Skoda Yeti Outdoor Tour 4x4 2,0 TDI: szorstki typ

Czeska marka jest jednym z głównych graczy na polskim tynku motoryzacyjnym. Modelowi Yeti nigdy nie udało się u nas dostać do czołówki niezwykle popularnego segmentu aut, jakim są SUV-y. Dziś Yeti znika z oferty Skody, dlatego to ostatnia szansa, by kupić to auto. Sprawdzamy, czy warto.

fot. Tomasz Budzik

Ten artykuł ma 2 strony:

Skoda Yeti Outdoor Tour 4×4 2,0 TDI (2017) - test

Bez emocji

Wielu klientów decyduje się na zakup SUV-a przede wszystkim ze względu na jego wygląd. Współczesne modele są przeważnie mocno wystylizowane, a niektóre balansują wręcz na granicy barokowej przesady. W Yeti jest inaczej. To model ze wszech miar stonowany. Gdy patrzymy na auto z boku, w oczy rzucają się zupełnie proste linie górnej i dolnej linii okien. Przód samochodu zdominowany jest przez pokaźną osłonę chłodnicy i spore, ksenonowe reflektory. W dolnej części zderzaka wyróżnia się szara listwa w kształcie litery U, wieńcząca auto u dołu. Gdy patrzymy na Yeti z tyłu, skupiamy uwagę na geometrycznym zamyśle projektantów. Wiele tu linii zbliżonych do prostokątów, a tablicę rejestracyjną umieszczono w trapezowym wcięciu. Spod zderzaka wyłania się podwójna końcówka układu wydechowego, a nad nią swoje miejsce znalazła szara listwa, mająca urozmaicać wygląd auta.

W kabinie pasażerskiej nie ma miejsca na wzornicze wolty. Wszystko zostało zaprojektowane pod kątem ergonomii. Czytelne oznakowanie przycisków i pokręteł nie pozwoli nam błądzić, gdy zechcemy zmienić tryb nawiewu czy wyregulować temperaturę. W ramieniu kierunkowskazu umieszczono sterowanie tempomatem, a na trójramiennej kierownicy znalazły się przyciski i pokrętła pozwalające na zarządzanie systemem audio oraz dokonywanie zmian treści wyświetlanych na ekranie pomiędzy zegarami. Wszystko bez zbędnego odrywania uwagi od drogi.

W dziedzinie ergonomii słabym punktem Yeti jest bagażnik. Na walizy czy sprzęt sportowy przewidziano tu 405 litrów. To niezbyt wiele jak na model, który zachęca do odbywania podróży, ale wynika to z długości auta, nieznacznie przekraczającej 4,2 m. W grupie samochodów o podobnym charakterze i w analogicznym rozmiarze, wynik ten okazuje się dobry. No cóż, jeśli dzielną Skodą będziemy chcieli wybrać się na łono natury wraz ze sprzętem sportowym, lepiej wyposażyć się w bagażnik dachowy. Kiedy jednak nie podróżujemy z kompletem pasażerów, mamy znacznie więcej możliwości. Z tyłu, zamiast kanapy, znajduje się rząd trzech osobnych foteli, z których każdy można składać. Jeśli położymy tylko oparcia, szybko uzyskamy możliwość przewożenia długich przedmiotów, np. nart. Jeśli jednak zależy nam na płaskiej podłodze bagażnika, po złożeniu oparć odchylamy siedziska. W ten sposób tylne fotele zbliżają się do przednich, a my zyskujemy nieco krótszą, ale równą powierzchnię. Maksymalna pojemność bagażnika w Yeti to 1760 l.

Nie tylko asfaltem

Pod lupę wzięliśmy auto w specyfikacji Outdoor, z napędem na cztery koła, silnikiem Diesla i skrzynią DSG, które w teorii powinno zadowolić zarówno szukających taniego w eksploatacji środka transportu, jak i miłośników leśnych ścieżek. Jak auto sprawuje się w praktyce?

Testowany model wyposażony był w 150-konny silnik Diesla oraz 6-biegową, automatyczną skrzynię DSG. Parametry silnika zupełnie wystarczają do sprawnego przemieszczania się po mieście i na trasie, a moment obrotowy wynoszący 340 Nm pozwala bez kłopotów poruszać się poza asfaltem. Do tego ostatniego zachęca napęd 4×4. Jego centrum stanowi układ Haldex piątej generacji, który współdziała z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego. Działa on na zasadzie dohamowania koła, które traci przyczepność. Dzięki temu moc silnika trafia na to koło, które może zapewnić wydostanie się z kłopotliwej sytuacji. W trybie off-road elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego działa tak, że wystarczy, by jedno koło miało przyczepność, aby wydostać Yeti z pułapki. Dostępne są wówczas również tryby ułatwiające pokonywanie stromych wzniesień.

Zobacz również: Volvo XC40 T3 - idealne do miasta? Czy może za duże?

Testowane Yeti w mieście zadowoliło się 7,7 l oleju napędowego na 100 km, co należy uznać za dobry wynik. Trzeba jednak przyznać, że działanie skrzyni biegów pozostawiało nieco do życzenia podczas ruszania. Mechanizm sprawiał, że możliwe było albo bardzo ostrożne włączenie się do ruchu, albo bardzo dynamiczne przyspieszanie. Na umiarkowane wciśnięcie pedału gazu auto reagowało ospałym przyspieszeniem. Powodów do narzekań nie będą jednak mieli ci, którzy chętnie wyjeżdżają poza miasto. Podczas podróży po autostradzie z prędkością 140 km/h auto spalało 7,4 l oleju napędowego na 100 km, a silnik utrzymywał się przy tym na poziomie 2,3 tys. obr./min., zapewniając kierowcy i pasażerom komfort. Podczas jazdy zwykłymi pozamiejskimi drogami wartość spalania spadała do 5,8 l/100 km.

Testowany egzemplarz w wersji Ambition dodatkowo wyposażony został m.in. w alarm, elektrycznie sterowane okno dachowe, bi-ksenonowe reflektory, system nawigacji, kamerę cofania czy automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne. To wywindowało katalogową cenę podstawową tego modelu ze 113,3 tys. zł do 128,9 tys. zł. Dziś Yeti nie można już zamawiać w salonach. Wciąż kupić można jednak egzemplarze, które posiadają poszczególni dilerzy. By zapoznać się z ich ofertą, wystarczy przejrzeć internetowe serwisy ogłoszeniowe. Czy warto? Jeśli chodzi o cenę, zdecydowanie tak, gdyż dla kupujących przewidziano spore upusty. Dla przykładu, jeden z dilerów czeskiej marki za podobnie wyposażone auto, pozbawione jednak okna dachowego, żąda obecnie 103 tys. zł. W porównaniu z ceną pierwotną to prawdziwa okazja.

Miejsce Yeti w ofercie Skody zajmie Karoq. Wraz z jego nadejściem dla czeskiej marki skończy się pewna epoka, a dzielne w terenie auto zastąpi model lepiej spełniający oczekiwania tych, którzy poruszają się głównie po mieście. Żegnaj, Yeti.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Niezłe możliwości poza asfaltem.
  • Praktyczne wnętrze z trzema oddzielnymi siedzeniami zamiast kanapy.
  • Niska wartość obrotów przy jeździe autostradowej.

Minusy:

  • Nieco archaiczny wygląd.
  • Mało płynne działanie 6-biegowej skrzyni DSG

Skoda Yeti Outdoor Tour 4×4 2,0 TDI

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid: teraz jest taka, jak trzeba Nowy Opel Corsa OPC - test, opinia, spalanie, cena Volkswagen Arteon 2.0 TDI - test lepszego, ale droższego Passata Hyundai ix35 2,0 CRDi AWD Premium - test Nowy Peugeot 508: auto, którym mogę jechać na koniec świata BMW serii 1 (F20) 114i - prowadź mnie [test autokult.pl] Test: Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake – rodzinny hipster, który balansuje na granicy dobrego smaku Peugeot 208 GTi [test autokult.pl] Mercedes Actros - spełniłem marzenie z dzieciństwa Test: Dacia Lodgy Stepway 1.3 TCe - krótka historia niezłego silnika Opel Insignia OPC – test, opinia, spalanie, cena Test Mini Coopera SE: realna alternatywa dla wersji spalinowej

Popularne w tym tygodniu:

Test: Suzuki Swace – po co walczyć, jeśli można się przyłączyć Test: Mazda 3 Sedan – dlaczego japoński kompakt zawsze wywołuje takie poruszenie? Test: Kia e-Niro – doskonale zwyczajne auto, które w Polsce ma podcięte skrzydła Test: Toyota GR Yaris - odpowiedzi na 20 pytań, które chcesz zadać Test: Renault Kadjar nie może się przebić. Powód wydaje się oczywisty RAM 1500 z LPG - sprawdzałem dla was dziwne rzeczy Jaki wpływ na zużycie paliwa mają tryby jazdy w dieslu Volkswagena z DSG? Test: Toyota Proace City Verso - współpraca z Francuzami wyszła Japończykom na dobre Porównanie: Lexus ES 300h vs Mercedes-Benz E 300 de - luksus za kropelkę Test: McLaren 675 LT z 2015 roku dla swoich twórców już jest klasykiem. Tyle że z karbonu i tytanu Test: Porsche Macan GTS - złamie nawet najbardziej zagorzałych przeciwników sportowych SUV-ów Test: Volkswagen Touareg 3.0 TDI pokazuje hybrydom, gdzie ich miejsce