Czym naprawdę różni się Škoda Karoq od Kodiaqa? Okazuje się, że jest tego sporo

Wciąż jeszcze dość nowe SUV-y Škody - Karoq i Kodiaq - budzą spore zainteresowanie wśród klientów, którzy nie do końca wiedzą czym się różnią poza rozmiarami. Prezentujemy różnice i zdradzamy tajemnice konstrukcji tych modeli.

Choć różnice w stylistyce są duże, to na pierwszy rzut oka - zwłaszcza z przodu - trudno odróżnić Karoqa od Kodiaqa.

Choć różnice w stylistyce są duże, to na pierwszy rzut oka - zwłaszcza z przodu - trudno odróżnić Karoqa od Kodiaqa. (fot. mat. prasowe)

Škoda Karoq i Kodiak to konstrukcyjnie bardzo podobne samochody, by nie powiedzieć, że prawie identyczne. Powstały na tej samej płycie podłogowej i wszystkie rozwiązania techniczne są bliźniacze. Na przykład zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona z przodu i osi wielowahaczowej z tyłu. Układ przeniesienia napędu 4×4 też ma tę samą konstrukcję ze sprzęgłem wielopłytkowym.

Zasadniczo konstrukcja układu jezdnego, kierowniczego i napędowego są identyczne lub bardzo podobne

Mniejszy Karoq bazuje na platformie MQB, która posłużyła do stworzenia Seata Ateki oraz Volkswagena Tiguana II. Kodiaq ma wydłużoną platformę MQB A2, zastosowaną po raz pierwszy właśnie w tym modelu, a jednocześnie służącej do zbudowania Volkswagena Tiguana Allspace'a.

Skoda Kodiaq i Karoq - który jest który?

Zasadniczą różnicą dla klienta jest rozstaw osi. W Škodzie Karoq wynosi on 2638 mm (wersja 4×4 ma 2630 mm). Kodiaq oferuje znacznie więcej – 2791 mm. Różnica to 161 mm dla wersji z napędem na cztery koła. Pozwoliło to zaprojektować nadwozie dłuższe o 315 mm, co daje nie tylko więcej przestrzeni w kabinie, ale też większy bagażnik. Sam tył samochodu jest dłuższy o 141 mm.

Dzięki temu Kodiaq ma bagażnik o pojemności 720 l, natomiast Karoq oferuje 521 l. Różnica wynosi więc 199 l, ale po złożeniu tylnych siedzeń to już 470 l różnicy.

Skoda Karoq wyżej. Niżej Skoda Kodiaq

Nadwozie Kodiaqa jest nie tylko dłuższe, ale także szersze i wyższe. 41 mm różnicy w szerokości nadwozia daje o 59 mm więcej we wnętrzy dla pasażerów siedzących z tyłu. Z przodu różnica jest mniejsza – wynosi 41 mm. Co ciekawe, ze względu na układ siedzeń to w Karoqu jest więcej przestrzeni na wysokość, mierzonej od siedzisk do podsufitki. Odpowiednio 38 mm więcej z przodu i 6 mm więcej z tyłu. Warto w tym miejscu podkreślić, że Škoda Kodiaq występuje w wersji siedmioosobowej, a Karoq nie.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Większe wymiary nadwozia Škody Kodiaq przekładają się oczywiście na wyższą masę własną. Przykładowa wersja 2.0 TDI z napędem na cztery koła waży 1630 kg, podczas gdy ta sama wersja Karoqa jest lżejsza o 144 kg. Mniejsze różnice są w ładowności, która w Karoqu wynosi 614 kg, a w Kodiaqu 675 kg.

porównanie wymiarów i mas

  Skoda Karoq Skoda Kodiaq
Długość: 4382 mm 4697 mm
Szerokość bez lusterek: 1841 mm 1882 mm
Wysokość: 1605 mm 1676 mm
Rozstaw osi: 2630 mm 2791 mm
Szerokość wnętrza z przodu: 1486 mm 1527 mm
Szerokość wnętrza z tyłu: 1451 mm 1510 mm
Wysokość wnętrza z przodu: 1058 mm 1020 mm
Wysokość wnętrza z przodu: 1020 mm 1014 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l 60 l
Pojemność bagażnika: 521 — 1630 l 720 — 2100 l
Masa własna: 1486 kg 1630 kg
Ładowność: 614 kg 675 kg
Przykładowe dane dla wersji silnikowych 2.0 TDI (150 KM) 4×4

Oferty silnikowe są zupełnie inne

Choć z technicznego punktu widzenia są to modele bliźniacze pomimo znacznych różnic w wymiarach, to jednak oferta silnikowa – przynajmniej na polski rynek – nie jest identyczna. Jednym z powodów jest fakt, że Karoqa zaprezentowano później.

