Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć?

Tajemniczo brzmiąca dla przeciętnego kierowcy nazwa ubezpieczenia coraz częściej pojawia się w pakiecie przy zakupie samochodu finansowanego w leasingu. Ma na celu ochronę przed utratą finansową, gdy auto ulegnie wypadkowi lub zostanie skradzione.

fot. Shutterstock / Daniel Jedzura

GAP (z ang. Guaranteed Asset Protection) to ubezpieczenie od straty finansowej w przypadku utraty samochodu, czyli szkody całkowitej po wypadku lub kradzieży. Warto już w tym miejscu zaznaczyć, że nie wszystkie polisy GAP obejmują kradzież. Trzeba więc dokładnie czytać warunki. W jaki sposób ubezpieczenie nas chroni?

Podpisujecie umowę leasingową na auto o określonej wartości (cena na fakturze). Po pewnym czasie ulega ono wypadkowi, a wy spłaciliście połowę zobowiązania. Ubezpieczyciel płaci za wrak niewielką kwotę i wypłaca odszkodowanie z tytułu autocasco, ale pomniejszone o spadek wartości pojazdu. W tym czasie leasingodawca oblicza, ile zostało wam do spłaty. Okazuje się, że kwota wypłacona przez ubezpieczyciela jest niższa niż ta obliczona przez leasingodawcę. Mając GAP nie musicie się tym martwić, natomiast bez tej polisy musielibyście zwrócić brakującą sumę leasingodawcy.

Rozróżnia się trzy rodzaje ubezpieczenia GAP:

  • Fakturowy - pokrywający różnicę pomiędzy wartością rzeczywistą rozbitego lub skradzionego auta, a kwotą jaka widnieje na fakturze jego zakupu. Jest to najdroższa forma takiej polisy, ale też najbezpieczniejsza.
  • Finansowy - pokrywający różnicę między kwotą leasingu pozostałą do spłaty na dzień wypłaty odszkodowania AC a kwotą odszkodowania z tytułu AC. Jest to najtańsza forma GAP.
  • Indeksowy – zapewnia wypłatę dodatkowego odszkodowania w wysokości ustalonego procentu od wartości auta. Najczęściej 20 do 30 proc. Jest to forma tańsza od GAP fakturowego, ale droższa od finansowego.

Ubezpieczenie GAP zawiera się na cały okres umowy leasingowej. Działa ono zarówno w przypadku szkód spowodowanych przez kierującego pojazdem jak i przy szkodach wyrządzonych przez inny pojazd.

Czasami GAP powoduje, że leasingodawca daje korzystniejsze warunki. Nierzadko banki czy firmy leasingowe w ten sposób wymuszają na klientach wykupienie GAP. Koszt takiego ubezpieczenia to od 0,5 proc. ceny samochodu na fakturze do 1,2 proc. rocznie.

Jest to więc stosunkowo tania polisa, ale bardzo korzystna dla klienta. Niewielka kwota w przypadku kradzieży pojazdu lub szkody całkowitej powoduje, że nie trzeba będzie dopłacać kilku czy kilkunastu, a w przypadku drogich samochodów nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ubezpieczenie GAP może zostać zawarte dla samochodu fabrycznie nowego jak i używanego, niezależnie od jego ceny.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Ile kosztuje przerobienie Audi na 500KM? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Kupujesz używane części - co z gwarancją? Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak oszczędzać paliwo z głową? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz OC na raty: ile trzeba dopłacić?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a