Poradniki i mechanikaWyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski

Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski

Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński
22.04.2017 11:59, aktualizacja: 30.03.2023 11:24

Wyścigi równoległe to jedna z najstarszych i najprostszych form rywalizacji pomiędzy dwoma posiadaczami szybkich pojazdów. Za oceanem znane od lat, w Europie przez lata nielegalne. Ostatnimi czasy organizowano zawody mniej lub bardziej oficjalne, ale w tym roku rusza w naszym kraju pierwszy sezon wyścigów na ćwierć mili pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. Chcesz wziąć w tym udział, bo masz dosyć ukrywania się przed policją i strachu przed mandatem? Chciałbyś zostać mistrzem Polski, ale uniknąć "łatki" pirata drogowego?

Puchar Polski w Wyścigach Równoległych - o co w tym chodzi?

6 maja w Białej Podlaskiej zostanie rozegrana I Runda Pucharu Polski w Wyścigach Równoległych. Na linii startu staną amatorzy i profesjonaliści, zwykłe uliczne kompakty i potwory o mocy dochodzącej do 1000 KM. Po raz pierwszy w pełni legalnie, wszyscy w pełni akceptowani przez władze sportu motorowego w Polsce.

Organizatorami cyklu są Stowarzyszenie Warsaw Speed Team oraz Stowarzyszenie ProRace, a współwłaścicielem Pucharu Polski jest Polski Związek Motorowy. Nadzór nad przebiegiem wyścigów sprawuje Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM wraz z organizatorem. Przyjrzyjmy się najważniejszym punktom regulaminu i zasadom startu w imprezach.

Kto może brać w tym udział?

Każdy, zarówno zawodnicy z licencją, jak i bez niej, ponieważ Puchar Polski w Wyścigach Równoległych jest imprezą mistrzowską o charakterze otwartym. Dlatego zarówno profesjonalista, jak i amator może zostać mistrzem Polski w tej dyscyplinie. Wymagania nie są duże.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Wysokość wpisowego dla zawodnika wynosi tylko 150 złotych w pierwszym i drugim terminie lub 300 złotych, gdy rejestruje się już na zawodach. Obowiązkowe wyposażenie to kask oraz odzież zakrywająca nogi i ręce, pod warunkiem, że startujecie w grupach amatorskich. Organizatorzy zalecają kombinezony sportowe, nawet te z utraconą homologacją. Są one obowiązkowe w grupach profesjonalnych. W samochodzie może siedzieć tylko kierowca. Motocykliści muszą posiadać kask integralny, kombinezon, rękawice i buty motocyklowe.

Na czym to polega?

Dwóch zawodników z jednej grupy staje na linii startu i na sygnał rusza, aby pokonać dystans 1/4 mili, tj. 402,336 m w jak najkrótszym czasie. W zależności od części rywalizacji brany jest pod uwagę czas od zgaśnięcia świateł do przekroczenia linii mety lub od ruszenia pojazdu z miejsca do przejazdu przez metę. Stosuje się więc odpowiednie nazewnictwo:

  • ET – czas przejazdu netto, czyli od ruszenia pojazdu z miejsca do przekroczenia linii mety
  • RT – czas reakcji, czyli od zgaśnięcia świateł do ruszenia pojazdu z miejsca
  • ET+RT – czas przejazdu i reakcji liczony jako suma tych czasów

W eliminacjach do półfinałów i finałów brany jest pod uwagę tylko czas ET. W półfinałach i finałach brana jest suma czasów ET+RT. W finałowym wyścigu wygrywa zawodnik, który uzyska lepszy czas ET+RT. Trzecie miejsce zdobywa zawodnik, który w przegranym półfinale uzyskał lepszy czas ET+RT. W przejazdach finałowych (półfinały i finał) w przypadku równych czasów uzyskanych przez zawodników wygrywa ten z lepszym czasem ET.

Czym można startować?

Zasadniczo każdym pojazdem dopuszczonym lub niedopuszczonym do ruchu ulicznego. Podstawowy podział na grupy startowe to:

  • Street (klasy: junior street, FWD, RWD, AWD, Pro Street)
  • Street Diesel (klasy: FWD, AWD, RWD)
  • Profi (klasy: wolnossące FWD, AWD, RWD oraz doładowane FWD, AWD, RWD)
  • Outlaw

Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest pomyślne przejście badania kontrolnego oraz naklejenie oznaczenia, że auto przeszło badanie. Na następnej stronie znajdziecie bardziej szczegółowy opis grup i klas pojazdów.

Samochody klasy Street

To samochody o ograniczonych modyfikacjach, dopuszczone do ruchu drogowego bez możliwości ingerencji w fabryczne wnętrze i karoserię, z czasem ET przekraczającym 11,0 s.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Grupa Street dzieli się na klasy w sposób następujący:

  • Junior Street – samochody fabryczne bez doładowania z silnikami o pojemności do 1550 cm3 i napędem na przednią oś oraz samochody bez doładowania o pojemności do 1600 cm3 z napędem na tylną oś.
  • Street FWD, RWD, AWD – samochody fabryczne z napędem odpowiednio FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś i AWD – na cztery koła, których czas ET przekracza 11,0 s.
  • Pro Street - samochody fabryczne o rozszerzonych modyfikacjach, bez możliwości ingerencji w karoserię i jej wnętrze, dopuszczone do ruchu drogowego, z czasem ET poniżej 11,3 s. Nie ma tu podziału na rodzaj przeniesienia napędu oraz pojemność czy doładowanie silnika.
  • Street Diesel FWD, RWD, AWD – samochody z odpowiadającym podklasie napędem, silnikiem z zapłonem samoczynnym (Diesel) i dowolnym systemem doładowania (również nitro, wtrysk metanolu lub dowolna kombinacja systemów).

Dopuszczalne modyfikacje w klasie Street, czyli aut dopuszczonych do ruchu drogowego:

  • Felgi o średnicy minimalnej 13 cali, chyba że seryjnie montowano mniejsze.
  • Demontaż półosi napędowych na jednej z osi pojazdu AWD – za zgodą sędziów przydzielenie do klasy FWD lub RWD.
  • Instalacja przeciwpożarowa.
  • Pasy szelkowe.
  • Dowolne modyfikacje silnika lub jego wymiana na inny z zachowaniem seryjnych podłużnic i bez cięcia ściany grodziowej.
  • Dowolne modyfikacje układów smarowania, chłodzenia, wydechowego i dolotowego.
  • Dowolne modyfikacje sprzęgła, montaż szpery i skrzyni biegów lub jej wymiana na tej samej zasadzie jak silnik.
  • Modyfikacje pompy paliwa lub dodatkowa pompa przy zachowaniu seryjnego zbiornika.
  • Dowolne modyfikacje zawieszenia z zachowaniem seryjnych punktów mocowania.
  • Opony typu semislick, wystające poza obrys nadwozia nie bardziej niż 2 cm.
  • Wymiana lub modyfikacja zderzaków przy zachowaniu warunków bezpieczeństwa, możliwość poszerzenia nadkoli. Dozwolony montaż spojlerów, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Wymiana maski i tylnej klapy.
  • Elementy wnętrza poprawiające bezpieczeństwo oraz sportowa kierownica.

W klasie Pro Street warunki techniczne i dopuszczenia odpowiadają Street, ale dodatkowo zawodnicy mogą stosować ogumienie typu slick. Jeżeli zawodnik osiągnie czas ET poniżej 10 s, wówczas musi mieć zainstalowany stalowy pałąk ochronny w kabinie. Natomiast zejście z czasem poniżej 9 s powoduje automatycznie przejście do grupy Profi w zakresie przepisów bezpieczeństwa.

Samochody grupy Profi i Outlaw

W grupie Profi klasyfikowane są samochody profesjonalnie przygotowane do wyścigów równoległych, z daleko posuniętymi modyfikacjami. Szczegółowy podział na klasy wygląda następująco:

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński
  • FWD NA i RWD NA – samochody z napędem na jedną oś (przednią lub tylną), z silnikiem bez doładowania o pojemności do 1550 cm3 dla aut FWD lub do 1600 cm3 dla aut RWD.
  • FWD – samochody z napędem na przednią oś bez doładowania
  • FWD T - samochody z napędem na przednią oś z doładowaniem
  • RWD/AWD – samochody z napędem na tylną lub obie osie bez doładowania
  • RWD T – samochody z napędem na tylna oś, z doładowaniem
  • AWD T – samochody z napędem na cztery koła, z doładowaniem

Samochody z grupy Profi, które osiągają czas ET poniżej 10 s muszą mieć klatkę bezpieczeństwa, a zawodnik kombinezon ochronny. Nie będziemy tu wchodzić w szczegóły techniczne, ponieważ jest to już temat dla profesjonalistów, bardzo obszerny.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Klasa Outlaw, to pojazdy o konstrukcji rurowej, które nie spełniają warunków technicznych klasy Profi. W praktyce mowa o dragsterach.

W Pucharze Polski w Wyścigach Równoległych mogą brać udział także motocykle, które podzielono na dwie grupy:

  • Street Junior – silnik o pojemności do 600 cm3,
  • Street – silnik o pojemności od 601 cm3 do 750 cm3,
  • Street Plus – silnik o pojemności od 751 cm3 do 1000 cm3,
  • Street Super – silnik powyżej pojemności od 1000 cm3.

[*]Moto Drag – motocykle o rozszerzonych modyfikacjach, dopuszczone lub niedopuszczone do ruchu drogowego, które podzielono na klasy:

  • Moto Drag – motocykle z silnikiem bez doładowania,
  • Moto Drag Plus – motocykle z silnikiem doładowanym./list

Pierwsza runda w Białej Podlaskiej - informacje dla kibiców

Już 6 i 7 maja na lotnisku w Białej Podlaskiej odbędą się pierwsze zawody oficjalnego Pucharu Polski w Wyścigach Równoległych.

Ceny biletów na tę imprezę są następujące:

  • bilet jednodniowy: 10 zł
  • bilet dwudniowy: 15 zł
  • bilet jednodniowy rodzinny: 20 zł (dzieci do 14 lat)
  • bilet dwudniowy rodzinny: 30 zł (dzieci do 14 lat)

Sobota 6.05.2017:

  • 11:30 – 20:00 Badani Kontrolne
  • 11:15 odprawa zawodników
  • 12:00 start zawodów
  • 12:00–16:00 I część eliminacji
  • 16:00-16:30 przerwa techniczna (opublikowanie wyników I części eliminacji)
  • 16:30 -20:00 II część eliminacji
  • 20:00 koniec zawodów dzień pierwszy
  • 20:30 opublikowanie wyników

Niedziela 7.05.2017:

  • 8:00 -11:00 Badania Kontrolne
  • 8:30 odprawa zawodników
  • 9:00 start zawodów
  • 9:00-13:00 III część Eliminacji
  • 13:00-13:15 przerwa techniczna (opublikowanie wyników III części eliminacji)
  • 13:20–14:30 IV część eliminacji
  • 14:30-14:50 przerwa techniczna (publikacja wyników z dwóch dni lista startowa – finały)
  • 14:50–15:00 odprawa zawodników
  • 15:10–16:30 półfinały oraz finały
  • 16:30–16:40 ogłoszenie zawodników biorących udział w super finale
  • 16:45-17:30 Super Finały (8 najszybszych samochodów i 8 najszybszych motocykli system pucharowy 1/8,1/4,1/2 finał super finał pojedynek samochodu i motocykla)
  • 17:30-17:45 przerwa techniczna (opublikowanie wyników finałów)
  • 17:50 rozdanie pucharów
  • 18:10 koniec zawodów
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)