Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze

Pasażerowie teoretycznie nie mają wpływu na prowadzenie samochodu, ale w praktyce dość często zdarza się, że powodują oni wypadki lub bardzo niebezpieczne sytuacje. Niedawno zapadło kilka głośnych wyroków, w których sąd uznał pasażerów za winnych wypadków.

Fot. Jakub Tujaka

Wbrew pozorom rola pasażera w czasie jazdy samochodem jest dla kierowcy bardzo ważna. Jeśli oczywiście jest na pokładzie, pasażer może się przydać do obserwacji otoczenia, pomóc z ustawieniami radia lub nawigacji, a także przypilnować, żeby kierowca nie zasnął w czasie podróży. Jednak zdarzają się sytuacje, w których pasażerowie okazują się bezmyślni i doprowadzają do niebezpiecznych zdarzeń drogowych.

Oto nasza lista:

1. Zaciąganie hamulca ręcznego – to akurat skrajny przykład zachowania pasażera, ale niestety czasem się zdarza. Wielokrotnie media informowały o wypadkach, do których doprowadzili najczęściej nietrzeźwi towarzysze podróży. W polskich sądach zapadły już precedensowe wyroki skazujące pasażerów na kilka lat więzienia za to, że w znaczny sposób ingerowali w proces prowadzenia pojazdu.

2. Szarpanie za kierownicę – w żadnym przypadku trzymanie kierownicy kogokolwiek oprócz kierowcy jest niebezpieczne. Jeśli osoba kierująca ma uprawnienia do prowadzenia auta i nie ma uzasadnionych przeciwwskazań do tego, żeby prowadziła samodzielnie, nie wolno pod żadnym pozorem pozwalać, żeby ktokolwiek łapał za kierownicę. W ten sposób można spowodować całkowitą utratę kontroli nad pojazdem, co może doprowadzić do tragicznego wypadku.

3. Zasłanianie lusterek – dochodzi do tego często, gdy np. pasażer siedzi zbyt blisko deski rozdzielczej i jest np. pochylony nad telefonem, lub też ma pod nogami torbę czy plecak i próbuje coś w nim znaleźć, to zasłania prawe lusterko. Przy wielu manewrach, takich jak wyprzedzanie czy zmiana pasa jest ono niezbędne, dlatego jeśli pasażer ma tendencję do zasłaniania lusterka, to warto mu to wyperswadować.

4. Używanie światła do czytania – w czasie jazdy w nocy włączone światło w kabinie (z przodu) może utrudnić pasażerowi obserwację otoczenia. Dlatego jeśli to światło nie służy do odczytania mapy, żeby wydostać się niebezpiecznej dzielnicy wielkiego miasta, to radzimy wstrzymać się z czytaniem aż do powrotu do domu.

5. Trzymanie nóg na desce rozdzielczej – to drugi najlepszy sposób, żeby zasłonić lusterka, ale niesie ze sobą inne zagrożenie. Jeśli samochód jest wyposażony w poduszkę powietrzną, to w przypadku kolizji spowoduje ona, że ciało ułoży się tak, że ani pas bezpieczeństwa, ani airbag nie zadziałają poprawnie.

6. Spanie – nic tak nie wzmaga senności u kierowcy jak długa i monotonna podróż nocą. Dlatego oprócz regularnych przerw od prowadzenia auta, warto zadbać, żeby pasażer prowadził z kierowcą konwersację. Sugerujemy rozmowę na luźne tematy, ponieważ polityka i np. religia, to zagadnienia, które mogą wprowadzić niepotrzebne emocje.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Wyeliminowanie wymienionych powyżej zachowań pasażerów wpłynie na wyeliminowanie pewnych zagrożeń, które mogą mieć negatywne konsekwencje dla wielu uczestników ruchu. Jeśli znacie więcej przykładów na błędy popełniane przez pasażerów, to zapraszamy do dzielenia się nimi w komentarzach.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Niewłaściwe ciśnienie w oponach: ryzyko i wydatki Kiedy należy wymienić amortyzatory? Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela