WP Pomaga: specyficzne potrzeby i minivan do 25 tys. zł

Ten artykuł ma 5 stron:

Opel Meriva A

Produkowany w latach 2003–2010 Opel Meriva jest minivanem segmentu B o zaskakująco dużej funkcjonalności. Technicznie spokrewniony z Oplem Corsą C, ma tę samą płytę podłogową i układy napędowe. Meriva jest jednak od niej większa.

Mały z zewnątrz, ale duży w środku. Fordowi ustępuje głównie pojemnością bagażnika i szerokością kabiny

Przede wszystkim rozstaw osi to aż 2600 mm (Corsa ma 2491 mm). Długość nadwozia nieznacznie przekracza 4 metry. Dzięki temu i wysokiemu umieszczeniu kanapy, z tyłu miejsca na nogi jest mniej więcej tyle co w Astrze. Również nad głową nie zabraknie przestrzeni. Kanapa daje się przesuwać i wygodnie konfigurować, a także złożyć na płasko. Bagażnik ma 350 litrów pojemności w standardowym ustawieniu, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na ten segment. Warto zauważyć, że Meriva nie ustępuje przestronnością Fordowi, natomiast różnicę widać właśnie w bagażniku – głównie chodzi o jego długość i szerokość.

Choć nie jest to kompaktowy minivan, to jego funkcjonalność odpowiada naszemu czytelnikowi. Potwierdził nam to w rozmowie, bo miał okazję przyjrzeć się dobrze temu modelowi. Na pewno Meriva nie będzie tak komfortowa w dłuższej trasie jak C-Max, ale za to lepiej będzie się nią jeździć po mieście i parkować.

Duża prostota pomysłowego wnętrza i materiały przypominają, że mamy do czynienia z segmentem B.

Mechanicznie samochód jest poprawny, ale nie należy do modeli, w których niczego nie trzeba robić. Niestety gnębią go czasami problemy elektryczne. Zawieszenie i hamulce nie są do końca dostosowane do stosunkowo dużej masy auta, przez co szybciej się zużywają, a tarcze mają tendencję do przegrzewania się.

Dość drogą w naprawie usterką będzie awaria układu wspomagania kierownicy, która może się pojawić w każdej chwili. Jest to układ elektryczny, którego regeneracja kosztuje około 800 zł. Sama przekładnia po 150–200 tys. km łapie luzy. Na szczęście to już nie jest element drogi, zatem wymiana obu wraz z kosztami robocizny powinna zamknąć się kwotą 1400–1500 zł. To niedużo i wystarcza na długo.

Co do silników, skupiliśmy się na prostych i solidnych benzyniakach. Naszym zdaniem najlepszy wybór to 90-konna jednostka 1,4 Twinport lub jej mocniejszy odpowiednik 105-konny 1,6 Twinport. Są to silniki oferowane odpowiednio od 2004 i 2005 roku, zatem w samochodach po faceliftingu i w interesujących nas rocznikach. Pierwszy nie zapewni zbyt dobrych osiągów, ale wiemy, że nie są one priorytetem. Większy oczywiście pojedzie szybciej, ale też bez dużych rewelacji, natomiast będzie nieznacznie droższy w opłatach i przy tankowaniu.

Zobacz również: Volkswagen Up! 1.0 TSI (2016) - pierwsza jazda

Opel Meriva A

Mniejszy motor nie potrzebuje wiele paliwa – zużycie na poziomie 6–7 l/100 km to norma. W trasie można spokojnie zejść poniżej 6. Średnio o 1–1,5 l/100 km więcej będzie potrzebował silnik 1,6. Zaletą obu jednostek jest dobra współpraca z instalacjami gazowymi, pod warunkiem, że są to systemy odpowiedniej jakości.

Jak wygląda rynek?

Jest bardzo bogaty. 450 ofert sprzedaży w całym kraju daje ogromny wybór i mówimy tutaj tylko o samochodach dobranych do postawionych im wymagań. Ważne, że nawet auta z końca produkcji (2008–2009) można kupić stosunkowo tanio – do 20 tys. zł. Zatem zakładany budżet wystarczy jeszcze na wszystkie opłaty i porządny serwis, a jeżeli zapadanie taka decyzja, to także na instalację gazową, której cenę można szacować na około 3000–3500 zł. Naszym zdaniem nie powinno być problemu z zakupem egzemplarza za około 18 tys. zł.

Używany Opel Meriva I [2003–2010] – poradnik kupującego

Dziś zaprezentujemy wam samochód używany, który zapoczątkował ponad 10 lat temu nowy segment w Europie. Auto technicznie bardzo podobne do Corsy, ale z…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: WP Pomaga

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje Tanie używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używane Renault Clio III w pigułce Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2,0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje Szybkie minivany: rodzina nie musi się nudzić Używane Audi A3 8P [2003-2013]: nowoczesne auto, które można tanio utrzymać Trzy używane Land Rovery - trzy sposoby na tanią terenówkę. Uważaj na pułapki! Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Używany Citroën C4 Aircross [2012-2015] - poradnik kupującego Samochody pułapki: okazyjne w zakupie, drogie w utrzymaniu Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Osiem kabrioletów za 10 tys. zł Używany Volkswagen Golf IV - stworzony dla Polaka Używane, popularne SUV-y premium. Który z nich jest najlepszy? Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2] Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie

Popularne w tym tygodniu:

Używany Nissan X-Trail II (T31): japoński SUV z francuskim sercem. Dopracowany i niezawodny