Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?

Fabryczna instalacja gazowa wbrew powszechnym trendom unowocześniania silników jest coraz częściej oferowana przez importerów nowych aut. Zakup takiego samochodu ma jedną, ogromną zaletę – za problemy związane z instalacją odpowiada importer, a nie warsztat, który w każdej chwili może zwinąć interes. Dziś przyglądamy się ofercie Dacii, która do każdego modelu proponuje zasilanie paliwem LPG.

fot. Mariusz Zmysłowski

Dwa rodzaje silników – jedna instalacja

Oferta modeli Dacii z fabryczną instalacją gazową jest obszerna. Każdy model może być wyposażony w taki rodzaj zasilania, a w praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami silników oraz instalacjami tego samego typu Landi Renzo Omegas. System jest montowany na linii montażowej w Rumunii, więc jest w pełnym rozumieniu fabryczny.

Większe modele jak Dokker, Duster i Lodgy mają zasilanie gazowe z silnikiem wolnossącym 1.6 SCe o mocy odpowiednio 100, 115 i 100 KM. Cena instalacji Dokkera i Dustera to 3500 zł, więc idealnie odpowiada rynkowej. Do Logdy jest jeszcze tańsza, bo kosztuje 3000 zł. Warto zaznaczyć, że zasilanie gazowe nie łączy się ze wszystkimi wersjami wyposażenia, które można połączyć z silnikiem bez instalacji.

W Lodgy LPG można dokupić tylko do bogatej specyfikacji Laureate i być może stąd wynika jej nieco niższa cena. W Dokkerze i Dusterze nie występuje w bazowej odmianie Access. Dodatkowo w Dokkerze nie można jej zamówić do specyfikacji Outdoor, a w Dusterze do wersji limitowanych Black Shadow i Outdoor. Ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, chcąc jeździć na gaz terenowym Dusterem, trzeba zrezygnować z napędu na cztery koła.

Dacia Sandero 1,2 LPG Lauréate Black Line2 — auto na kryzys [test autokult.pl]

Nowy i tani samochód oparty na sprawdzonej technologii? Czego można oczekiwać po budżetowym aucie w najbogatszej dostępnej w ofercie wersji…

Drugi silnik Dacii z zasilaniem LPG to turbodoładowana jednostka 0.9 TCe, montowana w Sandero i Loganie. Jako, że są to bliźniacze modele, wszystkie parametry są dokładnie takie same, z ceną włącznie. 90-konny motor na gaz kosztuje 2500 zł więcej niż wyłącznie z zasilaniem benzynowym.

Ciekawostką jest fakt, że te modele można na gaz kupić już od specyfikacji Open, natomiast wyłącznie na benzynę od wyższej Laureate. To tworzy sytuację, że jeżeli chcemy kupić Logana lub Sandero możliwie najtaniej z instalacją, to płacimy za niego dokładnie tyle samo co za wersję bez niej, pod warunkiem, że nie zwracamy uwagi na wyposażenie.

Dacie z fabrycznymi instalacjami gazowymi

Model

wersja silnikowa Cena instalacji fabrycznej
Logan/Sandero 0.9 TCe (90 KM) 2500 zł
Dokker 1.6 SCe (100 KM) 3500 zł
Duster 1.6 SCe (115 KM) 3500 zł
Lodgy 1.6 SCe (100 KM) 3000 zł

Zobacz również: Dacia Dokker - test

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca?

Samochody z fabryczną instalacją gazową oferują klientom sprawdzone rozwiązania objęte gwarancją producenta, ale często bywa tak, że różnica…

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Škody

Prześwietlamy oferty na fabryczne instalacje gazowe samochodów, które już z salonu wyjeżdżają na paliwie LPG. Kalkulujemy opłacalność zakupu i…

Czy opłaca się kupić Dacię z fabryczną instalacją gazową?

W przypadku Dacii nie będziemy porównywać oferty producenta z indywidualnym montażem LPG we własnym zakresie, ponieważ ceny fabrycznych instalacji odpowiadają rynkowym. Przyjrzyjmy się więc po jakim czasie i przebiegu zwróci się instalacja w samochodach rumuńskiego producenta.

Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii

Koreański koncern, na który składa się Hyundai i Kia, oferuje do swoich najmniejszych modeli fabryczną instalację gazową, choć na dwa różne…

Po ilu miesiącach zwróci się fabryczna instalacja LPG?

Model

Przyjęte spalanie Pb/LPG

[l/100 km]

500 km/mies.

(6 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

1000 km/mies.

(12 000 km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

2000 km/mies.

(24 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja

Logan/Sandero

6,0/7,0

38 mies.

[brak]

19 mies.

[30 mies.]

mies.

[18 mies.]

19 000 km

Duster 1.6 SCe

7,5/9,0

43 mies.

[brak]

22 mies.

[36 mies.]

11 mies.

[18 mies.]

22 000 km
Dokker 1.6 SCe 7,0/9,0

50 mies.

[brak]

25 mies.

[42 mies.]

12 mies.

[18 mies.]

25 000 km
Lodgy 1.6 SCe 7,0/8,0

38 mies

[72 mies.]

19 mies.

[30 mies.]

9 mies.

[12 mies.]

19 000 km
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu.

Pytanie o opłacalność zakupu Dacii na gaz pozostaje czysto retoryczne. W przypadku Logana i Sandero nie opłaca się nie kupić, chyba że jeździcie naprawdę bardzo mało — nie więcej niż 500 km miesięcznie. Jedynie LPG w Dokkerze zacznie „zarabiać” później niż po trzech latach przy przebiegach rzędu 1000 km miesięcznie. Natomiast w Lodgy, za sprawą atrakcyjnej ceny instalacja zwróci się i zacznie pracować na waszą korzyść już po roku, dzięki czemu nawet przy wyjątkowo niskich przebiegach, warto ją dokupić.

Argumentem przemawiającym za instalacją fabryczną jest 3-letnia gwarancja. W przypadku samodzielnego montażu systemu Landi Renzo, gwarancja jest na 2 lata. Jedyne co może przekonać do montażu instalacji niefabrycznej, to zakup tańszej wersji wyposażenia konkretnych modeli.

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Wracamy do tematu fabrycznych instalacji gazowych oferowanych przez producentów. Tym razem przyjrzymy się samochodom marki Opel i przeanalizujemy, które…

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych. Prawie każda może pasować do auta Światła do jazdy dziennej - kiedy i jak ich używać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Wyjazd za granicę a obowiązkowe wyposażenie. Nie musisz mieć wszystkiego Samochód terenowy - podstawy, które warto znać, jeśli zaczynasz przygodę z offroadem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Przydatne informacje Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków. Za używanie klimatyzacji nawet 435 euro! Jak używać automatycznej skrzyni biegów, by jej nie popsuć. Zasady są proste Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu System Easy Fuel. Zazwyczaj ułatwienie, ale też utrudnienie Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić Korodują mimo młodego wieku. Auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Tuleje zawieszenia: mały problem, a męczy Napęd rozrządu częstą przyczyną kłopotów. Sprawdź jak ich uniknąć Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? LPG na wakacje - dwa razy tańszy wyjazd. Różnice zobaczysz, jadąc za granicę Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Historia Pojazdu – co oferuje rządowy serwis? Za ile można kupić kampera? 30 tys. zł to może być za mało