Japoński hatchback o mocy 1000 KM zdominował zawody driftingowe

Toyota Auris z norweskim kierowcą zadziwili fanów driftingu. W drugiej rundzie najbardziej prestiżowej serii Formula Drift team jeżdżący Aurisem wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej mistrzostw.

Fot. Toyota

Ale to nie wynik na zawodach za oceanem robi na nas wrażenie. Sam pomysł na przebudowanie Toyoty Auris na samochód do driftowania jest niezwykły. Ten hatchack w Polsce jest reklamowany jako oszczędne auto z możliwością wyposażenia go w technologię hybrydową, a w USA eksperci stwierdzili, że dobrym sposobem aby trafić do świadomości klientów jest wystawienie Aurisa do walki z tylnonapędowymi potworami.

Toyota Fredrica Aasbo różni się od seryjnego auta nie tylko tym, że Auris w USA jest znany jako Corolla iM. Ten konkretny pojazd został zmodyfikowany pod kątem driftingu w warsztacie zespołu Papadakis Racing. Fachowcy najbardziej utytułowanego zespołu w historii Formula Drift zamienili oryginalny silnik Aurisa napędzający przednie koła na turbodoładowany motor 2,7 l dostarczający niemal 1000 koni mechanicznych, którego moc przenosi na tylną oś 4-stopniowa manualna skrzynia biegów.

Czy ten samochód ma szansę trafić do Polski? Nie ma na to zbyt wielkiej szansy, jednak w Polsce drifting również zyskuje sporą popularność. Być może niebawem rodzimi przedstawiciele producentów samochodów nabiorą odwagi przy planowaniu kampanii reklamowych popularnych modeli.

Przepisy Formula Drift są na tyle elastyczne, że mogą w serii startować samochody z niemal każdą kombinacją silnika i podwozia – jedynym twardym warunkiem jest napęd na tylne koła. Jednak fakt, że nowy silnik do prototypowego Aurisa pochodzi od Toyoty (bazą dla niego jest silnik dostępny w amerykańskiej odmianie RAV4), sprawia, że zespół Fredrica Aasbo może konkurować także w klasyfikacji producentów.

Kim jest Fredric Aasbo?

Fredric Aasbo jest mistrzem świata Formula Drift z 2015 roku. W ubiegłym roku zajął w klasyfikacji generalnej drugie miejsce. 32-letni kierowca w ciągu ostatniej dekady ponad 100 razy stał na podium w różnych zawodach na 3 kontynentach. W sezonie 2017 Formula Drift wystartuje we wszystkich zawodach. Aasbo pobił też rekord największej liczby zwycięstw w jednym sezonie. Ma swój charakterystyczny styl i jest bardzo lubiany przez fanów. Przez trzy lata z rzędu został okrzyknięty Ulubieńcem Fanów Roku (Fan Favorite of the Year) w latach 2012–2014.

Norweg z pochodzenia, w 2007 i 2008 roku wygrał Nordic Drifting Championship. Na amerykańskiej scenie driftingowej zadebiutował w 2008 roku, a już w 2010 roku zdobył tytuł Formula Drift Rookie of the Year.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Co to jest Formula Drift?

Formula Drift to najważniejsze profesjonalne mistrzostwa driftingu w Ameryce Północnej. Obecna, 14. edycja składa się z 8 rund – 7 rozgrywanych jest w USA, zaś 1 w Kanadzie. W najwyższej klasie Pro startuje 32 zespołów. Jedna runda składa się z oficjalnych treningów i kwalifikacji pierwszego dnia oraz treningów i głównych zawodów drugiego dnia. Każdy kierowca ma dwie szanse zakwalifikowania się do udziału w przejazdach parami w eliminacjach Top 32. Najlepsi kierowcy przechodzą do eliminacji Top16, czyli głównych rozgrywek weekendu. Każdy duet pokonuje trasę dwa razy – raz jeden samochód jedzie jako pierwszy, raz drugi. Auto na drugiej pozycji ma za zadanie trzymać się jak najbliżej auta prowadzącego, powtarzając jego prędkość, kąty wychylenia i linię przejazdu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Micra kreuje: Przemek Gibaszewski zaprojektował kolekcję ubrań inspirowanych nowym modelem Nissana Wideorejestrator Navitel: to urządzenie przyda się w każdym samochodzie Legenda powraca - Hummer H1 znów będzie w sprzedaży Masz te kultowe maszyny Nissana? Nie będziesz się martwił o części Volkswagen nie wprowadzi do produkcji 10-biegowego DSG Piękny Talbot-Lago zostanie sprzedany na aukcji Najbardziej niezawodne samochody wg Reliabity Index Tydzień w motorsporcie #22 Polski rynek samochodów osobowych – kwiecień 2017 To rozwiązanie Porsche ma zwiększyć bezpieczeństwo kabrioletów Toyota Land Cruiser najszybszym SUV-em świata! Elektryczne BMW w służbie polskiej policji? Mustang z numerem seryjnym 00002 zostanie wystawiony na sprzedaż Tydzień w motorsporcie #21 Polska jak Kalifornia – będziemy mieli samochody autonomiczne na drogach? Nissan wycofuje Pulsara z Polski i zostało 100 sztuk - czy warto go kupić? Legenda Grupy B do kupienia na aukcji Pierwsze auto elektryczne z Polski może być niemieckie Takich zdjęć w ogłoszeniu jeszcze nie było - Saab 9-3 i piękna pani Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Coraz częściej wybieramy assistance niż pomoc bliskich Tydzień w motorsporcie #20 Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien

Popularne w tym tygodniu:

Honda NSX odnaleziona w rosyjskim lesie. Właściciel zostawił ją tam specjalnie Nowe dzieło Singera i Williamsa. Porsche 911 zwala z nóg VC-T - rewolucyjny silnik Infiniti w sprzedaży od 2018 roku Kłopoty Dębicy. Wadliwe opony Frigo 2 Koenigsegg z kolejnym rekordem. Agera RS najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie Przejechał Chevroletem Corvette ponad milion kilometrów. Teraz oddał samochód do muzeum Jakich aut elektrycznych chcą Polacy? Są badania Powrót do przeszłości! Je Design bierze się za Seata Leona Cupra Najtańsi ubezpieczyciele. Ranking OC, AC i NNW Przywiązał telefon i tablet do kierownicy. Policjant nie mógł wyjść ze zdziwienia Pomiędzy Veloce a Quadrifoglio. Alfa Romeo Giulia może wkrótce dostać nową wersję Opel na francuskich częściach. Poznaliśmy szczegóły restrukturyzacji