Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda

Płyn do spryskiwaczy szyb to absolutnie niezbędny materiał eksploatacyjny oferowany w zimowej postaci. Nic tak szybko nie zamarznie w samochodzie, jak ten środek, dlatego warto poświęcić mu chwilę uwagi i już teraz zacząć jego wymianę.

Zanim rozpocznie się zima, najlepiej kupić koncentrat i powoli wymieniać płyn na zimowy.

Zanim rozpocznie się zima, najlepiej kupić koncentrat i powoli wymieniać płyn na zimowy. (fot. Mariusz Zmysłowski)

Nic tak szybko nie sprawi problemów zimą jak nieodpowiedni płyn do spryskiwacza. Brak właściwego ogumienia odczujemy najprędzej wtedy, gdy na drodze pojawi się śnieg lub lód. Płynów chłodzących już się w praktyce nie dzieli na letnie i zimowe. To samo dotyczy olejów. Jednak letni płyn do spryskiwacza sprawi problem już przy temperaturze nieznacznie 0 stopni Celsjusza. Zamarznie nie tylko w układzie oczyszczania szyb czy reflektorów, ale także na szybie, jeżeli uda się czymś prysnąć.

Dlatego jest to coś, o czym warto pomyśleć w pierwszej kolejności w ramach przygotowań samochodu do zimy, jeszcze wtedy, gdy temperatury nie są ujemne. Zwłaszcza, że jego wymiana może zająć trochę czasu.

Jak najłatwiej wymienić płyn do spryskiwaczy?

W sposób zupełnie naturalny, ponieważ wymiana rozumiana jako wylanie jednego i wlanie drugiego płynu jest zbyt skomplikowana i nieekonomiczna. Dlatego już teraz, jesienią, gdy temperatury są dodatnie, najlepiej zakupić koncentrat płynu do spryskiwacza i przygotować mieszaninę 1:1, która zapobiega zamarzaniu przy temperaturze około -20 stopni Celsjusza. Taki płyn należy regularnie, w miarę często, dolewać do letniego, który pozostał w zbiorniczku.

Po kilku takich dolewkach, gdy wlejecie ok. 3–5 litrów płynu (zależnie od pojemności), można już liczyć na to, że całość ma wystarczające właściwości zapobiegające zamarzaniu. Wówczas można przejść na proporcje, które rzeczywiście odpowiadają warunkom atmosferycznym. Zasadniczo 1:1 w zupełności wystarcza przez całą zimę, ale można też zmienić je w zależności od warunków w jakich eksploatujecie auto.

Dokładnie taką samą procedurę wymiany można stosować oczywiście z gotowym już płynem do spryskiwaczy. Efekt będzie dokładnie ten sam. Jednak w przypadku koncentratu, jest rozwiązanie dla spóźnialskich. Jeżeli przypomnicie sobie o płynie trochę za późno, gdy nocą pojawiają się już pierwsze mrozy, możecie przygotować mieszaninę o wyższej zawartości koncentratu (1 porcja wody na 2 porcje koncentratu), a nawet dolać do zbiorniczka sam środek z butelki.

Jedyną, nieprzewidywalną rzeczą, jaka może was spotkać przy takiej wymianie, jest zapach. Trudno się nawet domyślić, czy mieszanina płynu letniego i zimowego będzie ładnie pachniała, czy wręcz przeciwnie.

Co może spowodować letni płyn zimą?

Wbrew pozorom, nie jest to takie błahe, jak się wydaje. Wystarczy, że na mokrej, brudnej drodze minie nas ciężarówka, zabrudzi szyby i nagle się okaże, że nie mamy czym ich spryskać, a wycieraczki tylko rozmazały brud. Płyn letni zamarznie już w temperaturze nieco poniżej 0 stopni Celsjusza i nawet jeżeli w zbiorniczku jest w postaci płynnej, ze względu na większą objętość, to dysze spryskiwaczy mogą być już niedrożne.

Brak zimowego płynu to nie tylko dyskomfort i mniejsze bezpieczeństwo, ale także narażenie się na awarie. Jeżeli zbiorniczek jest niemal pełny, może dojść do jego pęknięcia po zamarznięciu płynu. Gorzej, gdy awarii ulegnie silniczek napędzający pompkę spryskiwacza. Może on kosztować nawet kilkaset złotych. Co gorsza, jego wymiana nie jest możliwa na drodze, od ręki i trochę potrwa. A w tym czasie nie mamy czym oczyścić szyb czy reflektorów.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Jak używać koncentratów?

Zwykle stosuje się takie składy, by koncentraty rozcieńczać według poniższej tabeli.

Tabela rozcieńczeń koncentratów do spryskiwaczy

(wartości przciętne)

Temperatura zamarzania

ok. -10°C ok. -20°C ok. -35°C

-40°C

lub niższa

Jednostka koncentratu 1 1 2 1
Jednostka wody 2 1 1 0
W zależności od producenta koncentratu, wartości temperatur mogą się nieznacznie różnić (+/- 5°C)

Jednak nie każdy koncentrat można stosować bez mieszania, w proporcji 1:0. Róbcie to wyłącznie wtedy, gdy producent to umożliwia. Są bowiem takie środki, które nierozcieńczone z wodą mogą powodować uszkodzenia lakieru. W Polskich warunkach nie zachodzi konieczność stosowania samego koncentratu.

Koncentrat czy płyn?

To w zasadzie bez znaczenia. Koncentrat trzeba rozcieńczać, co oczywiście jest czasochłonne i wymaga wody oraz dodatkowego pojemnika. Wygodniejszy jest gotowy płyn, ale przy stosunkowo wysokich temperaturach zimą, bardziej ekonomiczny będzie koncentrat w proporcji 1:2 (koncentrat:woda). Wiele też zależy od możliwości i upodobań.

Często branym pod uwagę czynnikiem jest cena, co wydaje się być zrozumiałe. Niestety nierzadko to właśnie tanie płyny zawodzą. Nie tylko nie sprawdzają się w temperaturach zimowych, np. nie zamarzają w układzie, ale na szybie. Mogą także nieprzyjemnie pachnieć. Możecie wierzyć lub nie, ale są też takie, których skład i zapach powoduje złe samopoczucie, co za kierownicą szczególnie nie jest pożądane.

Dlatego cena powinna być ważnym, ale nie kluczowym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego produktu. Ważna jest jakość, a tu można liczyć przede wszystkim na renomowanych producentów i znaną markę.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Jak działa przekładnia CVT? Kto może kierować ruchem drogowym? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Jak sprawdzić auto używane przed zakupem? Przeczytaj zanim przepłacisz Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Wymiana rozrządu przed czasem wskazana? Niekiedy warto zrobić to wcześniej w tych benzyniakach Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy jaka jest zależność