Jak radzą sobie najtańsze opony zimowe? Porównanie parametrów

W wielu rejonach kraju mamy już za sobą pierwszy poważniejszy atak zimy w tym roku. Jak sprawiły się twoje opony? Jeśli wysłużone zimówki nie poradziły sobie ze śniegiem i lodem albo posiadasz tylko komplet letniego ogumienia, warto rozejrzeć się za nowymi zimowymi oponami. Jak sprawują się te najtańsze?

Nie tylko premium. Nawet tanie "zimówki" zapewnią na śniegu lepszą przyczepność niż letnie ogumienie

Nie tylko premium. Nawet tanie "zimówki" zapewnią na śniegu lepszą przyczepność niż letnie ogumienie (WP.PL)

Co sprawdzamy?

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie podstawowe parametry mają najtańsze opony zimowe na naszym rynku. Zwykle takich modeli nie znajdziemy w renomowanych testach niezależnych organizacji jak GTU czy ADAC test opon. Opieramy się więc na tym, co mówią etykiety informacyjne ogumienia. Zgodnie z unijnymi przepisami każdy nowy egzemplarz opony musi posiadać nalepkę informacyjną podobną do tych, które spotkamy na urządzeniach w sklepach AGD. Znajdują się tam trzy grafiki przedstawiające podstawowe parametry ogumienia.

W górnej części po prawej stronie znajdziemy informację na temat przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Próba, która służy do oznaczania tej wartości, polega na wytraceniu prędkości z 80 do 20 km/h na mokrej nawierzchni asfaltowej. W przypadku zimowych opon unijne regulacje pozwalają na wykonanie testu przy temperaturze od 2 do 20 stopni Celsjusza. Do oznaczania wyników stosuje się skalę od E do A, gdzie A to wynik najlepszy. F to wartość krańcowa dla samochodów ciężarowych, a G nie jest w tej kategorii używana. Różnica w efektywności hamowania pomiędzy oponami oznaczonymi wartością A i tymi, które otrzymały E, wynosi 30 proc., co przekłada się na około 18 m.

Każda nowa opona musi mieć etykietę informacyjną. Przedstawiają one podstawowe parametry ogumienia

Po lewej stronie górnej części nalepki znajdziemy wykres przedstawiający opory toczenia generowane przez oponę. Skala zaczyna się od A i kończy na G z wyłączeniem wartości D, która używana jest w przypadku ogumienia dla ciężarówek. Różnica w oporach toczenia pomiędzy oponą A oraz G wynosi 7,5 proc. Jeśli założymy, że rocznie pokonujemy 15 tys. km, a spalanie wynosi średnio 7,1 l/100 km, to przekłada się to na około 80 l paliwa. Dla dzisiejszych cen przy dystrybutorach w przypadku auta benzynowego wybór opony "A" oznacza roczną oszczędność 374 zł, a dla auta z silnikiem Diesla 363 zł.

Ostatni z parametrów prezentowanych na nalepkach to znajdująca się u dołu wartość hałasu generowanego przez opony. Jest ona wyrażona w decybelach (dB). Im wyższa wartość, tym gorzej, a wzrost liczby dB o 3 oznacza dwukrotnie głośniejszą pracę opon.

Poniżej porównamy trzy najtańsze opony w najpopularniejszych rozmiarach i zestawimy wartości z nalepek z produktami klasy premium.

Opony do samochodu miejskiego — 185/65 R15

1. Goodride SW601 Snowmaster
Cena za sztukę: 135 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 70 dB

2. Powertrac Snowtour
Cena za sztukę: 138 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 69 dB

Zobacz również: Przystanek Bieszczady - Skodą Karoq odkrywamy polską Alaskę

3. Roadstone Eurowin
Cena za sztukę: 150 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 73 dB

Opona premium w tym rozmiarze:

Nokian WR D4
Cena za sztukę: 240 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 68 dB

Opony do samochodu kompaktowego — 205/55 R16

1. Fortuna Gowin UHP
Cena za sztukę: 150 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 68 dB

2. Premiorri Via Maggiore
Cena za sztukę: 150 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 71 dB

3. Powertrac Snowstar
Cena za sztukę: 160 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 70 dB

Opona premium w tym rozmiarze:

Bridgestone Blizzak LM001
Cena za sztukę: 305 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 72 dB

Opony do samochodu segmentu D – 215/55 R17

1. Imperial Snowdragon 3
Cena za sztukę: 187 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 72 dB

2. Goodride SW608
Cena za sztukę: 200 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 72 dB

3. Powertrac Snowstar XL
Cena za sztukę: 210 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 70 dB

Opona premium w tym rozmiarze:

Pirelli SottoZero serie 3
Cena za sztukę: 540 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 72 dB

Opony do miejskiego crossovera — 205/60 R16

1. Goodride SW608
Cena za sztukę: 133 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 71 dB

2. Chengshan CSC901
Cena za sztukę: 160 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 72 dB

3. Aeolus AW03
Cena za sztukę: 162 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 72 dB

Opona premium w tym rozmiarze:

Continental WinterContact TS 850 P
Cena za sztukę: 380 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 72 dB

Opony do kompaktowego SUV-a – 235/55 R17

1. Powertrac Snowstar XL
Cena za sztukę: 230 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 70 dB

2. Fortune FSR-901
Cena za sztukę: 235 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: E
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 69 dB

3. Hifly WIN-TURI 212
Cena za sztukę: 240 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Opory toczenia: E
Generowany hałas: 71 dB

Opona premium w tym rozmiarze:

Nokian WR SUV 3
Cena za sztukę: 550 zł
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Opory toczenia: C
Generowany hałas: 72 dB

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jesteś pieszym i myślisz, że odblaski cię uratują? Możesz być w błędzie Niebezpieczeństwo, którego nie widać. Oto jak strzec się przed czarnym lodem Jak właściwie przechowywać opony i koła? Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Sytuacje drogowe nieregulowane przepisami. Najlepiej bądź ostrożny i ustąp Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? WP Pomaga: solidne i tanie auto do 53 tys. zł Zimówki kontra letnie opony. Które radzą sobie lepiej przy dodatnich temperaturach? Zimowe opony w Europie. Gdzie są obowiązkowe i jakie są mandaty? Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela Jak wyeliminować pisk paska osprzętu? Usuwanie problemu krok po kroku Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas

Popularne w tym tygodniu:

Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Rękojmia na samochód używany. Uważaj na niekorzystne zapisy w umowie sprzedaży Jesteś pieszym i myślisz, że odblaski cię uratują? Możesz być w błędzie Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? OC droższe dla tych, którzy zwlekają z kupnem samochodu. Zobacz praktyki ubezpieczycieli Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Najmniej kłopotliwe samochody według brytyjskiego Carbuyer. W dziesiątce tylko jedna niemiecka marka Jak radzą sobie najtańsze opony zimowe? Porównanie parametrów Niebezpieczeństwo, którego nie widać. Oto jak strzec się przed czarnym lodem Jak właściwie przechowywać opony i koła?