WP Pomaga: czy jest lepsza opcja od Fiata Tipo?

Ten artykuł ma 3 strony:

Porównanie cen i wyposażenia

Wspólnie z panem Arturem uzgodniliśmy, że porównamy do siebie:

  • Fiata Tipo 1,4 T-Jet S-Design – cena podstawowa 71 400 zł,
  • Forda Focusa 1,6 TI-VCT Trend – cena podstawowa 71 090 zł,
  • Opla Astrę 1,4 Turbo Enjoy – cena podstawowa 72 800 zł.

Na początek sprawdźmy, czego brakuje konkurentom w wyposażeniu do Fiata Tipo. Przede wszystkim dość kosztownego dodatku jakim są światła bi-ksenonowe. Dla niższych standardów Tipo wymagają one dopłaty 3500 zł. Tymczasem u konkurentów lepsze oświetlenie to wydatek ponad 5000 zł, choć akurat w przypadku opla dostajemy już świetne adaptacyjne reflektory diodowe. Jednak nie tylko tu mamy różnicę.

Opel Astra

Na przykład Fiat oferuje w standardzie, już od niższej wersji Lounge, automatyczną klimatyzację. Z tą tylko uwagą, że jest to klimatyzacja jednostrefowa i nie ma dwustrefowej nawet w opcji. Tymczasem u konkurentów klimatyzacja jest manualna, natomiast za automatyczną dwustrefową trzeba dopłacić od 1500 zł w Oplu do 2500 zł w Fordzie.

Ford Focus wypada w kwestii wyposażenia bardzo słabo. Dopłaty wymagają także podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby z tyłu, ekran systemu multimedialnego i tempomat, czyli elementy, które do Astry Enjoy dostaniemy bez dopłaty. Droższe niż w Oplu są także opcje. Felgi aluminiowe kosztują o 1200 zł więcej, podłokietnik z przodu o 100 zł więcej czy wspomniana już automatyczna klimatyzacja – o 1000 zł więcej.

Porównanie wyposażenia podstawowego

 

Fiat Tipo

1.4 T-Jet

Lounge

Ford Focus 

1.6 TI-VCT

Trend

Opel Astra

1.4 Turbo

Enjoy

Cena

samochodu

71 400 zł 71 090 zł 72 800 zł

Ważniejsze wyposażenie podstawowe

Światła do jazdy dziennej LED

zwykłe/

LED (900 zł)

LED
Światła przeciwmgielne tak 800 zł 800 zł
Reflektory główne bi-ksenon

halogenowe/

bi-ksenon (5300 zł)

halogenowe/

LED (5900 zł)

Elektrycznie sterowane szyby

 

przód

tył

 

 

przód/

tył (400 zł)

 

przód

tył

Elektrycznie sterowane lusterka

tak

z podgrzewaniem

tak/

podgrzewane

(450 zł)

tak

z podgrzewaniem

Regulacja wysokości fotela kierowca kierowca kierowca

Wielofunkcyjna kierownica

tak tak tak
Podłokietnik

przód

tył

przód (500 zł)

przód (400 zł)/

tył (1200 zł)

Zestaw audio/multimedia

 radio CD,

7-calowy ekran,

Bluetooth,

6 głośników,

gniazdo USB

radio CD, 

Bluetooth,

6 głośników,

gniazdo USB

radio,

7-calowy ekran,

Bluetooth,

6 głośników,

gniazdo USB

Klimatyzacja

automatyczna

jednostrefowa

manualna/

automatyczna (2500 zł)

manualna/

automatyczna (1500 zł)

Tempomat tak 700 zł tak
Aluminiowe obręcze kół 17-calowe 16-calowe (2200 zł)

16-calowe

(1000 zł)

Przyciemniane szyby z tyłu

 

tak

 

 

800 zł

 

800 zł
Dopłata za lakier

metalizowany

(2400 zł)

metalizowany

(1950–2450 zł)

metalizowany

(2200 zł)

Podsumowując temat wyposażenia podstawowego, Fiat Tipo wypada zdecydowanie lepiej niż konkurenci. Do Opla Astry trzeba dopłacić 5700 zł, by mieć podobną konfigurację, ale z dwustrefową klimatyzacją, jednak nie licząc adaptacyjnych reflektorów diodowych, kosztujących kolejne 5900 zł. Jednak i tak Opel wypada korzystniej od Forda. Oferuje lepszy standard, niższe ceny opcji, a także mocniejszy silnik.

Zobacz również: Ford Focus ST 2.0 TDCI - test

Ford Focus

Gdyby zbliżyć moc silnika Opla i Fiata, to na Astrze można zaoszczędzić 2500 zł. Zatem Fiat nadal wypada korzystniej, tym bardziej, że ma jeszcze jednego asa w rękawie, jakim jest wersja Lounge tańsza o 5500 zł od S-Design, ale bez oświetlenia bi-ksenonowego, z mniejszymi o cal felgami, bez podłokietnika z tyłu i przyciemnianych szyb.

Nie mniej jednak, jeżeli panu Arturowi astra spodoba się bardziej podczas jazdy próbnej, może się okazać, że różnica w cenie pomiędzy fiatem i oplem jest do przełknięcia. Tym bardziej, że ten drugi ma mocniejszy silnik, a pan Artur pewien budżet do rozdysponowania.

Z zakładanych 75 tys. zł, po zakupie astry zostanie mu 2200 zł lub w przypadku wyboru słabszej wersji silnikowej 4700 zł. Nie kupi co prawda takiego wyposażenia, jakie ma fiat, ale będą to auta zbliżone. Tyle tylko, że tipo też nie kosztuje 75 tys. zł, zatem można go doposażyć na sumę 3600 zł. Wówczas otwierają się dodatkowe możliwości.

Fiat Tipo

Pan Artur chciałby mieć w samochodzie czujniki parkowania lub dokupić któryś z pakietów wyposażenia. Wystarczyło by także na najdroższy w tym zestawieniu lakier metalizowany za 2400 zł. Konkurencja jest w tym względzie tańsza. Do forda można dokupić jeden z kilku odcieni za 1950 zł, natomiast do astry za 2200 zł.

Podsumowanie

Tylko na przykładzie tych samochodów widać, że Fiat Tipo w bogatej specyfikacji jest autem cenowo bezkonkurencyjnym. Ma dobre wyposażenie seryjne z zakresu komfortu, a jeśli się dokładniej przyjrzeć cennikowi, to również wiele opcji czy pakietów wyposażenia ma niskie ceny. Niestety nie ma róży bez kolców.

Fiat Tipo Hatchback 1.4 T-Jet: tak wiele za tak niewiele

Fiat Tipo jeszcze dostępny jako sedan na polskim rynku przyjął się dobrze, ale niemal od samego początku klienci wyczekiwali zapowiadanego hatchbacka….

Fiat Tipo został skonstruowany jako auto budżetowe, więc nie ma pewnych elementów wyposażenia, które u konkurencji są opcją. Przykładem są nie tylko tak proste rzeczy jak druga strefa klimatyzacji czy elektrycznie składane lusterka, ale także aktywne systemy bezpieczeństwa, jak asystent martwego pola czy pasa ruchu. Nie są to jednak rzeczy, bez których trudno sobie wyobrazić eksploatację.

Tipo nie może być także wyposażone w mocniejszą jednostkę napędową niż 120-konny silnik benzynowy lub wysokoprężny. Konkurencja w tym zakresie może więcej. Szczególnie opel astra, który silnikiem o mocy 150 KM miażdży fiata tipo osiągami i kulturą pracy. Jednak pod względem napędu fiat ma mocny atut. Jego prosty silnik 1,4 można doposażyć w fabryczną instalację gazową za 3500 zł, co sprawia, że nawet w najbogatszej specyfikacji S-Design kosztuje 74 900 zł.

Chcesz, żebyśmy pomogli również tobie? Zgłoś się za pomocą formularza i dokładnie sprecyzuj swoje potrzeby – im więcej informacji, tym lepiej.

Ford Focus 1,5 EcoBoost Titanium vs. Seat Leon FR 1,8 TSI DSG — test

Ile można zapłacić za samochód kompaktowy? Czy jest jakaś granica rozsądku? Czy ponad 100 tys. zł za dobrze wyposażony kompakt to dużo? Spróbujemy…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: WP Pomaga

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Kierowcy wciąż tego nie rozumieją Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Jazda na rezerwie to spore ryzyko. Lepiej tankować wcześniej - szczególnie zimą Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? 6 legalnych sposobów na mandaty Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Trójkąt odblaskowy. W jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Tysiące policjantów na drogach. Sprawdź, jakie mają prawa i obowiązki Kto może kierować ruchem drogowym? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Wyjazd za granicę a obowiązkowe wyposażenie. Nie musisz mieć wszystkiego Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna. Poznaj przepisy Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Jak gasić pożar samochodu? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Kierowcy wciąż tego nie rozumieją Co zrobić, gdy nie możesz zapłacić za paliwo? Jest wiele rozwiązań LPG jako ekologiczne paliwo. To o nim powinno się dyskutować na szczycie klimatycznym Jazda na rezerwie to spore ryzyko. Lepiej tankować wcześniej - szczególnie zimą Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? WP Pomaga: Solidny, pakowny samochód z salonu. Sprawdzamy, czy można jeszcze taki kupić Z "ksenonami" niedługo się pożegnamy. Wyprą je LED-y i... zwykłe żarówki Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Autogaz zimą będzie droższy. Wyjaśniamy dlaczego Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Instalacja LPG w nowym aucie, ale nie fabryczna. Sprawdzamy, czy takie ryzyko może się opłacać