Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne?

Od kilku dni alarmowano, że zbliżają się poświąteczne opady śniegu. Dziś stało się to faktem. Kierowcy, którzy jeszcze nie zmienili opon na letnie poczuli ulgę, a ci, którzy już to zrobili, wyruszyli w trasę z niepokojem. Jak się zachować na drodze gdy macie już opony letnie, a z nieba prószy śnieg?

W wielu miejscach Polski padał dziś śnieg, ale zazwyczaj ulice nie były pokryte białym puchem jak trawniki i drzewa. Wszystko za sprawą dodatnich temperatur. Drogi były najwyżej mokre i w ten sposób należy traktować drobne, niegroźne opady śniegu – jak opady deszczu.

Zasadniczo jazda na oponach letnich w takich warunkach, dopóki śnieg roztapia się natychmiast po zetknięciu z asfaltem, nie jest bardziej niebezpieczna niż w czasie deszczu. Więcej, bo opony letnie są w stanie poradzić sobie z mokrą nawierzchnią lepiej od typowych zimowek. Gorzej gdy temperatury są ujemne nad ranem i późnym wieczorem. Wówczas mamy do czynienia z czarnym lodem.

Czarny lód to bardzo cienka warstwa zamarzniętej wody na powierzchni asfaltu. Trudno ją dostrzec ze względu na przeźroczystą barwę, za to bardzo łatwo odczuć podczas hamowania czy skręcania.

Właśnie z powodu występowania czarnego lodu należy uważać podczas podróży porannych i wieczornych. Najlepiej takich unikać jeżeli macie letnie ogumienie.

Czy należy się bać delikatnych opadów śniegu, gdy temperatury są dodatnie? Raczej nie, choć warto mieć wzmożoną koncentrację i zachować większy odstęp od samochodu poprzedzającego, a także częściej zerkać w lusterko wsteczne.

Zaraz po rozpoczęciu jazdy dobrze jest mocniej zahamować w miejscu gdzie nie spowoduje to zagrożenia i jeżeli nic nie jedzie za waszym samochodem. Tylko w ten sposób ocenicie czy jest naprawdę ślisko czy to tylko tak groźnie wygląda. Będziecie mieli pogląd na to, czego się spodziewać gdy rzeczywiście trzeba będzie mocno zahamować. Pamiętajcie też o podstawowej zasadzie podczas hamowania, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni:

Mając samochód z systemem ABS, podczas awaryjnego hamowania zawsze wciskajcie pedał hamulca bardzo mocno, niezależnie od przyczepności i zachowania auta.

Jak skutecznie hamować z systemem ABS?

Dawniej na kursach nauki jazdy samochodem rozważało się teorię hamowania pulsacyjnego, choć praktyka pokazywała, że tylko garstka kierowców sobie z…

Zobacz również: Misja Wisła - odcinek 4 - Wielki Finał

Tylko to pozwoli skutecznie wykorzystać system ABS i jego zalety. Koła będą lepiej ”szukały” przyczepności i droga hamowania się skróci. Ma to szczególnie duże znaczenie gdy macie opony letnie, a na nawierzchnię spadają płatki śniegu. W jednym miejscu może być ich nieco więcej, w innym mniej.

Hamowanie to nie wszystko – jest jeszcze skręcanie. Na śliskiej nawierzchni warto pamiętać o zasadzie jaką często powtarza niemiecki mistrz kierownicy Walter Röhrl: "Im łagodniej skręcasz, tym opony są bardziej po twojej stronie".

Pamiętajcie, że ogumienie pracuje najbardziej wydajnie gdy koła są ustawione na wprost. Im większy skręt, tym przyczepność jest mniejsza. Ma to ogromne znaczenie w sytuacjach tak ekstremalnych jak jazda na ogumieniu letnim po drodze pokrytej delikatną warstwą śniegu.

Skręcajcie łagodnie i prowadźcie auto w taki sposób, by używać kierownicy jak najmniej. Jeżeli czujecie, że przednie opony nie chcą współpracować, nie zwiększajcie skrętu, ale odejmijcie gaz i delikatnie wyprostujcie koła. Jest bariera psychologiczna przed takim ruchem, ale to naprawdę działa.

A propos opon – zadbajcie o właściwe ciśnienie. Informację na ten temat znajdziecie na tabliczce/naklejce, najczęściej widocznej po otwarciu drzwi, na słupku. Właściwe oznacza nie za niskie, ponieważ ogranicza to pracę bieżnika na wodzie oraz nie za wysokie, bo ogranicza to przyczepność na asfalcie pokrytym śniegiem. Producent podając ciśnienie właściwe dla rozmiaru opony dobiera takie, by jak największa powierzchnia bieżnika miała kontakt z jezdnią.

Czy warto jeszcze zmieniać opony na zimowe?

Jeżeli w waszej okolicy prognozy pogody wskazują na kilkudniowe opady śniegu, wówczas nie ma innej rady niż zmienić opony na zimowe, ale tylko wtedy, gdy jeździcie naprawdę dużo, a samochód jest wam niezbędny. Jeżeli jeździcie niewiele, wygodniejsze i tańsze może być skorzystanie w tym czasie z komunikacji publicznej lub wzięcie sobie wolnego od zajęć wymagających używania samochodu. Naszym zdaniem zmiana ogumienia na zimowe dziś czy w najbliższych dniach powinna być bardzo dobrze uzasadniona, by miała sens.

Kończąc temat, dzisiejsza pogoda pokazała nam jak wielkie zalety mają opony całoroczne, zyskujące sobie coraz większą rzeszę fanów. Są coraz lepszej jakości i bardziej wszechstronne od sezonowych, a z ogumieniem, które nadaje się do wszystkiego i do niczego ma niewiele wspólnego. Niewiele wyższa cena jest rekompensowana tym, że nie trzeba ich zmieniać dwa razy w roku, ale przede wszystkim dają poczucie bezpieczeństwa niezależnie od pogody.

Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych?

W ostatnim czasie na fora internetowe wraca jak bumerang temat opon całorocznych. Ich zwolenników nie brakuje, wręcz przybywa, ale jest też mocna…

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika jazdy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS?

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela