Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych

Turbodoładowanie to najtańszy, najprostszy i najbardziej efektywny sposób na podniesienie sprawności silnika, jego mocy, a także uzyskanie niskiego zużycia paliwa. Toyota jest jedną z dwóch firm, które podążają inną, własną drogą.

Silnik 2.5 w Toyocie Camry

Silnik 2.5 w Toyocie Camry

Dwie japońskie firmy obrały własną drogę w dążeniu do poprawy wydajności silników benzynowych. Mazda i Toyota wciąż preferują wolnossące jednostki, choć ta druga firma stworzyła motor z turbodoładowaniem o pojemności 1,2 litra.

Niedawno Toyota przedstawiła swoją strategię rozwoju silników wolnossących i zapowiedziała, że tak długo jak się da, będzie odwlekała powszechne zastosowanie turbodoładowania. Przypomnę tylko, że obie firmy współpracują w dziedzinie układów napędowych, a Mazda jest tą firmą, która ma pomóc Toyocie w rozwoju benzynowych motorów.

Podczas premiery nowej Toyoty Camry (u nas ten model nie jest oferowany) przedstawiciele producenta zapowiedzieli, że będą odwlekać powszechne zastosowanie turbodoładowania w silnikach benzynowych tak długo jak się da.

Faktem jest, że turbodoładowany silnik Toyoty 1.2 nie robi wielkiej kariery, bo trafił tylko do dwóch modeli: Aurisa i C-HR. W Corolli o podobnej wielkości nie jest oferowany, a japoński producent słusznie uznał, że w większym Avensisie czy RAV4 byłby zbyt słaby. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jednostka 1.6 Valvematic bez doładowania generuje 132 KM mocy i 160 Nm momentu obrotowego, natomiast 1.2 Turbo 116 KM i 185 Nm. Jeżeli więc klient przychodzi do salonu i ma do wyboru większy i mocniejszy motor, to wybór nie jest zbyt trudny. Zwłaszcza, gdy zapłaci za przykładowego Aurisa 2000 zł mniej.

Również dlatego, że wciąż wielu klientów ma konserwatywne podejście do motoryzacji i doskonale zdaje sobie sprawę z wad niedużych silników doładowanych, względem większych bez doładowania. Są to m.in. realny spadek osiągów przy większym obciążeniu, np. jazda z kompletem pasażerów, a także ogromne różnice w zużyciu paliwa w zależności od stylu jazdy – turbodoładowane jednostki są nieco oszczędniejsze podczas ekojazdy, ale dużo bardziej paliwożerne, gdy kierowca chętniej wciska pedał gazu. Jest też większe ryzyko kosztownych awarii i szybsze zużycie silników turbo.

Zaskakująco duży silnik małej Toyoty Yaris - jednostka 1.5 o mocy 111 KM.

Kolejny aspekt jest taki, że Toyota to marka, której kluczową cechą jest niezawodność. Klienci nie przychodzą do salonu po Toyotę samą w sobie — przychodzą po niezawodny samochód. To na niskiej awaryjności, przede wszystkim silników, zbudowano tak silną pozycję japońskiego producenta na całym świecie. Toyota nie może sobie pozwolić na utratę swego największego atutu. Nawet kosztem nieco gorszych osiągów niż konkurenci. To dlatego motor 1.2 Turbo nie zyskał bardziej wysilonych wariantów. Wspomnę tylko, że niczym szczególnym jest moc 120 KM z pojemności 1,0 litra, a japońskie 1.2 wciąż ma 116 KM.

Toyota zadeklarowała, że będzie dążyć do usprawnienia silników bez turbodoładowania, a nawet zaskoczyła kilka miesięcy temu nowym, benzynowym 1.5 z rodziny ESTEC, produkowanym zresztą w Polsce. W dzisiejszych czasach premiera niedużego Yarisa z ”absurdalnie” dużym 1.5 pod maską, gdy nawet najbardziej konserwatywna w obszarze silników marka na świecie, jaką jest Mitsubishi, prezentuje Eclipsa z turbodoładowaniem, jest mówiąc półżartem niepoprawna politycznie.

Przedstawiciele Toyoty twierdzą, że nowy motor jest bardzo dobrze przygotowany na nowe standardy badania zużycia paliwa i pomiaru emisji spalin w ruchu rzeczywistym i moim zdaniem pobije na tym polu wiele konkurencyjnych, mniejszych silników z doładowaniem. Większy motor bez doładowania oferujący 111 KM mocy na pewno lepiej sprawdzi się pod obciążeniem niż np. 1.0 Turbo stosowane przez konkurencję.

Zobacz również: Toyota Prius Plug-in

Wszyscy spodziewali się jednostki turbodoładowanej w usportowionej Toyocie Yaris GRMN. Tymczasem producent zaskoczył motorem 1.8 z mechaniczną sprężarką, którą niemal wszyscy uznali za przeżytek.

Co z większymi modelami Toyoty? Avensis wciąż jest oferowany z wolnossącymi motorami benzynowymi 1.6–2.0 o mocach od 132 do 152 KM. Jako że klienci Toyoty nie szukają emocji w takich modelach, nie znajdziecie pod maską niczego mocniejszego. To samo dotyczy RAV4, które jest napędzane jednostką benzynową 2.0 lub 2.5 połączoną z silnikami elektrycznymi w układzie hybrydowym. Tak na marginesie – nawet sportowe GT-86 jest napędzane boxerem od Subaru, ale bez doładowania.

Za oceanem jest jeszcze ciekawiej. Wraz z nową Toyotą Camry, modelem uwielbianym na rynku amerykańskim, debiutuje nowo opracowany silnik 2.5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w którym jak pochwalił się producent, uzyskano bardzo wysoką sprawność cieplną. Do wyboru jest jeszcze 3.5 V6 – oczywiście bez turbo.

Dodam jeszcze kilka słów o nowej, sportowej Toyocie Yaris GRMN. Zastosowany w nim silnik jest jeszcze bardziej oryginalny niż 1.5 w zwykłym Yarisie. Ma pojemność 1,8 litra, co jak na tak nieduże auto jest już dość interesujące. Jednak to nie wszystko. Ma pośredni wtrysk paliwa i doładowanie kompresorem, czyli mechaniczną sprężarką, która nie zmienia charakterystyki silnika, lecz podnosi jego moment obrotowy. Przykładowo, jego wartość maksymalna 249 Nm jest dostępna dopiero od 5000 obr./min. Dla porównania, stosowany do niedawna motor turbodoładowany 1.8 TSI w małych hot hatchach grupy Volkswagena generuje 235 Nm przy 1450 obr./min.

To pokazuje, jak bardzo Toyota stroni od turbodoładowania. Zastosowali w swoim standardowym silniku 1.8 niemal zapomniany już kompresor, by oddać klientom samochód o prawdziwie sportowym charakterze, z motorem o charakterystyce wolnossącej. By pokazać, że można wybrać inną, być może bardziej skomplikowaną drogę, która równie skutecznie prowadzi do osiągnięcia celu. A może wiedzą o czymś, o czym nie mówi się głośno i tak naprawdę w przyszłości silniki wolnossące przeżyją jeszcze odrodzenie?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen Golf R z lepszymi hamulcami i tytanowym wydechem Czy można zarobić na Polonezie? Sprawdzanie koloru w słońcu i próbowanie skór – tak zamawia się Rolls-Royce'a Następca Astona Martina V8 Vantage prawie ukończony BMW zdradzi przyszłość Z4 Cichy wydech w Mustangu, żeby nie wkurzać sąsiadów Od 2040 roku zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Wielkiej Brytanii i Francji Nowy Rolls-Royce Phantom oficjalnie: poznaj godnego następcę króla luksusu Nowy Mustang będzie przyspieszał szybciej niż Porsche 911 Carrera Myśleli, że to zabawne. Zniszczyli auto niepełnosprawnemu dziecku Ciekawostka z ogłoszenia – nietypowa honda z wielkim przebiegiem Wygrały plebiscyt Car Of The Year. Sprawdziliśmy, jak sprawują się po latach J.D. Power: samochody, które sprawiają najmniej kłopotów Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Przejechał ponad 2 mln sto tysięcy kilometrów i się nie poddaje Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców? Alpejskie miasteczko podbite przez motocyklistów - BMW Motorrad Days 2017 Milion kilometrów w Volkswagenie Polo Terenówka rozbiła mu auto. Po wypadku kupił identycznego starego mercedesa "Bestia" po raz kolejny pojawi się na polskich ulicach Chiński Lynk & Co O1 na europejskich ulicach Skoda szybsza niż Porsche, ale z zewnątrz tego nie widać

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW