Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?

Fabryczna instalacja gazowa wbrew powszechnym trendom unowocześniania silników jest coraz częściej oferowana przez importerów nowych aut. Zakup takiego samochodu ma jedną, ogromną zaletę – za problemy związane z instalacją odpowiada importer, a nie warsztat, który w każdej chwili może zwinąć interes. Dziś przyglądamy się ofercie Dacii, która do każdego modelu proponuje zasilanie paliwem LPG.

fot. Mariusz Zmysłowski

Dwa rodzaje silników – jedna instalacja

Oferta modeli Dacii z fabryczną instalacją gazową jest obszerna. Każdy model może być wyposażony w taki rodzaj zasilania, a w praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami silników oraz instalacjami tego samego typu Landi Renzo Omegas. System jest montowany na linii montażowej w Rumunii, więc jest w pełnym rozumieniu fabryczny.

Większe modele jak Dokker, Duster i Lodgy mają zasilanie gazowe z silnikiem wolnossącym 1.6 SCe o mocy odpowiednio 100, 115 i 100 KM. Cena instalacji Dokkera i Dustera to 3500 zł, więc idealnie odpowiada rynkowej. Do Logdy jest jeszcze tańsza, bo kosztuje 3000 zł. Warto zaznaczyć, że zasilanie gazowe nie łączy się ze wszystkimi wersjami wyposażenia, które można połączyć z silnikiem bez instalacji.

W Lodgy LPG można dokupić tylko do bogatej specyfikacji Laureate i być może stąd wynika jej nieco niższa cena. W Dokkerze i Dusterze nie występuje w bazowej odmianie Access. Dodatkowo w Dokkerze nie można jej zamówić do specyfikacji Outdoor, a w Dusterze do wersji limitowanych Black Shadow i Outdoor. Ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, chcąc jeździć na gaz terenowym Dusterem, trzeba zrezygnować z napędu na cztery koła.

Dacia Sandero 1,2 LPG Lauréate Black Line2 — auto na kryzys [test autokult.pl]

Nowy i tani samochód oparty na sprawdzonej technologii? Czego można oczekiwać po budżetowym aucie w najbogatszej dostępnej w ofercie wersji…

Drugi silnik Dacii z zasilaniem LPG to turbodoładowana jednostka 0.9 TCe, montowana w Sandero i Loganie. Jako, że są to bliźniacze modele, wszystkie parametry są dokładnie takie same, z ceną włącznie. 90-konny motor na gaz kosztuje 2500 zł więcej niż wyłącznie z zasilaniem benzynowym.

Ciekawostką jest fakt, że te modele można na gaz kupić już od specyfikacji Open, natomiast wyłącznie na benzynę od wyższej Laureate. To tworzy sytuację, że jeżeli chcemy kupić Logana lub Sandero możliwie najtaniej z instalacją, to płacimy za niego dokładnie tyle samo co za wersję bez niej, pod warunkiem, że nie zwracamy uwagi na wyposażenie.

Dacie z fabrycznymi instalacjami gazowymi

Model

wersja silnikowa Cena instalacji fabrycznej
Logan/Sandero 0.9 TCe (90 KM) 2500 zł
Dokker 1.6 SCe (100 KM) 3500 zł
Duster 1.6 SCe (115 KM) 3500 zł
Lodgy 1.6 SCe (100 KM) 3000 zł

Zobacz również: Dacia Dokker - test

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca?

Samochody z fabryczną instalacją gazową oferują klientom sprawdzone rozwiązania objęte gwarancją producenta, ale często bywa tak, że różnica…

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Škody

Prześwietlamy oferty na fabryczne instalacje gazowe samochodów, które już z salonu wyjeżdżają na paliwie LPG. Kalkulujemy opłacalność zakupu i…

Czy opłaca się kupić Dacię z fabryczną instalacją gazową?

