Coraz mniej aut importowanych do kraju. Czy to przez zablokowanie nowej akcyzy?

Do kraju przyjeżdża o prawie 6 proc. mniej używanych samochodów osobowych z zagranicy niż rok temu. Prawdopodobnie dlatego, że zatrzymano zmiany w podatku akcyzowym, mającym obciążyć rejestrowane po raz pierwszy auta kilkuletnie.

fot. PAP / Jerzy Undro

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od początku roku do końca lipca w kraju zarejestrowano 543 910 aut używanych, importowanych z zagranicy. Oznacza to spadek o 5,7 proc. w stosunku do analogicznego kresu roku ubiegłego. Ze wszystkich minionych miesięcy tylko w marcu odnotowano nieznaczny wzrost o 0,36 proc. Biorąc pod uwagę dane z poprzednich okresów, prognozowana liczba importowanych samochodów używanych na koniec roku to około 950 000, co stanowiłoby spadek o 8 proc. Czym jest to spowodowane?

Z całą pewnością zablokowaniem zmian w podatku akcyzowym, który w drugiej połowie minionego roku zaniepokoił nie tylko potencjalnych kupujących, ale także firmy zajmujące się sprowadzaniem aut. W samym tylko grudniu zarejestrowano w kraju ponad 100 tys. używanych samochodów w obawie przed wzrostem podatku. Dla porównania, w grudniu 2015 roku była to liczba 59 tys.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że prognoza na ten rok może się jeszcze zmienić, bo choć temat akcyzy się uspokoił, rząd wciąż pracuje nad nowym rozwiązaniem. Już pojawił się projekt rozporządzenia ministra rozwoju i finansów "w sprawie wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego". Dotyczy on m.in. nowego sposobu rozliczania akcyzy od zakupionych w UE samochodów. Niewiele wiadomo na temat tego, co naprawdę szykuje dla nas ministerstwo.

Wiemy natomiast, jakie auta są najczęściej importowane do kraju. Najwięcej jest oczywiście marek niemieckich, dalej francuskich i japońskich. Najpopularniejsze to Volkswagen, Opel, Audi i Ford, natomiast modele to Audi A4, Volkswagen Golf, Opel Astra i Volkswagen Passat. Najliczniejsze grono stanowią te wyposażone w silniki o pojemności od 1600 do 2000 cm³. To aż 43,1 proc. Powyżej dwóch litrów pojemności odsetek jest nieduży – tylko 11,6 proc. Diesle stanowią 41 proc., co jest rekordem historycznym odkąd prowadzi się takie dane. Wiek samochodów importowanych do kraju utrzymuje się na stabilnym poziomie 11,5 roku. Najczęściej są to roczniki 2005–2007.

Prawdziwym zagłębiem polskiego importu samochodów używanych jest województwo wielkopolskie z udziałem na poziomie 12,7 proc., ale niewiele gorzej wygląda mazowieckie – 12,5 proc. Dalsze pozycje w tym rankingu zajmują województwa śląskie, małopolskie i dolnośląskie. Najmniej rejestracji samochodów używanych odnotowuje się w województwach opolskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: Samar

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Odcinki z robotami drogowymi to szczególnie niebezpieczne miejsca. W co szóstym wypadku ginie człowiek Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Aston Martin Vanquish Zagato Speedster – trzecia wersja limitowanego modelu przyłapana na testach Producent zabawek kontra Ferrari. Walka o kultową nazwę Testarossa Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Volkswagen Golf R z lepszymi hamulcami i tytanowym wydechem Czy można zarobić na Polonezie? Sprawdzanie koloru w słońcu i próbowanie skór – tak zamawia się Rolls-Royce'a Następca Astona Martina V8 Vantage prawie ukończony BMW zdradzi przyszłość Z4 Cichy wydech w Mustangu, żeby nie wkurzać sąsiadów Od 2040 roku zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Wielkiej Brytanii i Francji Nowy Rolls-Royce Phantom oficjalnie: poznaj godnego następcę króla luksusu Nowy Mustang będzie przyspieszał szybciej niż Porsche 911 Carrera Myśleli, że to zabawne. Zniszczyli auto niepełnosprawnemu dziecku Ciekawostka z ogłoszenia – nietypowa honda z wielkim przebiegiem Wygrały plebiscyt Car Of The Year. Sprawdziliśmy, jak sprawują się po latach J.D. Power: samochody, które sprawiają najmniej kłopotów Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Przejechał ponad 2 mln sto tysięcy kilometrów i się nie poddaje Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców?

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW