Koncepcje bolidów przyszłości w barwach z przeszłości. Czy wyobrażasz to sobie?

Kontrowersyjny estetycznie system ochrony głowy kierowcy Formuły 1 o nazwie Halo ma zostać wprowadzony w 2018 roku. Potwierdzono to przed ostatnim wyścigiem na Węgrzech w końcówce lipca. Jest wielu jego zwolenników i przeciwników. Ciekaw jestem, co sądzicie o zaprezentowanej przez Antonio Paglię alternatywie.

Zacznę jednak od tego rozwiązania, które najpewniej zobaczycie już w przyszłym sezonie. Jest to mocowany w trzech punktach pałąk ochronny, mający zabezpieczać głowę kierowcy przed skutkami wypadku. Prace nad takim lub podobnym rozwiązaniem trwają już od kilku lat, ale intensywnie przyspieszyły po tragicznym wypadku Julesa Bianchiego. Jego bolid wjechał pod dźwig stojący przy torze. Jest pewne prawdopodobieństwo, że gdyby użyto wtedy zabezpieczenia typu Halo, mógłby dziś żyć. Prawdopodobnie żyłby także Henry Surtess – kierowca Formuły 2 – który zginął na torze w wyniku uderzenia w głowę kołem z innego bolidu.
fot. Red Bull Content Pool

Zacznę jednak od tego rozwiązania, które najpewniej zobaczycie już w przyszłym sezonie. Jest to mocowany w trzech punktach pałąk ochronny, mający zabezpieczać głowę kierowcy przed skutkami wypadku. Prace nad takim lub podobnym rozwiązaniem trwają już od kilku lat, ale intensywnie przyspieszyły po tragicznym wypadku Julesa Bianchiego. Jego bolid wjechał pod dźwig stojący przy torze. Jest pewne prawdopodobieństwo, że gdyby użyto wtedy zabezpieczenia typu Halo, mógłby dziś żyć. Prawdopodobnie żyłby także Henry Surtess – kierowca Formuły 2 – który zginął na torze w wyniku uderzenia w głowę kołem z innego bolidu.

Od samego początku system Halo budzi jednak wiele kontrowersji. Głównie estetycznych, bo jego zastosowanie zmieni oblicze Formuły 1 – bolidów, które na dobrą sprawę od wielu lat wyglądają bardzo podobnie. Koncepcje zabezpieczenia były różne – szyba ochronna z przodu (Aeroscreen), zamknięty kokpit, pałąk, aureola…. Żadna z nich nie znalazła przychylności wśród konserwatystów.
fot. Daimler Media

Od samego początku system Halo budzi jednak wiele kontrowersji. Głównie estetycznych, bo jego zastosowanie zmieni oblicze Formuły 1 – bolidów, które na dobrą sprawę od wielu lat wyglądają bardzo podobnie. Koncepcje zabezpieczenia były różne – szyba ochronna z przodu (Aeroscreen), zamknięty kokpit, pałąk, aureola…. Żadna z nich nie znalazła przychylności wśród konserwatystów.

Według magazynu "Autosport”  aż dziewięć z dziesięciu zespołów zagłosowało przeciwko wprowadzeniu systemu Halo. Ostatecznie FIA go zatwierdziła i nie zamierza pytać o zgodę zespołów, ponieważ wymusi używanie Halo wymogami bezpieczeństwa. Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix (GPDA) postanowiło poprzeć decyzję FIA. Pozytywnie na ten temat wypowiedzieli się mistrzowie świata – Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen i Fernando Alonso. Negatywnie natomiast Max Verstappen czy Kevin Magnussenm, który powiedział wprost: "…nie zgadzam się z twierdzeniem, że bezpieczeństwo zawsze powinno być kwestią numer jeden. Uważam, że jest pewna granica, gdzie sport, stając się zbyt bezpieczny, przestaje być ekscytujący”.
fot. Red Bull Content Pool

Według magazynu "Autosport” aż dziewięć z dziesięciu zespołów zagłosowało przeciwko wprowadzeniu systemu Halo. Ostatecznie FIA go zatwierdziła i nie zamierza pytać o zgodę zespołów, ponieważ wymusi używanie Halo wymogami bezpieczeństwa. Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix (GPDA) postanowiło poprzeć decyzję FIA. Pozytywnie na ten temat wypowiedzieli się mistrzowie świata – Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen i Fernando Alonso. Negatywnie natomiast Max Verstappen czy Kevin Magnussenm, który powiedział wprost: "…nie zgadzam się z twierdzeniem, że bezpieczeństwo zawsze powinno być kwestią numer jeden. Uważam, że jest pewna granica, gdzie sport, stając się zbyt bezpieczny, przestaje być ekscytujący”.