W przypadku Dacii nie będziemy porównywać oferty producenta z indywidualnym montażem LPG we własnym zakresie, ponieważ ceny fabrycznych instalacji odpowiadają rynkowym. Przyjrzyjmy się więc po jakim czasie i przebiegu zwróci się instalacja w samochodach rumuńskiego producenta.

Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii

Koreański koncern, na który składa się Hyundai i Kia, oferuje do swoich najmniejszych modeli fabryczną instalację gazową, choć na dwa różne…

Po ilu miesiącach zwróci się fabryczna instalacja LPG?

Model

Przyjęte spalanie Pb/LPG

[l/100 km]

500 km/mies.

(6 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

1000 km/mies.

(12 000 km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

2000 km/mies.

(24 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja

Logan/Sandero

6,0/7,0

38 mies.

[brak]

19 mies.

[30 mies.]

mies.

[18 mies.]

19 000 km

Duster 1.6 SCe

7,5/9,0

43 mies.

[brak]

22 mies.

[36 mies.]

11 mies.

[18 mies.]

22 000 km
Dokker 1.6 SCe 7,0/9,0

50 mies.

[brak]

25 mies.

[42 mies.]

12 mies.

[18 mies.]

25 000 km
Lodgy 1.6 SCe 7,0/8,0

38 mies

[72 mies.]

19 mies.

[30 mies.]

9 mies.

[12 mies.]

19 000 km
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu.

Pytanie o opłacalność zakupu Dacii na gaz pozostaje czysto retoryczne. W przypadku Logana i Sandero nie opłaca się nie kupić, chyba że jeździcie naprawdę bardzo mało — nie więcej niż 500 km miesięcznie. Jedynie LPG w Dokkerze zacznie „zarabiać” później niż po trzech latach przy przebiegach rzędu 1000 km miesięcznie. Natomiast w Lodgy, za sprawą atrakcyjnej ceny instalacja zwróci się i zacznie pracować na waszą korzyść już po roku, dzięki czemu nawet przy wyjątkowo niskich przebiegach, warto ją dokupić.

Argumentem przemawiającym za instalacją fabryczną jest 3-letnia gwarancja. W przypadku samodzielnego montażu systemu Landi Renzo, gwarancja jest na 2 lata. Jedyne co może przekonać do montażu instalacji niefabrycznej, to zakup tańszej wersji wyposażenia konkretnych modeli.

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Wracamy do tematu fabrycznych instalacji gazowych oferowanych przez producentów. Tym razem przyjrzymy się samochodom marki Opel i przeanalizujemy, które…

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Co musi zawierać umowa sprzedaży samochodu? Podstawowe dane Kolizja i brak dokumentów? Wystarczy telefon z internetem Konstrukcja układu korbowego – korbowody [część 2] Wynajmij samochód od producenta – sposób na użytkowanie, a nie posiadanie Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Bezpośredni wtrysk benzyny: kręta droga do sukcesu W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Podróbki felg aluminiowych - dlaczego są gorsze? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.2] Co to jest asystent hamowania (BAS)?

Popularne w tym tygodniu:

Deklaracja PCC-3 po zakupie auta. Za niedotrzymanie obowiązku do 45 tys. zł grzywny Benzyna 95 czy 98? Sprawdziliśmy, czy liczba oktanowa ma wpływ na zużycie Co to jest wodorowanie silnika? Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Nie lekceważ tej błahej kwestii Jak podłączyć kable rozruchowe? Prawidłowe pożyczanie prądu Czym czyścić felgi? Porównałem trzy środki z supermarketu (i szampon) Jak usunąć wilgoć z samochodu? Łańcuchy na koła: ile kosztują i co powinieneś o nich wiedzieć? Zbieżność kół ma wpływ na ogumienie. Zadbaj o to co jakiś czas Jak przechowywać opony w domu? Jak można wykorzystać gniazdo zapalniczki w aucie? Za dużo oleju w silniku? Podpowiadamy co z tym zrobić