Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko

Wielu doświadczonych kierowców miało w życiu sytuację, w której odwlekali tankowanie auta, zapaliła się kontrolka rezerwy paliwa i musieli ostrożnie dojechać do stacji benzynowej. Niejednemu się nie udało. Czy całkowite wyczerpanie paliwa jest tylko dyskomfortową sytuacją, czy może spowodować uszkodzenie silnika? Co zrobić, gdy paliwo się skończy i jak sobie radzić w tej dość stresującej sytuacji?

Kontrolka rezerwy paliwa

Kontrolka rezerwy paliwa (fot. Shutterstock / Joshua Rainey Photography)

Opinie o kontrolce rezerwy paliwa bywają różne. Niektórzy twierdzą, że gdy się zaświeci, można jeszcze bez większego stresu przejechać 50 km. W nowszych autach ostrzeżenie włącza się mniej więcej przy takim wskazaniu zasięgu. Niekiedy wystarczy, że spadnie on do ok. 70 km. Dlatego nie dziwią opinie, że rezerwa zapewnia pokonanie dystansu 100 km. Gdzie leży prawda?

Okazuje się, że gdzieś pośrodku. Rzeczywiście, 50 km można pokonać bez żadnego stresu i obaw, że paliwa zabraknie. Nie trzeba zmieniać stylu jazdy czy zwalniać. Wystarczy to samo tempo, które utrzymujecie. 100 km to bezpieczna granica dla każdego samochodu. Jeżeli nie będziecie korzystać z pełnej mocy silnika, gwałtownie przyspieszać i nie jest to jazda po autostradzie z wysoką prędkością, przejedziecie ok. 100 km. Są samochody, które pozwalają na więcej, ale nie warto tego zakładać.

Zapaliła się rezerwa – co robić?

To zależy od sytuacji, bo to nic stresującego, jeżeli wiemy gdzie jest najbliższa stacja paliw. Wiele osób jeździ tak długo aż wskazówka paliwa oprze się o wartość zerową lub zgasną wszystkie kreski cyfrowego wskaźnika i nie mają z tym problemów. Jednak gorzej, gdy jesteście w trasie, nie znacie okolicy i nie widać znaków wskazujących najbliższą stację.

Jeżeli jest to możliwe, warto się zatrzymać i skorzystać z map Google w smartfonie lub nawigacji samochodowej. Wystarczy wpisać w okienko wyszukiwarki hasło "stacja paliw" i wybrać tę najbliższą lub taką, która znajduje się na waszej trasie. Po włączeniu opcji wyznacz trasę, pokaże się dystans jaki został do pokonania.

Warto też się upewnić, czy dana stacja jeszcze istnieje, gdyż nawet w przypadku Google'a można trafić na stare informacje. Fabryczne systemy nawigacyjne także mają wpisane w pamięć stacje paliw, ale tu należy ograniczyć zaufanie. Im starzy system, tym większe prawdopodobieństwo, że dane nie są aktualne.

Co zrobić, gdy stacja jest zbyt daleko? To mało prawdopodobne w Polsce, ponieważ sieć punktów tankowania jest bardzo dobrze rozwinięta, ale wszystko jest możliwe. Wówczas warto mimo wszystko jechać w konkretnym kierunku. Oszczędnie, z prędkością nie wyższą niż 50–60 km/h i tak dobierać przełożenie w skrzyni biegów, by obroty nie spadały zbyt nisko. Zejście poniżej granicy, którą wskażą wibracje układu napędowego nie jest korzystne, nawet dla zużycia paliwa. Współczesne auta dobrze sobie radzą w zakresie 1300–1500 obr./min, ale uważamy, że 1500 to wartość, której można się trzymać i nie warto schodzić niżej. Bardziej ekonomicznie już raczej nie będzie.

Warto pilnować przebiegu i nie jechać do końca. Jeżeli pokonaliście już ponad 100 km, lepiej ostatnie 2–3 kilometry się przejść (to tylko 15–20 min marszu), niż nagle stanąć w niefortunnym miejscu. Można też spróbować zatrzymać innego kierowcę i poprosić o podwiezienie na stację. Jeżeli traficie na uprzejmego, to może was podrzucić również do auta.

Mając odpowiednie ubezpieczenie – assistance – warto z niego skorzystać i nie wysilać ani siebie, ani samochodu. Pomoc drogowa dowiezie wam paliwo. Dobrze jest kontaktując się z ubezpieczycielem zapytać o warunki i zasady korzystania z tej opcji.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Na pewno powinniście z niej skorzystać będąc na autostradzie, gdzie stacji paliw nie ma tak dużo. Jeżeli musieliście się zatrzymać, możliwie najszybciej zadzwońcie po pomoc. Niektóre pakiety assistance gwarantują dowiezienie paliwa w ciągu 30 min.

Warto jednak przemyśleć schemat działania już po zaświecenia się kontrolki. Często niedaleko od najbliższego zjazdu znajduje się stacja. Jeżeli więc na autostradzie włączy się rezerwa, a drogowskazy czy nawigacja nie informują o stacji przez najbliższe 100 km, lepiej zjechać najbliższym zjazdem i wtedy szukać. Powolna, ekonomiczna jazda po autostradzie może być niebezpieczna, a unieruchomienie samochodu może nieść za sobą wysokie koszty (odholowanie auta na najbliższą stację ze względów bezpieczeństwa).

Jak wlać paliwo do auta?

Najwygodniej dolewać paliwo takim kanistrem jak na zdjęciu. Stalowe, tradycyjne wymagają dodatkowego lejka.

To nie zawsze takie proste, jak może się wydawać. Współczesne samochody mają nierzadko taką konstrukcję wlewu paliwa, że bardzo trudno jest po prostu nalać z kanistra. Warto na stacji kupić taki wykonany z tworzywa sztucznego, z wężykiem i sztywną końcówką, która po włożeniu we wlew odblokuje zabezpieczenie. Jeżeli auto jest stosunkowo młode, to w bagażniku powinniście znaleźć odpowiedni lejek lub przejściówkę do awaryjnego nalania paliwa. Warto też zajrzeć do instrukcji obsługi.

Ile paliwa trzeba wlać, żeby unieruchomione auto pojechało dalej? Jeżeli nie jest to potężny SUV czy limuzyna ze 100-litrowym zbiornikiem, z reguły wystarcza niewielka ilość, około 5 litrów – taką pojemność mają najmniejsze kanistry dostępne na stacjach.

Dlaczego nie warto jechać do końca?

Nawet jeżeli wiecie, że wasze auto powinno przejechać więcej niż 100 km od zapalenia się kontrolki rezerwy, to pamiętajcie, że macie do czynienia jedynie z elektroniką. Systemy pomiaru ilości paliwa czy jego zużycia nie zawsze są dokładne. Z doświadczenia wiemy, że np. w oplach takie wskazania mocno mijają się ze stanem faktycznym. Zasięg wyświetlany na ekranie komputera pokładowego na niewiele się zdaje. Dlatego warto trzymać się zasady, że gdy tylko zapali się kontrolka, najlepiej skasować licznik dziennego przebiegu kilometrów i nie przekraczać wartości 100 km nawet przy maksymalnie oszczędnej jeździe.

Co się dzieje, gdy całkowicie kończy się paliwo? Wszystko zależy od rodzaju samochodu, ale jedno jest zawsze pewne. Największe zanieczyszczenia jakie macie w zbiorniku trafią do układu zasilania. To może spowodować nie tylko mocne zabrudzenie filtrów, ale także pompy paliwa czy wtryskiwaczy. We współczesnych samochodach są to delikatne i drogie podzespoły, które nie lubią takich sytuacji. Ogólnie nie zaleca się jeżdżenia autem na rezerwie, a nawet długotrwałej eksploatacji z poziomem poniżej ¼.

W niektórych autach może dojść do zapowietrzenia układu zasilania z powodu braku paliwa. Współczesne konstrukcje zwykle odpowietrzają się same. Starsze mogą wymagać użycia ręcznej pompki umieszczonej pod maską. Niekiedy trzeba skorzystać z tzw. samostartu wtryskując go do kanału dolotowego. Pozwoli to uruchomić silnik, który następnie już sam pociągnie paliwo ze zbiornika.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Korytarz życia: jak stosować go rozsądnie? Test opon zimowych ADAC 2017/2018 Wczesna zima - o czym kierowcy powinni pomyśleć zawczasu? Opony całoroczne odpowiedzią na łagodną zimę i coroczne dylematy Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak prawidłowo zapiąć oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas bezpieczeństwa? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a