Jak kierowcy w różnych krajach reagują na karetki pogotowia

W Polsce sytuacja nie jest idealna, ponieważ kierowcy nie zawsze pamiętają o tworzeniu korytarzy ratowniczych, choć w dużych miastach zazwyczaj reakcja na syreny pogotowia ratunkowego jest prawidłowa. Jednak nie wszędzie na świecie ranni i chorzy transportowani w dużym ruchu mają tyle szczęścia.

WP, Fot: Zenon Kubiak

Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w Polsce mogą liczyć na uprzejmość ze strony innych uczestników ruchu. Dzięki takim reakcjom dowiezienie pacjenta do szpitala lub też czas dojazdu do wypadku znacznie się skraca. Znaleźliśmy zestawienie nagrań zrealizowanych w innych krajach, które pokazuje jak zachowują się kierowcy wobec uprzywilejowanego pojazdu.

Jak są traktowane samochody uprzywilejowane w Chinach?

Na pierwszy ogień Chiny. Zatłoczone ulice nie sprzyjają w szybkim przebiciu się przez miasto. Karetka na sygnałach usiłuje przeciskać się obok toczących się w korku samochodów, jednak auta są tak gęsto ustawione, że z trudem można znaleźć przestrzeń potrzebną do ich wyprzedzania.

Jak są traktowane samochody uprzywilejowane w Indiach?

Jako drugi przykład próby pokonania zatłoczonej ulicy podano Indie. Sama karetka nie wygląda na zaopatrzoną w najnowszy sprzęt medyczny, więc im szybciej dojedzie do szpitala, tym lepiej dla pacjenta. Jednak inni kierowcy zupełnie nic nie robią sobie z syren i błyskających świateł. Każdy próbuje znaleźć trochę miejsca dla siebie. Nikt nie próbuje nawet przepuszczać karetki, której kierowca robi co może, żeby przebić się nieco naprzód.

Jak są traktowane samochody uprzywilejowane w USA?

Następnie pokazano karetkę z USA. W tym przypadku rozmiar odpowiada amerykańskim standardom. Ten wóz wygląda tak, jakby mógł schować wewnątrz dwa poprzednie ambulansy. Jednak głośnie syreny i kilkanaście świateł nie przemawia do kierowców. Każdy jedzie swoim tempem i nie reaguje na karetkę.

Drugie nagranie z USA pokazuje, że bywają momenty, że karetki stoją w korku podobnie jak inne auta.

W zestawieniu pojawiło się też nagranie z Warszawy. Po autach na ulicy wnioskujemy, że nagranie to zrealizowano kilka lat temu. Kierowca karetki mknie pomiędzy pojazdami, jeździ pod prąd, a także przejeżdża na czerwonym świetle. Kierowcy w jedną chwilę ustawiają się tak, aby ułatwić przejazd auta uprzywilejowanego.

Krótkie nagranie z Japonii pominę, ponieważ w czasie nagrania ruch jest znikomy.

Jak są traktowane samochody uprzywilejowane w Polsce?

Kompilacja zawiera też nagranie karetki pogotowia z Polski. Widać na nim, że to kierowca kombinuje i świadomie łamie przepisy, aby jak najszybciej objechać zatory drogowe i inne przeszkody. W tym przypadku ruch był nieco luźniejszy, więc było więcej miejsca na manewry. W momentach, kiedy ambulans zbliżał się do samochodów, ich kierowcy starali się zrobić miejsce na przejazd pojazdu uprzywilejowanego.

Zobacz również: Nowy Peugeot 308 SW i 308 GTi - podsumowanie serii testów

Jak są traktowane samochody uprzywilejowane w Niemczech?

Następne w zestawieniu jest nagranie z niemieckiej autostrady. Tutaj wszystko działa jak należy. Zapewne każdy, kto dojeżdża do zatoru ustawia się tak, żeby był wolny przejazd środkiem drogi. Na filmie widać, że miejsca jest tyle, aby spokojnie można było przejechać dwiema karetkami obok siebie. Nie ma obawy, że wóz strażacki czy nawet dźwig będzie miał problemy z przejazdem. Wszystko dzięki temu, że na autostradzie auta zachowują odległości między sobą. Wtedy nawet w czasie stania w korku każdy ma możliwość manewrowania.

Jak widać na filmie, świadome prowadzenie auta i kontrolowanie sytuacji wokół niego nie tylko sprzyja bezpieczeństwu jazdy, ale też pomaga w uprzejmym zachowaniu na drodze. Niezależnie od tego, co mówią przepisy, każdy kierowca powinien pamiętać, że sam też może kiedyś zostać pacjentem karetki, która utknie w korku.

Nagranie zostało odtworzone już ponad 2,6 miliona razy i mam nadzieję, że dało do myślenia przynajmniej kilku osobom.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Po godzinach:

Amalgam stworzyło 350 modeli Ferrari na 70. rocznicę marki Kamery w amerykańskich kaktusach Lamborghini Aventador Super Veloce na Nürburgring Nordschleife Okrążenie toru Nürburgring w wykonaniu Sébastiena Loeba Fernando Alonso za sterami McLarena MP4-4 Ayrtona Senny [wideo] Pojedynek na wydechy: BMW M4 Hamann vs Akrapovič [wideo] Piłkarz rozbił Nissana GT-R przy 170 km/h o betonowy słup i wyszedł z tego cało! [wideo] Aston Martin DB10 kontra Jaguar C-X75 w najnowszym Bondzie Harry Metcalfe przemierza Saharę w Ferrari Testarossie [wideo] Audi R8 V10 rodzi RS3 Sportback. Dosłownie [wideo] Niebezpieczny wypadek Haydena Paddona w Rajdzie Argentyny Polskie, klimatyczne wideo z klasycznym Porsche Kołpaki, stalówki i plastiki na 10 sportowych samochodach z podstawowym wyposażeniem [galeria zdjęć] Futbolista utopił swojego Bentleya Continentala GT Porsche 911 GT3 aktywuje mózg pilota prawie jak odrzutowy myśliwiec Audi A7 Sportback przedziera się przez piaszczyste wydmy [wideo] Nowy Batmobil przedstawiony na wideo! Polskie drogi bez cenzury - 28. część kompilacji wypadków i kolizji [wideo] Wyprzedzanie do ostatniej chwili [wideo] Śmieciarz w korku nauczony kultury [wideo] Porsche Cayman GT4 na torze Nürburgring Nordschleife Chodnikiem obok przedszkola - skrót w drodze do pracy pewnego buraka [wideo] Jon Olsson szarżuje swoim Audi RS6 DTM w śniegu [wideo] Folia sama okleja Volkswagena Golfa IV [wideo]