Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie?

Naprawa nawet pozornie niezbyt mocno uszkodzonego auta może być według ubezpieczyciela nieopłacalna. Wtedy najprostszą sprawą jest uznanie szkody całkowitej, a następnie odkupienie wraku od właściciela i sprzedanie go tym, którym naprawa się opłaci. Podpowiadamy, jak skutecznie napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.

fot. Carlos 92

Po pierwsze już samo napisanie i wysłanie odwołania sprawi, że ubezpieczyciel zacznie nas traktować poważnie. Według ekspertów pierwsza wycena jest zaniżona, ponieważ ubezpieczyciel wysyła ją eksperymentalnie. Jeśli klient jej nie zakwestionuje, to skorzysta firma wystawiająca polisę. Dlatego w każdym przypadku należy negocjować.

W odwołaniu należy wykazać się szczegółową znajomością dokumentacji całej sprawy. Analiza wyceny uszkodzonego auta, całego kosztorysu naprawy itp. Jeśli nie znamy się na naprawach, warto skorzystać z niezależnego rzeczoznawcy, albo eksperta z firmy zajmującej się naprawami powypadkowymi. W analizie wyceny rozbitego auta należy sprawdzić, czy ubezpieczyciel wziął pod uwagę wszystkie elementy wpływające na wartość auta, takie jak wyjątkowo dobry stan przed kolizją czy wypadkiem, dodatkowe wyposażenie, przebieg, czy też ostatnio dokonane naprawy.

Odwołanie należy złożyć tak, żeby mieć potwierdzenie tego działania. Na poczcie możemy dopłacić za potwierdzenie nadania listu, albo jeśli używamy poczty elektronicznej, poprosić o potwierdzenie odebrania wiadomości i zachować pismo w folderze "wiadomości wysłane". Można także złożyć takie odwołanie w siedzibie firmy, ale wtedy pamiętajmy o tym, że osoba przyjmująca dokumenty powinna podbić pieczątkę na ich kopiach i napisać, że dokumenty zostały przyjęte (plus data i godzina).

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela można złożyć w ciągu trzech lat od powstania szkody, a w niektórych przypadkach takie sprawy przedawniają się dopiero po 10 latach. Takie negocjacje mogą być skuteczne, nawet jeśli wcześniej otrzymaliśmy już odszkodowanie, ale według nas okazało się ono zaniżone.

Co jeszcze powinno zawierać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Na pewno numer szkody. Jest to indywidualnie nadawany numer ewidencyjny, dzięki któremu ubezpieczyciel jest w stanie odnaleźć konkretną dokumentację. Oprócz tego, najlepiej od razu zawrzeć wszystkie zarzuty wobec decyzji. Po kolei odnosić się do zapisów w piśmie z firmy ubezpieczeniowej. Każde dodatkowe potwierdzenie naszych zarzutów również można dodać w formie załączników. Chodzi o opinię warsztatu, czy mechanika lub rzeczoznawcy, faktury za naprawy i inwestycje w auto, a także dowody na zaniżenie wartości auta.

Zawsze warto upewnić się, czy w podobnych sprawach zapadały prawomocne wyroki (takie informacje można znaleźć na forach osób poszkodowanych, lub zatrudnić prawników, którzy zawodowo zajmują się dziedziną odszkodowań). Warto także sprawdzić, czy KNF – Komisja Nadzoru Finansowego publikowała jakieś zalecenia do metod działania w podobnych sprawach.

Na końcu należy określić precyzyjnie jakie mamy oczekiwania w stosunku do ubezpieczalni. Wymienić konkretną kwotę, albo wyrazić żądanie o zmianę kwalifikacji szkody.

Pamiętajmy, że napisanie odwołania kosztuje niewiele, a dzięki temu możemy sporo zyskać. Towarzystwa ubezpieczeniowe to korporacje nastawione na zarabianie, więc w ich interesie jest zaniżanie wycen i wypłacanie możliwie najniższego odszkodowania.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Co wpływa na średnicę zawracania?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a