wyposażenia w tej samej cenie lub po prostu niższa cena zakupu.

Godnym konkurentem Peugeota 5008 jest Nissan X-Trail. Trudno było wybrać trzecie francuskie auto do zestawienia, skoro pan Michał wykluczył Peugeota 3008. Dlatego szukałem "mieszańca". Jako, że Opel Grandland X jest samochodem o podobnych gabarytach co Kadjar i 3008, wybrałem X-Traila z aliansu Renault-Nissan.

Nissan X-Trail jest typowym, dużym SUV-em
Nissan X-Trail jest typowym, dużym SUV-em© fot. mat. prasowe/Nissan

Wspólne z Kadjarem niektóre elementy konstrukcyjne i układ napędowy nie czynią z niego bliźniaka, najwyżej dalszego krewniaka. Natomiast wizualnie wydaje się ogromny, ale i w praktyce jest nieco większy od Peugeota 5008.

Nadwozie jest dłuższe o 5 cm, ale rozstaw osi znacznie krótszy, bo o 13,5 cm. Dlatego przestrzeń w kabinie nie została wykorzystana tak efektywnie jak we francuskim aucie, ale miejsca jest dużo i piątka pasażerów pojedzie nim wygodnie, a do tego bagażnik ma pojemność 565 l.

Przy podobnej cenie, przewagą X-Traila nad 5008 jest przede wszystkim mocniejszy silnik i świetne zawieszenie. Ponadto w teście ten samochód, pomimo napędu na przednie koła, potwierdził spore aspiracje do pokonywania bezdroży.

Wersje i ceny

Pan Michał nie będzie miał dużego wyboru w kwestii wersji wyposażenia i cen Peugeota 5008. W limicie określonym na 100 tys. zł mieści się tylko wersja bazowa Access, kosztująca 99,9 tys. zł. Auto ma na pokładzie wszystko czego oczekuje nasz czytelnik.

O takiej specyfikacji Peugeota 5008 za 100 tys. zł można pomarzyć. Zostaje tylko podstawowa wersja
O takiej specyfikacji Peugeota 5008 za 100 tys. zł można pomarzyć. Zostaje tylko podstawowa wersja© fot. mat. prasowe/Peugeot

Peugeota 5008 w tej cenie napędza silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Pan Michał zastanawia się, czy nie będzie za słaby. Naszym zdaniem może być, gdy na pokładzie znajdzie się komplet pasażerów i jakiś bagaż, ale nie ma wyboru. Mocniejsza wersja 165-konna kosztuje prawie 30 tys. zł więcej.

To dlatego modele alternatywne nie są wcale gorsze od 5008, choć przegrywają przestronnością kabin. Zarówno Renaulta Kadjar, jak i Nissana X-Traila można kupić za podobne pieniądze z większym i mocniejszym silnikiem 1.6 TCe/DIG-T.

Rozwija moc 163 KM i zapewnia naprawdę dobre osiągi, a przy tym w teście Nissana okazał się zaskakująco wręcz ekonomiczny. Pod tym względem alternatywy zdecydowanie wygrywają z Peugeotem 5008.

Podstawowe informacje o samochodach

Ceny i wyposażenie:

 

Nissan X-Trail

Peugeot 5008Renault Kadjar
Wersja silnikowa:

1.6 DIG-T

163 KM / 240 Nm

1.2 Pure Tech

130 KM / 230 Nm

1.6 DIG-T

163 KM / 240 Nm

Wersja wyposażenia:VisiaAccessIntense
Cena:95 000 zł99 900 zł96 900 zł
preferowane wyposażenie:

tempomat

tempomattempomat
inne dodatki wyposażenia:

aluminiowe felgi 17''

rozpoznawnanie oganiczeń prędkości, 

asystent pasa ruchu, 

 

 

aluminiowe felgi 17'',

dostęp bezkluczykowy,

asystent pasa ruchu,

automatyczne światła drogowe,

asystent znaków drogowych,

czujniki parkowania, 

klimatyzacja automatyczna, 

multimedia  R-LINK 2 z nawigacją,

relingi, 

 

dopłata za lakier:3200 zł2700 zł2200 zł

Wymiary:

Długość:4690 mm4641 mm4449 mm
Szerokość:1820 mm1844 mm1836 mm
Wysokość:1710 mm1646 mm1607 mm
Rozstaw osi:2705 mm2840 mm2646 mm
Pojemność bagażnika:565 l780 l472 l

Nissan i Renault różnią się między sobą przede wszystkim wyposażeniem, bo za 95 tys. zł można kupić bazową wersję X-Traila (Visia) lub za 96,9 tys. zł dość bogatą Kadjara (Intens). O ile japońskie auto ma na pokładzie wymagane przez pana Michała minimum, o tyle we francuskim kuzynie w standardzie jest sporo więcej.

Zostaje jeszcze 3,1 tys. zł na opcje, np. pakiet zimowy z podgrzewanymi siedzeniami i szybą czołową za 1,6 tys. zł. Dla naszego czytelnika w sam raz.

Nissan X-Trail za 100 tys. zł oferuje mocny silnik i skromne wyposażenie
Nissan X-Trail za 100 tys. zł oferuje mocny silnik i skromne wyposażenie© fot. mat. prasowe/Nissan

Warto w tym miejscu jeszcze dodać kilka słów o lakierach, o których nie zawsze się pamięta przy przeglądaniu cenników, a przecież rzadko wybieramy kolor standardowy. W Nissanie metaliczny lub perłowy wymaga dopłaty 3,2 tys. zł, co mieści się w zakładanym budżecie, choć standardem jest ciekawy kolor czerwony – nigdy takiego nie widzieliśmy.

Mając 100 tys. zł można żonglować silnikami i wyposażeniem Renaulta Kadjara.
Mając 100 tys. zł można żonglować silnikami i wyposażeniem Renaulta Kadjara.© fot. mat. prasowe/Renault

W Renault lakier metaliczny kosztuje 2,2 tys. zł, a standardem jest biel. Tak jak w Peugeocie 5008, w którym na lakier opcjonalny trzeba będzie nieznacznie naciągnąć budżet lub wytargować 2,7 tys. zł.

Podsumowanie

Pan Michał ma przed sobą trudny, ale i ciekawy wybór, bo wszystkie trzy auta mocno się między sobą różnią. Peugeot 5008 jest najdroższy, ale też najbardziej wszechstronny i chyba najlepiej trafiający w potrzeby naszego czytelnika. Ma największy bagażnik i najbardziej funkcjonalne wnętrze, ale niestety najsłabszy silnik.

Kokpit Peugeota 5008 nie każdemu się spodoba
Kokpit Peugeota 5008 nie każdemu się spodoba© fot. mat. prasowe/Peugeot

Zupełnym przeciwieństwem Peugeota 5008 jest Nissan X-Trail. Całkowicie inna koncepcja, mało efektywnie wykorzystane doże nadwozie, ale też znacznie mocniejszy silnik oraz najniższa w zestawieniu cena. Poza tym, samochód zwyczajnie budzi respekt na drodze i lepiej poradzi sobie na bezdrożach.

Odświeżona deska rozdzielcza w Nissanie X-Trail daje zupełnie inny punkt widzenia na to auto
Odświeżona deska rozdzielcza w Nissanie X-Trail daje zupełnie inny punkt widzenia na to auto© fot. mat. prasowe/Nissan

Ostatnia propozycja to samochód, od którego pan Michał zaczął poszukiwania – Renault Kadjar. Ma kompaktowe, najmniejsze rozmiary i niezbyt obszerny bagażnik, ale za to oferuje mocny silnik – taki jak w X-Trailu – i zdecydowanie najbogatsze wyposażenie standardowe, do którego z powodzeniem można dokupić jeszcze kilka opcji.

Nasz czytelnik mógłby wybrać też słabszy, 130-konny silnik i jeszcze wyższy standard wyposażenia lub zostawić trochę pieniędzy na inne wydatki. Zatem pod względem cenowym to Kadjar jest najlepszym wyborem.

Obraz

Chcesz, żebyśmy pomogli również tobie? Zgłoś się za pomocą formularza i dokładnie sprecyzuj swoje potrzeby – im więcej informacji, tym lepiej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)