Nic więc dziwnego, że pojawiają się alternatywne rozwiązania, które mogłyby być zastosowane w dalekiej przyszłości. Jedną z koncepcji, która mogłaby zapowiadać przyszłość, jest bolid McLaren MP-4X zaprezentowany już dwa lata temu. Szkice podobnych pojazdów prezentowali także znani rysownicy, m.in. Antonio Paglia, który niedawno pokazał przyszłość bolidów Formuły 1 w barwach znanych z przeszłości.
fot. McLaren Media Centre

Nic więc dziwnego, że pojawiają się alternatywne rozwiązania, które mogłyby być zastosowane w dalekiej przyszłości. Jedną z koncepcji, która mogłaby zapowiadać przyszłość, jest bolid McLaren MP-4X zaprezentowany już dwa lata temu. Szkice podobnych pojazdów prezentowali także znani rysownicy, m.in. Antonio Paglia, który niedawno pokazał przyszłość bolidów Formuły 1 w barwach znanych z przeszłości.

Antonio Paglia przypomina nam stare, dobre czasy, gdy firmy tytoniowe były głównymi sponsorami w Formule 1, a pieniądze od nich lały się strumieniami. Czerwone Ferrari w barwach Marlboro to marzenie niejednego kibica i myślę, że wygląd tego bolidu również.
fot. Antonio Paglia

Antonio Paglia przypomina nam stare, dobre czasy, gdy firmy tytoniowe były głównymi sponsorami w Formule 1, a pieniądze od nich lały się strumieniami. Czerwone Ferrari w barwach Marlboro to marzenie niejednego kibica i myślę, że wygląd tego bolidu również.

A tak Antonio Paglia wyobraża sobie bolid McLarena - w biało-czerwonych barwach, przywołujących na myśl takie legendy jak Ayrton Senna czy Alain Prost. Na podobne barwy liczyli kibice po związaniu się stajni z Hondą.
fot. Antonio Paglia

A tak Antonio Paglia wyobraża sobie bolid McLarena - w biało-czerwonych barwach, przywołujących na myśl takie legendy jak Ayrton Senna czy Alain Prost. Na podobne barwy liczyli kibice po związaniu się stajni z Hondą.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

I jeszcze jedna z trzech najbardziej legendarnych stajni F1 - Williams w barwach Rothmans, w których po raz ostatni sięgali po mistrzowskie korony.
fot. Antonio Paglia

I jeszcze jedna z trzech najbardziej legendarnych stajni F1 - Williams w barwach Rothmans, w których po raz ostatni sięgali po mistrzowskie korony.

fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
fot. Antonio Paglia
Na koniec pozostaje postawić pytanie, ale nie o to, czy takie bolidy podobają wam się bardziej niż obecne z systemem Halo, lecz o to, czy wyobrażacie sobie tak daleko idącą ewolucję koncepcji bolidu Formuły 1?
fot. Antonio Paglia

Na koniec pozostaje postawić pytanie, ale nie o to, czy takie bolidy podobają wam się bardziej niż obecne z systemem Halo, lecz o to, czy wyobrażacie sobie tak daleko idącą ewolucję koncepcji bolidu Formuły 1?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Galerie zdjęć:

Volvo XC60 - galeria zdjęć z wyprawy na Volvo Gdynia Sailing Days Kolejny Ford Ranger zbudowany przez Polaków w Wielkiej Brytanii Poznaj nowego McLarena 570S Spider. Groźny konkurent Porsche 911 Turbo Hyundai i30 N (2017) - premiera Nowe Maserati GranTurismo i GranCabrio (2017) - premiera Porsche 911 GT2 RS (2017) - premiera BMW X5 M i X6 M Black Fire Edition - sportowe SUV-y dla indywidualistów Aston Martin DB11 V8 (2017) - premiera Jaguar XE SV Project 8 (2017) - premiera Seat Arona (2017) - premiera BMW X3 (2017) - premiera 24 h Le Mans 2017 - zdjęcia z wyścigu Volkswagen Polo VI (2017) - premiera Corvette C3 - Born in the USA BMW Serii 6 Gran Turismo (2017) - premiera Citroën C3 Aircross (2017) - premiera Hyundai Kona (2017) - premiera Volkswagen Arteon - poznaj każdy jego detal Volkswagen up! GTI (2018) - premiera G-Power M3 GT2 S Hurricane (2017) - BMW na Nürburgring i na co dzień Ford F-150 Super Snake (2017): ciężarówka z osiągami supersportowca Škoda Karoq (2017) - premiera Jak działa xDrive w nowym BMW M5? Wyścigówka i ogórek na sprzedaż: Porsche 934/5 i VW T2 Transporter

Popularne w tym tygodniu:

Wojsko kupiło luksusowy autokar. Zobacz jak wygląda