Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien

Pytanie nie brzmi: czy? To raczej pytanie o to kiedy automatyczne skrzynie biegów z klasycznym konwerterem zastąpią inne rodzaje stosowanych dziś przekładni. Do przeszłości wraz z manualami mają odejść również te dwusprzęgłowe. Tak oznajmił wicedyrektor do spraw sprzedaży sportowych BMW z rodziny M.

Drążek zmiany biegów w BMW M3 (E36)

Drążek zmiany biegów w BMW M3 (E36) (fot. BMW)

Manualne skrzynie biegów już od dłuższego czasu tracą na popularności na rzecz automatów. Zwłaszcza w samochodach o wysokiej mocy, gdzie na kierowcy spoczywa i tak już wymagające zadanie jej kontrolowania za pomocą gazu. Poza tym, stajemy się coraz bardziej wygodni, więc nawet w sportowych maszynach nie chce nam się zmieniać biegów manualnie. Zwłaszcza w mieście, gdzie użycie ciężko pracującego sprzęgła jest po prostu męczące.

Jednak jak zdradził Peter Quintus, wiceprezes sprzedaży BMW M, również automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe niebawem odejdą do lamusa. Dlaczego? Przecież jeszcze do niedawna były promowane jako bardzo szybkie, lekkie i niegenerujące tak dużych strat mocy jak klasyczne automaty. Żadna z tych mocnych stron nie jest już wystarczająco mocnym argumentem.

Po pierwsze, klasyczne automaty z konwerterem stają się równie szybkie, a nawet szybsze. Nie generują też tak dużych strat mocy jak dawniej za sprawą nowych konstrukcji konwertera oraz jego blokad. Po trzecie, argument o lekkości przekładni dwusprzęgłowych upada w obliczu ich ograniczonej wytrzymałości i odporności na działanie wysokiego momentu obrotowego.

Drążek przekładni zautomatyzowanej SMG, która już dawno przeszła do historii

Obecne silniki imponują nie tylko mocą, ale również, a nawet zwłaszcza — momentem obrotowym. Ten spokojnie sięga wartości 400 Nm w zwykłym, 2-litrowym dieslu. Motory 3-litrowe generują nawet 600 Nm. Tu mniej więcej jest granica wytrzymałości przekładni dwusprzęgłowej DCT, jaką stosuje BMW. Mówimy o dieslach, ale gdy zajrzeć pod maskę obecnie sprzedawanego BMW M6, to benzynowy motor V8 rozwija maksymalnie 680 Nm momentu.

Z podobnym problemem borykają się producenci manualnych skrzyń biegów. Te też nie są w stanie wytrzymać tak potężnej dawki niutonometrów, a tym bardziej, gdy ma być to sterowane ręcznie przez człowieka, który chcąc nie chcąc popełnia błędy. Przedstawiciel BMW zapytany o amerykańskich dostawców, którzy wykonują skrzynie manualne o bardzo dużej wytrzymałości, wskazuje na dwie podstawowe wady ich produktów – wysoka masa i mała szybkość działania.

Automatyczna skrzynia DCT w BMW M4 CS

Automaty z konwerterem, o których 10 lat temu mówiono, że prawdopodobnie przejdą do historii, są obecnie stosowane w mocniejszych silnikach z powodzeniem przez wielu producentów. Ich wielką zaletą jest liczba przełożeń, sięgająca dziewięciu, a nawet dziesięciu. Po co tak dużo?

Zobacz również: BMW 225xe Active Tourer - test

Otóż im wyższa, tym działanie przekładni bardziej przypomina skrzynie bezstopniowe, które w teorii i założeniu są najlepszymi na świecie. Problemem jest jedynie ich wykonanie, zatem w praktyce coraz rzadziej się je stosuje. Tymczasem już 8-biegowy automat ma tak szeroki zakres ciasno zestopniowanych przełożeń, że skrzynia jest w stanie wykorzystać optymalne zakresy obrotów do każdej prędkości jazdy. Tym samym generować możliwie niskie zużycie paliwa, a jednocześnie maksymalne osiągi.

BMW już wcześniej deklarowało, że będzie dążyło do zastąpienia przekładni manualnych automatami w 100 proc. Teraz zostaje to ponownie potwierdzone i to w sposób, który moim zdaniem nie daje dużych wątpliwości: „Nie jestem pewien, czy następne BMW M3 i M4 będą miały przekładnie manualne w opcji.” – mówi Peter Quintus.

Jeżeli szef sprzedaży tej marki „nie jest pewien”, to zasadniczo można przyjąć, że taka opcja pojawi się najwyżej w jednej odmianie, dedykowanej prawdziwym purystom i to też stoi pod ogromnym znakiem zapytania. Jego wypowiedź brzmi bardziej jak pytanie: "Co wy na to nasi klienci?" Zaznaczę, że BMW M3 i M4 to jedne ze słabszych w rodzinie sportowych aut bawarskiego producenta.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant Dlaczego samochody autonomiczne to hybrydy lub auta elektryczne? Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Tydzień w motorsporcie #19 Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Volvo rozpoczyna produkcję nowego XC60 w 90. rocznicę powstania marki DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km LaFerrari, McLaren P1 i Porsche 918 Spyder: "święta trójca" supersamochodów na jednej aukcji Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze Sportowy Jaguar z silnikiem 2.0 pokazuje różnice pomiędzy USA i Europą Dodge Challenger SRT Demon – najszybszy produkcyjny samochód świata Genialne koncepty Jeepa w siedmiu odsłonach Nowy Mercedes SL 500 i historia, w którą trudno uwierzyć Tydzień w motorsporcie #18 Mercedes-Benz 680 S Torpedo-Sport Avant-Garde Saoutchik (1928) wystawiony na sprzedaż DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km Współczesna technologia w ciele klasycznego Mini - nowe dzieło Davida Browna Polska aukcja klasyków już wkrótce - jakie pojazdy pójdą pod młotek? Polski rynek samochodów osobowych – marzec 2017 Nie ma drugiego takiego Ferrari - teraz możesz je kupić Mercedes rezygnuje z programu rozwoju napędów wodorowych Mazda MX-5 RF zdobyła nagrodę za design

Popularne w tym tygodniu:

Drzewo zmiażdżyło volkswagena T2. Późniejszy wyczyn auta jest dowodem niezniszczalności starych konstrukcji Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Pasy bezpieczeństwa mogą zrobić krzywdę. Aby tego uniknąć wystarczy pamiętać o jednym szczególe "Szybcy i wściekli" powrócą do kin. Znamy datę premiery dziewiątej części Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące