Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu

W teorii kupno popularnego modelu auta powinno nas uchronić przed dużymi wydatkami. Warto jednak pamiętać, że nie jest to regułą. Przedstawiamy wersje podwyższonego ryzyka, których ewentualna naprawa może skutecznie opróżnić portfel.

Fiat Panda II - drogie awarie w popularnych autach

Fiat Panda II - drogie awarie w popularnych autach (Fot. Fiat)

Popularne auta też mogą nas narazić na wysokie ceny napraw. Można pomyśleć, że wybierając mniej niszowe wersje wyposażenia, możemy czuć się bardziej bezpiecznie. To jednak nie zawsze się sprawdza. Czasem nawet w podstawowych odmianach nie unikniemy wysokich wydatków. Przedstawiamy przykłady podzespołów i wersji wyposażenia podwyższonego ryzyka. Artykuł został przygotowany dzięki sugestii naszego czytelnika, który prosił o zrobienie właśnie takiego materiału.

1. Toyota Yaris II (2005 – 2011)

Toyota Yaris II - drogie awarie

Zaczynamy od bardzo niepozornego samochodu, jakim jest Toyota Yaris II generacji. To funkcjonalne auto o niskiej awaryjności. Na ten model jest ogromny popyt, dlatego jej ceny wolno spadają. Nic dziwnego, praktycznie wszystkie silniki można polecić: benzynowe 1.33 (99 KM) oraz 1.8 (133 KM) w usportowionej wersji TS nie sprawiają większych problemów. Jedyny diesel w ofercie 1.4 D-4D o mocy 99 KM zaskakuje trwałością. Jak pokazuje doświadczenie użytkowników miejskiej Toyoty, ceny części są dość wysokie jak na tę klasę. Jednak w przeciwieństwie do europejskiej konkurencji, zwyczajnie rzadziej trzeba je wymieniać. Podwyższone koszty przeglądów to nic w porównaniu z ewentualną awarią automatycznej skrzyni MMT. Od początku było z nią mnóstwo problemów, przede wszystkim objawiały się szarpaniem podczas zmiany biegów. Toyota w ramach napraw wymieniała komputery sterujące i kalibrowała skrzynię - to pomagało na chwilę, później problem powracał. Koszt naprawy takiej skrzyni zaczyna się od 5000 zł.

2. VW Golf V (2003 — 2009)

VW Golf V - drogie naprawy

Volkswagen Golf V generacji wprowadził trochę świeżości po swoim nudnym poprzedniku. Nawet teraz może się podobać, a sama karoseria wolno się starzeje. Gorzej jest z wnętrzem, po którym wyraźnie widać, że jest już z innej epoki. Auto jest popularne. Części są wszędzie dostępne w konkurencyjnych cenach. To, niestety, nie dotyczy wersji ze skrzynią automatyczną DSG.
DSG wprowadziła rewolucje w postrzeganiu skrzyń automatycznych na świecie. Zmieniała biegi szybciej od człowieka i potrafiła jeszcze zużyć mniej paliwa w porównaniu ze skrzynią manualną. Zadebiutowała w 2002 r. w kultowym już Golfie IV R32. W 2003 r. skrzynia DSG trafiła już do seryjnych odmian golfów kolejnych generacji. Pierwszym był Golf V generacji. To 6-biegowa skrzynia o oznaczeniu DQ250 ze sprzęgłem mokrym. Nawet przy stosowaniu się do zaleceń specjalistów i wymienianiu w oleju co 60 tys. km, po przebiegu przekraczającym 250 tys. nie obejdzie się bez interwencji mechaników. A pamiętajmy, że najstarsze golfy tego typu mają już 14 lat. Jeden z najczęstszych problemów to awaria tzw. mechatroniki, czyli podzespołu sterującego pracami sprzęgieł - koszt nowej części wynosi 7 tys. zł. Pamiętajmy, że same sprzęgła też potrafią się zużyć, a koszt wymiany może wynieść do 5 tys. zł. Do tego może dojść też awaria koła dwumasowego oraz łożyska skrzyni — kolejne 5 tys zł.

