Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda

Płyn do spryskiwaczy szyb to absolutnie niezbędny materiał eksploatacyjny oferowany w zimowej postaci. Nic tak szybko nie zamarznie w samochodzie, jak ten środek, dlatego warto poświęcić mu chwilę uwagi i już teraz zacząć jego wymianę.

Zanim rozpocznie się zima, najlepiej kupić koncentrat i powoli wymieniać płyn na zimowy.

Zanim rozpocznie się zima, najlepiej kupić koncentrat i powoli wymieniać płyn na zimowy. (fot. Mariusz Zmysłowski)

Nic tak szybko nie sprawi problemów zimą jak nieodpowiedni płyn do spryskiwacza. Brak właściwego ogumienia odczujemy najprędzej wtedy, gdy na drodze pojawi się śnieg lub lód. Płynów chłodzących już się w praktyce nie dzieli na letnie i zimowe. To samo dotyczy olejów. Jednak letni płyn do spryskiwacza sprawi problem już przy temperaturze nieznacznie 0 stopni Celsjusza. Zamarznie nie tylko w układzie oczyszczania szyb czy reflektorów, ale także na szybie, jeżeli uda się czymś prysnąć.

Dlatego jest to coś, o czym warto pomyśleć w pierwszej kolejności w ramach przygotowań samochodu do zimy, jeszcze wtedy, gdy temperatury nie są ujemne. Zwłaszcza, że jego wymiana może zająć trochę czasu.

Jak najłatwiej wymienić płyn do spryskiwaczy?

W sposób zupełnie naturalny, ponieważ wymiana rozumiana jako wylanie jednego i wlanie drugiego płynu jest zbyt skomplikowana i nieekonomiczna. Dlatego już teraz, jesienią, gdy temperatury są dodatnie, najlepiej zakupić koncentrat płynu do spryskiwacza i przygotować mieszaninę 1:1, która zapobiega zamarzaniu przy temperaturze około -20 stopni Celsjusza. Taki płyn należy regularnie, w miarę często, dolewać do letniego, który pozostał w zbiorniczku.

Po kilku takich dolewkach, gdy wlejecie ok. 3–5 litrów płynu (zależnie od pojemności), można już liczyć na to, że całość ma wystarczające właściwości zapobiegające zamarzaniu. Wówczas można przejść na proporcje, które rzeczywiście odpowiadają warunkom atmosferycznym. Zasadniczo 1:1 w zupełności wystarcza przez całą zimę, ale można też zmienić je w zależności od warunków w jakich eksploatujecie auto.

Dokładnie taką samą procedurę wymiany można stosować oczywiście z gotowym już płynem do spryskiwaczy. Efekt będzie dokładnie ten sam. Jednak w przypadku koncentratu, jest rozwiązanie dla spóźnialskich. Jeżeli przypomnicie sobie o płynie trochę za późno, gdy nocą pojawiają się już pierwsze mrozy, możecie przygotować mieszaninę o wyższej zawartości koncentratu (1 porcja wody na 2 porcje koncentratu), a nawet dolać do zbiorniczka sam środek z butelki.

Jedyną, nieprzewidywalną rzeczą, jaka może was spotkać przy takiej wymianie, jest zapach. Trudno się nawet domyślić, czy mieszanina płynu letniego i zimowego będzie ładnie pachniała, czy wręcz przeciwnie.

Co może spowodować letni płyn zimą?

Wbrew pozorom, nie jest to takie błahe, jak się wydaje. Wystarczy, że na mokrej, brudnej drodze minie nas ciężarówka, zabrudzi szyby i nagle się okaże, że nie mamy czym ich spryskać, a wycieraczki tylko rozmazały brud. Płyn letni zamarznie już w temperaturze nieco poniżej 0 stopni Celsjusza i nawet jeżeli w zbiorniczku jest w postaci płynnej, ze względu na większą objętość, to dysze spryskiwaczy mogą być już niedrożne.

Brak zimowego płynu to nie tylko dyskomfort i mniejsze bezpieczeństwo, ale także narażenie się na awarie. Jeżeli zbiorniczek jest niemal pełny, może dojść do jego pęknięcia po zamarznięciu płynu. Gorzej, gdy awarii ulegnie silniczek napędzający pompkę spryskiwacza. Może on kosztować nawet kilkaset złotych. Co gorsza, jego wymiana nie jest możliwa na drodze, od ręki i trochę potrwa. A w tym czasie nie mamy czym oczyścić szyb czy reflektorów.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Jak używać koncentratów?

Zwykle stosuje się takie składy, by koncentraty rozcieńczać według poniższej tabeli.

Tabela rozcieńczeń koncentratów do spryskiwaczy

(wartości przciętne)

Temperatura zamarzania

ok. -10°C ok. -20°C ok. -35°C

-40°C

lub niższa

Jednostka koncentratu 1 1 2 1
Jednostka wody 2 1 1 0
W zależności od producenta koncentratu, wartości temperatur mogą się nieznacznie różnić (+/- 5°C)

Jednak nie każdy koncentrat można stosować bez mieszania, w proporcji 1:0. Róbcie to wyłącznie wtedy, gdy producent to umożliwia. Są bowiem takie środki, które nierozcieńczone z wodą mogą powodować uszkodzenia lakieru. W Polskich warunkach nie zachodzi konieczność stosowania samego koncentratu.

Koncentrat czy płyn?

To w zasadzie bez znaczenia. Koncentrat trzeba rozcieńczać, co oczywiście jest czasochłonne i wymaga wody oraz dodatkowego pojemnika. Wygodniejszy jest gotowy płyn, ale przy stosunkowo wysokich temperaturach zimą, bardziej ekonomiczny będzie koncentrat w proporcji 1:2 (koncentrat:woda). Wiele też zależy od możliwości i upodobań.

Często branym pod uwagę czynnikiem jest cena, co wydaje się być zrozumiałe. Niestety nierzadko to właśnie tanie płyny zawodzą. Nie tylko nie sprawdzają się w temperaturach zimowych, np. nie zamarzają w układzie, ale na szybie. Mogą także nieprzyjemnie pachnieć. Możecie wierzyć lub nie, ale są też takie, których skład i zapach powoduje złe samopoczucie, co za kierownicą szczególnie nie jest pożądane.

Dlatego cena powinna być ważnym, ale nie kluczowym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego produktu. Ważna jest jakość, a tu można liczyć przede wszystkim na renomowanych producentów i znaną markę.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela Jak wyeliminować pisk paska osprzętu? Usuwanie problemu krok po kroku Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? WP Pomaga: czy jest lepsza opcja od Fiata Tipo? Samochód z USA. Procedury i opłacalność Wyjeżdżasz na Wszystkich Świętych? Może przyda ci się dodatkowa polisa Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela