Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki

Wielu kierowców ma swoje stałe, zaufane stacje paliw, na których na co dzień tankuje. Jak jednak ustrzec się zatankowania paliwa złej jakości, będąc w podróży? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiada.

PAP/Paweł Jaskółka

UOKiK przedstawił wyniki z kontroli stacji paliw, przeprowadzonych w czterech pierwszych miesiącach 2017 roku.

Odchylenia najczęściej dotyczyły oleju napędowego. Wśród niedomagań jakościowych paliw wymienia się między innymi niewłaściwą odporność na utlenianie (konsekwencją może być zatykanie dysz wtryskiwaczy), niewłaściwą temperaturę zapłonu (spadek mocy silnika), zbyt wysoką zawartość siarki (osadzanie się nagaru), niewłaściwą prężność par (dławienie się silnika), a także nieodpowiedni skład frakcyjny (nagar).

Oto stacje, na których kontrolerzy wykryli paliwo odbiegające od norm określonych przepisami.

Woj. kujawsko-pomorskie

— Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. łódzkie

— Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
— MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Woj. podlaskie

— Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. śląskie

— Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
— UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
— Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)

Jak widać, nawet korzystanie z markowych stacji nie oznacza całkowitego bezpieczeństwa. Warto więc śledzić wyniki kontroli prowadzonych przez UOKiK. Paliwo złej jakości może przyczynić się do usterki silnika, a dochodzenie swoich praw jest w takim przypadku bardzo trudne.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Niewłaściwe ciśnienie w oponach: ryzyko i wydatki Kiedy należy wymienić amortyzatory? Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Diagnosta popełnił błąd - czy można domagać się zwrotu pieniędzy? Rozkodowanie radioodtwarzacza - co oznaczają skróty na przyciskach? Najważniejsze filtry w aucie i ich funkcje Jak zabezpieczyć samochód przed kunami? Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a