Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy?

Współczesna technika w samochodach wyręcza nas z niektórych czynności, a także pomaga w sytuacjach, w których fizycznie nie poradzilibyśmy sobie lepiej. Jednym z najprostszych urządzeń wspomagających prowadzenie auta są czujniki parkowania, dla wielu nieocenione. Coraz częściej pojawiają się także kamery. Czy są lepsze niż wyczucie i umiejętności kierowcy? Sprawdziłem to.

fot. Marcin Łobodziński

Ten artykuł ma 2 strony:

Urządzenia pomagające w parkowaniu

Niebawem kamery zastąpią tradycyjne lusterka, co widać już w wielu prezentowanych w ostatnich latach samochodach koncepcyjnych. Są lepsze, ponieważ dają szersze pole widzenia. Do tego dochodzą coraz powszechniejsze systemy parkujące prawie bez udziału kierowcy. Jednak wszystko zaczęło się od prostych czujników parkowania.

Początkowo służyły do wspomagania cofania, stąd też inna nazwa — czujniki cofania. Umieszczone w zderzaku sygnalizują dźwiękowo lub obrazem jak blisko jest do przeszkody. Nie podają odległości, a jedynie informują na zasadzie blisko-bliżej-bardzo blisko. Z czasem pojawiły się także w przednim zderzaku, aż nadszedł czas kamer.

Kamery cofania są coraz tańsze i tym samym coraz powszechniejsze. Są świetnym uzupełnieniem czujników parkowania, a niekiedy je zastępują.

Na początku tylko cofania, ale powoli zaczęły się pojawiać także w obudowach lusterek zewnętrznych i w przednim grillu, by jako cały system pokazać obraz dookoła auta z tzw. lotu ptaka. Obecnie kierowca samochodu z tzw. kamerami 360 stopni i dobrej jakości monitorem w praktyce nie potrzebuje nawet szyb do parkowania, a co dopiero lusterek. Wykona precyzyjnie manewry patrząc wyłącznie na monitor. Czy jednak tak precyzyjnie jak zrobiłby to korzystając wyłącznie z intuicji i własnych umiejętności?

Postanowiłem to sprawdzić korzystając z coraz powszechniej dostępnego zestawu – czujniki cofania + kamera. Autem testowym był Fiat Tipo Hatchback. Zadanie polegało na podjechaniu do przeszkody tyłem możliwie najbliżej, z zachowaniem pewności, że auto w nią nie uderzy. Czy kamera rzeczywiście okazała się lepsza od czujników? Czy technika wygrała z moimi umiejętnościami?

Jak działają czujniki parkowania?

Działanie czujników parkowania opiera się na pomiarze czasu powrotu fali ultradźwiękowej emitowanej przez czujnik i odbitej od przeszkody. Im przeszkoda jest bliżej czujnika, tym sygnał dźwiękowy ma wyższą częstotliwość. Gdy zostanie przekroczona granica bezpieczeństwa ustalona przez producenta urządzenia, wówczas charakterystyczne pikanie zamienia się w dźwięk jednostajny.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak wybrać łańcuchy śniegowe - poradnik Minęło 40 lat od premiery Audi Quattro, a wielu wciąż nie wie, co to jest stały napęd na cztery koła Kupiłeś wadliwy samochód i już go przerejestrowałeś? To nie problem, ale nie popełnij prostego błędu Uderzenie pioruna w samochód. Tłumaczymy, czy coś grozi kierowcy Jak skutecznie usunąć owady z karoserii auta? [poradnik] Co może piszczeć pod maską? Nie tylko pasek Przyczyny ubywania oleju silnikowego Podstawy aerodynamiki pojazdów [cz. 4]. Tunele aerodynamiczne - jakie są ich rodzaje i jak są zbudowane? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Europa oszalała na punkcie SUV-ów. Sprawdzamy, co nam one dają Parkowanie równoległe: jak poprawnie wykonać manewr?

Popularne w tym tygodniu:

Wydech Koenigsegga pozwolił uwolnić nawet 300 KM. Oto jak działa 9 części, które lepiej wymienić na używane, ale oryginalne 5 najtańszych nowych aut na polskim rynku. Dacia nie jest już liderem Wymiana prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Czy adres zamieszkania ma znacznie? "Masło" w oleju silnikowym. To nic groźnego, ale nie należy bagatelizować Za co można stracić prawo jazdy? Nie tylko za prędkość i alkohol 5 mitów na temat opon. Przy zakupie więcej stracisz, niż oszczędzisz Kropki i paski na oponach. Co oznaczają i czy kolor ma znaczenie? Jak sprawdzić zaległe mandaty? Wszystkim zajmuje się skarbówka Odkrywamy tajemnice silnika bez korbowodów. Twórcy odpowiadają na wasze wątpliwości Zmiana kół na większe - nieduże różnice w rozmiarze, ale prawie same wady