3.Opel Vectra C (2002 — 2008)

Opel Vectra C - drogie naprawy

Opel Vectra C jest częstym widokiem na polskich drogach. To dobra propozycja dla osób szukających auta przestronnego i taniego w eksploatacji, za które nie trzeba przepłacać. Jedynie układ zawieszenia sprawia trochę problemów. Z przodu szybko wybijają się sworznie wahaczy, łożyska kolumny resorującej i łączniki stabilizatorów, a w tylnej osi dochodzi do niepożądanej zmiany geometrii kół. Szeroka gama jednostek napędowych bez problemu pozwala wybrać idealną dla siebie opcję. W ofercie znajdziemy proste silniki benzynowe 1.6 (za słaba, nie polecamy), 1.8 lub idealne pod gaz jednostki 2.2 (147 KM) lub 3.2 V6 (211 KM). Dla osób poszukujących diesla rekomendujemy sprawdzony i tani w eksploatacji silnik 1.9 CDTi (czyli włoskie 1.9 M-jet). Radzimy unikać nieudanego diesla V6 - to często skarbonka bez dna przy aktualnych niskich cenach za Vectrę z tym silnikiem. Jak już jesteśmy przy wysokich kosztach, bogatsze wersje Vectry C były wyposażane w system zmiennej charakterystyki zawieszenia. W nowym aucie nie sprawiał problemów, ale dla potencjalnego klienta kupującego używany model może się okazać dużą pułapka. Za jeden amortyzator do tej wersji zapłacimy 1300 zł, czyli za wymianę kompletu cena rośnie do ponad 5000 zł! Trudno uzasadnić tak wysoki koszt w przypadku popularnego modelu Opla.

4. Fiat Panda II (2003 — 2012)

Fiat Panda II - drogie awarie

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Fiat Panda II generacji to lubiane auta na naszym rynku. Produkowana w Polsce, z konkurencyjną ceną i niezłym wyposażeniem w standardzie była groźnym konkurentem dla niemieckiej lub francuskiej konkurencji. Po latach niewiele się zmieniło. Wciąż jest poszukiwana na rynku wtórnym, a zadbane egzemplarze szybko się sprzedają – często są to auta z polskiego salonu i od pierwszego właściciela w wersji benzynowej, który jeździł nią na działkę i w weekend na większe zakupy. Sympatyczna Panda nie traci nic u właściciela, gdy trzeba naprawić usterkę lub zrobić przegląd. Ceny części są jednymi z najniższych w klasie. Na przykład za komplet tarcz i klocków na przedniej osi zapłacimy niecałe 300 zł, a za sprzęgło w odmianie benzynowej 1.2 nie zapłacimy więcej, niż 220 zł. To dlaczego znalazła się w ogóle w tym rankingu? Na tle tych przystępnych cenowo części, negatywnie wyróżnia się cena naprawienia usterki układu wspomagania, który trapi jeszcze na przykład model Grande Punto.

Usterka najpierw objawia się zapaleniem kontrolki wspomagania, a z czasem może nawet czasowo wyłączyć układy wspomagania kierownicy. W ASO zaleca się wymianę silnika wspomagania, a to może kosztować nawet 3 tys. zł.

5. Mazda 6 II

Mazda 6 II - drogie awarie

Mazda 6 kojarzy się z bezawaryjnością. I generacje z silnikiem benzynowym szybciej unieruchomi korozja, niż awaria jednostki napędowej. W odmianach wysokoprężnych mit o bezawaryjności tego modelu szybko pryśnie. Ten sam problem ma opisywana druga generacja modelu. Gdy weszła na rynek w 2007 roku, jej sportowa sylwetka wyróżniała się na tle konkurencji. Auto jest dużym sedanem klasy średniej, ale potrafi naprawdę dać dużo radości z jady, m.in. dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu — polecamy wszystkie silniki benzynowe, ale radzimy uważać na silniki Diesla. W odmianie z 2.0-litrowym dieslem układ wtryskowy przygotowany został przez firmę Denso i nie można go regenerować. Nowy jeden wtrysk kosztuje ok. 2600 zł, czyli za komplet wydamy ponad 10 tys. zł. Lepszym wyborem jest większy i bardziej dopracowany diesel 2.2 MZR-CD — w nim największym problemem były przypadki przedwczesnego rozciągania łańcucha. Koszt wymiany łańcucha to ponad 3000 zł, co też nie jest okazją.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2,0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Używany Citroën C4 Aircross [2012-2015] - poradnik kupującego Samochody pułapki: okazyjne w zakupie, drogie w utrzymaniu Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Osiem kabrioletów za 10 tys. zł Używany Volkswagen Golf IV - stworzony dla Polaka Używane, popularne SUV-y premium. Który z nich jest najlepszy? Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2] Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4 Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki