WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu

Ten artykuł ma 3 strony:

Kilka słów o samochodach

Tym razem układ artykułu będzie nieco inny. O każdym z aut będziemy pisać w kontekście innego i nie będzie tu informacji o rocznikach oraz usterkach. Zakładamy, że auto nowe nie zepsuje się, choć istotna jest też gwarancja. Za to ważnym tematem jest ustalona przez importera cena i wyposażenie.

Tak się składa, że miałem okazję testować każdy z tych samochodów i jednocześnie jeździłem choćby namiastką każdej z proponowanych wersji. Spędziłem kilka dni z Seatem Ibizą w wersji Excellence z silnikiem 1,0 TSI o mocy 115 KM, Fordem Fiestą Titanium z silnikiem 1,0 EcoBoost 100 KM, a także Hyundaiem i20 z silnikiem 1,0 T-GDI o mocy 120 KM, ale w specyfikacji Active (uterenowionej) lub zwykłym pięciodrzwiowym, ale z silnikiem o mocy 84 KM. Mogę więc się podzielić swoimi doświadczeniami i uwagami, jakie mam odnośnie tych modeli.

Seat Ibiza FR

Seat Ibiza, który jest na celowniku Kasi, to moim zdaniem obecnie jeden z najlepszych technicznie samochodów segmentu B, więc świetny wybór. Jego największe zalety to duża przestronność przedniej części kabiny, bardzo wygodne fotele i pozycja za kierownicą, świetna ergonomia obsługi kokpitu, ogromny bagażnik o pojemności 355 l.

Jako, że miałem do czynienia z silnikiem 1,0 TSI o mocy 115 KM, nie mogę się idealnie opisać wrażeń z jazdy wersją 95 KM, bo, ze względu na cenę, taką Kasia będzie musiała wybrać. Jednak bazując na doświadczeniach z wieloma autami, jestem przekonany, że dynamika tej odmiany będzie zadowalająca względem pozostałych proponowanych tu samochodów.

Można w przypadku silnika 1,0 TSI liczyć na niskie zużycie paliwa, na poziomie 5,5 l/100 km przy ekonomicznym stylu jazdy. Zakładając, że wersja 115-konna w mieście podczas testu zużyła 6 l/100 km, to nasza czytelniczka, która preferuje dynamiczną jazdę, powinna się zmieścić w zakresie 6–7 l/100 km.

Seat Ibiza FR

Ogromną zaletą ibizy jest jej wyważone zawieszenie o wysokim poziomie komfortu i dające poczucie prowadzenia samochodu zwartego i bezpiecznego. W specyfikacji FR będzie ono odczuwalnie sztywniejsze, więc auto z jednej strony może być dość twarde, a z drugiej zachęcające do szybszej jazdy i dające więcej frajdy.

Zobacz również: Ford Mustang GT 5.0 V8 - dźwięk silnika i wydechu

Jeżeli chodzi o wady, to w zasadzie można narzekać tylko na jeden drobiazg – zbyt małe lusterka zewnętrzne. Seat Ibiza FR 1,0 TSI kosztuje 60 500 zł. Dokładnie tyle samo, co zupełnie inaczej skonfigurowana wersja Excellence, więc Kasia będzie mogła w salonie porównać obie odmiany i dokonać wyboru przed samym zakupem. Plusem seata jest również 4-letnia gwarancja.

Ford Fiesta ST-Line to bardzo dobry konkurent dla Ibizy. Jest równie nowoczesnym modelem, o czym miałem okazję się przekonać dwukrotnie. Jeżdżąc wersją 100- i 125-konną litrowego EcoBoosta uważam, że mocniejsza odmiana pokazuje swoją przewagę tylko przy pełnym wykorzystaniu osiągów. Moim zdaniem Kasi wystarczy 100-konny silnik, tańszy aż o 4000 zł.

Ford Fiesta ST-Line

Największą zaletą fiesty jest wygoda podróżowania tym samochodem w trasie. Podobnie jak w seacie, bardzo dobra pozycja za kierownicą i wygodne fotele temu sprzyjają. Ale jest coś jeszcze. Elastyczny silnik sparowany z 6-biegową manualną skrzynią (seat ma 5 biegów) o dość długich przełożeniach. W trasie samochód jest cichy i ekonomiczny, ponieważ obroty są utrzymywane na niskim poziomie. Średnie zużycie paliwa powinno wynieść około 7 l/100 km.

W moim odczuciu sinik 1,0 EcoBoost pracuje mniej kulturalnie od jednostki TSI, a także nie przepada za niskimi obrotami. Poniżej 1600 zaczyna nieprzyjemnie wibrować. To sprawia, że fiestą trzeba jeździć na niższych przełożeniach niż innymi samochodami.

Ford Fiesta ST-Line

Ford oferuje bardzo dobry układ jezdny – moim zdaniem minimalnie przyjemniejszy niż w seacie, ale mówię o porównaniu wersji Excellence Ibizy z Titanium Fiesty. Ford będzie trochę sztywniejszy w specyfikacji ST-Line, co uważam za dobre rozwiązanie, ponieważ standardowy układ jezdny jest dość miękki. Fiesta ST-Line będzie zatem bardziej komfortowym autem niż Ibiza FR.

Niestety fiesta ma nieco więcej wad. Poza jeszcze mniejszymi lusterkami zewnętrznymi – zdecydowanie za małymi – oferuje znacznie mniejszy bagażnik o pojemności 292 l oraz zdecydowanie mniej miejsca z tyłu. Na szczęście jest to problemem wyłącznie wtedy, gdy za kierowcą siadam ja lub osoba o podobnej posturze (180 cm wzrostu), ale za niższą Kasią bez problemu zmieści się jej dziecko, niezależnie od wieku i sposobu przewożenia.

Natomiast zaletą fiesty względem ibizy jest jej sporo niższa cena – od 57 750 zł – oraz wybór wersji nadwoziowych. Tyle bowiem zapłacimy za trzydrzwiową, natomiast pięciodrzwiowa kosztuje 58 750 zł. Co ciekawe, Kasia nie wymaga drugiej pary drzwi. Jej corsa też jest trzydrzwiowa i nasza czytelniczka nie ma z tym problemu.

Hyundai i20 Coupe

Właśnie dlatego stwierdziłem, że bardzo ciekawą alternatywą dla obu tych modelu będzie Hyundai i20 Coupé. Samochód zdecydowanie nietuzinkowy, a z racji bardzo niskiej popularności, również wyjątkowo rzadko spotykany na ulicach.

Takie auto można kupić według aktualnego cennika za 60 200 zł w wersji Comfort, jeżeli weźmiemy pod uwagę silnik 1,0 T-GDI o mocy 120 KM. Aby jednak porównanie było uczciwe względem pozostałych samochodów, uwzględnijmy odmianę 100-konną, kosztującą tylko 57 000 zł. Ostateczny wybór pozostawiam czytelniczce.

Moje wrażenia z jazdy modelem i20 Active (wersja typu crossover) z jednostką 120-konną były bardzo pozytywne. Samochód wręcz zachwyca swoją dynamiką i zachęca do szybkiej jazdy. Zasadnicza różnica pomiędzy dwiema wersjami tego samego silnika, to, tak jak w przypadku ibizy, głównie liczba przełożeń w manualnej skrzyni biegów.

Hyundai i20 Coupe

Odmiana 120-konna ma ich sześć, a 100-konna pięć. Trudno zatem mi się wypowiedzieć na temat tej słabszej. Wadą zespołu napędowego, jaki miałem okazję testować, było zużycie paliwa. Zakładając ten sam styl jazdy, 120-konny motor potrzebuje nawet 2 litrów więcej benzyny na 100 km. Za to do samej jego pracy nie mam żadnych zastrzeżeń. Podobnie jak do pracy układu jezdnego, który jest trochę nijaki, ale poprawny.

Tak samo jak porządnie zaprojektowane wnętrze, które oferuje bardzo dobrą pozycję za kierownicą i odpowiednią przestrzeń. Przypuszczam, że samochód trzydrzwiowy nie będzie gorszy od pięciodrzwiowego pod względem miejsca z tyłu. Bagażnik ma pojemność 336 litrów.

Alternatywą dla tego samochodu może być tradycyjna odmiana o pięciu drzwiach z mocniejszym, 120-konnym silnikiem w cenie 58 200 zł. Ale wówczas trudno mówić o aucie ciekawym i oryginalnym. Przewagą Hyundaia nad pozostałymi modelami jest aż 5-letnia gwarancja. Sprawdźmy teraz jak wygląda wyposażenie poszczególnych samochodów i co Kasia mogłaby dobrać do najtańszej fiesty i hyundaia w cenie ibizy.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: WP Pomaga

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Tysiące policjantów na drogach. Sprawdź, jakie mają prawa i obowiązki Kto może kierować ruchem drogowym? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Wyjazd za granicę a obowiązkowe wyposażenie. Nie musisz mieć wszystkiego Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna. Poznaj przepisy Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak gasić pożar samochodu? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? 6 legalnych sposobów na mandaty Sprawdzanie numeru VIN. Obowiązek kupującego, który się bagatelizuje Zatankowanie niewłaściwego paliwa. Lepiej wiedzieć, co robić w razie pomyłki Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Gaśnica samochodowa – co grozi za jej brak i jak z niej korzystać? Filtr powietrza. Drobiazg, o którym zapominamy Hamowanie silnikiem. Wielu kierowców nie wie, jak to robić Kontrolka akumulatora oznacza wydatki. Przyczyn może być kilka Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów

Popularne w tym tygodniu:

Ty też możesz mieć kod 01. Tajemnicze liczby w prawie jazdy Polska policja ma nieoznakowane motocykle. Zobacz, jakimi modelami jeżdżą Rozrząd w silniku Audi 3.0 TDI to szaleństwo. Naprawa może kosztować majątek Wjazd do lasu wciąż jest problemem. Pojawią się nowe regulacje, które pomogą kierowcom Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Wynajmujący samochody nie wiedzą, co podpisują. Kary za przewinienia, których się nie spodziewasz Ostatni raz w czasie upału umyłem auto za dnia. Nocą wyjdzie lepiej i taniej Zaliczka i zadatek to nie to samo. Aby nie mieć wątpliwości, pobierz wzory umów od prawnika OC na anglika nie jest przeszkodą, by go kupić. Sprawdzamy, ile to kosztuje