U góry Skoda Karoq, niżej Kodiaq

To dlatego pod maską możecie mieć nowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM. Co więcej, z powodu niższej masy własnej, Karoq może być wyposażony w mały, trzycylindrowy motor 1.0 TSI oraz mniejszego diesla 1.6 TDI — oba o mocy 115 KM.

W Kodiaqu oferowane są dwie wersje silnika benzynowego 1.4 TSI (125 KM i 150 KM) oraz większy 2.0 TSI o mocy 180 KM. Jedyne, co łączy w tej kwestii Karoqa i Kodiaqa, to silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM, który dodatkowo w większym Kodiaqu jest oferowany w wariancie 190-konnym.

Obiektywne porównanie wersji silnikowych może być nieco mylące. Należy uwzględnić również ciężar aut, a tym samym stosunek masy do mocy, aby uzmysłowić sobie, które wersje Karoqa i Kodiaqa należałoby porównać.

porównanie mocy i masy wersji silnikowych

Skoda Karoq

Stosunek

masa/moc

[kg/KM]

Stosunek

masa/moc

[kg/KM]

Skoda Kodiaq

1.0 TSI MT 

115 KM

11,0  11,4

1.4 TSI MT

125 KM

1.5 TSI MT

150 KM

8,7 9,8

1.4 TSI DSG

150 KM

Brak

odpowiednika

--- 9,0

2.0 TSI DSG 4×4

180 KM

1.6 TDI MT

115 KM

11,7 ---

Brak

odpowiednika

2.0 TDI MT 4×4

150 KM

9,9 10,9

2.0 TDI MT 4×4

150 KM

Brak

odpowiednika

--- 8,8

2.0 TDI DSG 4×4

190 KM

Dane dla wersji wyposażenia Ambiton

Jak widać w powyższej tabeli, bezpośrednie porównanie tych samych wersji silnikowych w obu modelach nie ma sensu. Już podstawowa wersja silnikowa Karoqa ma korzystniejszy stosunek masy do mocy od mocniejszego o 10 KM Kodiaqa. Różnice widać ewidentnie przy porównaniu silników 150-konnych, zarówno benzynowego, jak i diesla. Karoq 1.4 TSI 150 KM ma korzystniejszy współczynnik masy do mocy od 190-konnego Kodiaqa.

Teoretycznie więc Karoq 1.5 TSI jest dynamiczniejszym autem od dowolnej wersji silnikowej Kodiaqa. Ten natomiast jest znacznie przestronniejszy. Jak widać na ilustracji ma też większy kąt natarcia, co pozwala na nieco bezpieczniejsze pokonywanie przeszkód terenowych. Ma też wyższy prześwit, wynoszący 187 mm, podczas gdy w Karoqu ma on 172 mm. Ze względu na dłuższy zwis tylny, Kodiaq ma mniejszy kąt zejścia. Również kąt rampowy, choć tej wartości producent nie podaje, prawdopodobnie jest po stronie Karoqa. Oczywiście oba samochody raczej do pokonywania bezdroży się nie nadają.

Škoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 4×4 — czeski sposób na bezdroża

Škoda kuje żelazo póki gorące. Po wprowadzeniu do gamy Kodiaqa, czeski producent rozszerza swoją ofertę o terenową wersję SUV-a. Brzmi to…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Co to jest AdBlue? Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 8] Firmy wolą wynajmować niż rozbudowywać floty? Polityka flotowa: serwisowanie aut, prawo jazdy, odkup samochodu Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Samochód z USA. Procedury i opłacalność Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Sprzęgło cierne [cz.1] - budowa i działanie Jazda youngtimerem [cz. 6]. Walka o życie - początki eksploatacji Mercedesa 190 W201

Popularne w tym tygodniu:

Motoryzacyjne mity, w które wciąż wierzymy. Lepiej poznać prawdę Oznaczenia opon. Można się z nich wiele dowiedzieć Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Silniki benzynowe, których nie warto kupować. Są bardzo podobne do tych polecanych Jak dbać o koło dwumasowe? Światła przeciwmgielne - zasady, przepisy, prawo Opony całoroczne to w praktyce opony na jesień. Pozwalają zapomnieć o kilku problemach Rozpórka zawieszenia - czym jest i czy warto ją stosować? Opona letnia z homologacją zimową – czym się różni od całorocznej? Światła drogowe - kiedy i jak ich używać zgodnie z prawem? Dywaniki samochodowe - jakie wybrać: welurowe czy gumowe? Lotnisko Katowice-Pyrzowice – parking: lokalizacje i ceny