Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski

Wyścigi równoległe to jedna z najstarszych i najprostszych form rywalizacji pomiędzy dwoma posiadaczami szybkich pojazdów. Za oceanem znane od lat, w Europie przez lata nielegalne. Ostatnimi czasy organizowano zawody mniej lub bardziej oficjalne, ale w tym roku rusza w naszym kraju pierwszy sezon wyścigów na ćwierć mili pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. Chcesz wziąć w tym udział, bo masz dosyć ukrywania się przed policją i strachu przed mandatem? Chciałbyś zostać mistrzem Polski, ale uniknąć "łatki" pirata drogowego?
Ten artykuł ma 3 strony:

Puchar Polski w Wyścigach Równoległych — o co w tym chodzi?
6 maja w Białej Podlaskiej zostanie rozegrana I Runda Pucharu Polski w Wyścigach Równoległych. Na linii startu staną amatorzy i profesjonaliści, zwykłe uliczne kompakty i potwory o mocy dochodzącej do 1000 KM. Po raz pierwszy w pełni legalnie, wszyscy w pełni akceptowani przez władze sportu motorowego w Polsce.
Organizatorami cyklu są Stowarzyszenie Warsaw Speed Team oraz Stowarzyszenie ProRace, a współwłaścicielem Pucharu Polski jest Polski Związek Motorowy. Nadzór nad przebiegiem wyścigów sprawuje Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM wraz z organizatorem. Przyjrzyjmy się najważniejszym punktom regulaminu i zasadom startu w imprezach.

Kto może brać w tym udział?
Każdy, zarówno zawodnicy z licencją, jak i bez niej, ponieważ Puchar Polski w Wyścigach Równoległych jest imprezą mistrzowską o charakterze otwartym. Dlatego zarówno profesjonalista, jak i amator może zostać mistrzem Polski w tej dyscyplinie. Wymagania nie są duże.
Wysokość wpisowego dla zawodnika wynosi tylko 150 złotych w pierwszym i drugim terminie lub 300 złotych, gdy rejestruje się już na zawodach. Obowiązkowe wyposażenie to kask oraz odzież zakrywająca nogi i ręce, pod warunkiem, że startujecie w grupach amatorskich. Organizatorzy zalecają kombinezony sportowe, nawet te z utraconą homologacją. Są one obowiązkowe w grupach profesjonalnych. W samochodzie może siedzieć tylko kierowca. Motocykliści muszą posiadać kask integralny, kombinezon, rękawice i buty motocyklowe.

Na czym to polega?
Dwóch zawodników z jednej grupy staje na linii startu i na sygnał rusza, aby pokonać dystans ¼ mili, tj. 402,336 m w jak najkrótszym czasie. W zależności od części rywalizacji brany jest pod uwagę czas od zgaśnięcia świateł do przekroczenia linii mety lub od ruszenia pojazdu z miejsca do przejazdu przez metę. Stosuje się więc odpowiednie nazewnictwo:
- ET – czas przejazdu netto, czyli od ruszenia pojazdu z miejsca do przekroczenia linii mety
- RT – czas reakcji, czyli od zgaśnięcia świateł do ruszenia pojazdu z miejsca
- ET+RT – czas przejazdu i reakcji liczony jako suma tych czasów
W eliminacjach do półfinałów i finałów brany jest pod uwagę tylko czas ET. W półfinałach i finałach brana jest suma czasów ET+RT. W finałowym wyścigu wygrywa zawodnik, który uzyska lepszy czas ET+RT. Trzecie miejsce zdobywa zawodnik, który w przegranym półfinale uzyskał lepszy czas ET+RT. W przejazdach finałowych (półfinały i finał) w przypadku równych czasów uzyskanych przez zawodników wygrywa ten z lepszym czasem ET.

Czym można startować?
Zasadniczo każdym pojazdem dopuszczonym lub niedopuszczonym do ruchu ulicznego. Podstawowy podział na grupy startowe to:
- Street (klasy: junior street, FWD, RWD, AWD, Pro Street)
- Street Diesel (klasy: FWD, AWD, RWD)
- Profi (klasy: wolnossące FWD, AWD, RWD oraz doładowane FWD, AWD, RWD)
- Outlaw
Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest pomyślne przejście badania kontrolnego oraz naklejenie oznaczenia, że auto przeszło badanie. Na następnej stronie znajdziecie bardziej szczegółowy opis grup i klas pojazdów.

Źródło: bialapodlaska.dlawas.info, wst.net.pl
Ten artykuł ma 3 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze