Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić?

Ten artykuł ma 3 strony:

Jak rozpoznać ukrytego anglika?

Światła

Można spotkać się z poradami żeby w pierwszej kolejności sprawdzać reflektory. W starszych samochodach o niczym nie świadczą. Po pierwsze, da się je zmienić tanim kosztem, więc nie jest to miejsce, w którym należy szukać pochodzenia samochodu. Po drugie, na rynku części używanych często sprzedaje się lampy z wersji angielskich i są one świadomie lub nieświadomie montowane w samochodach europejskich.

Większe jest prawdopodobieństwo, że auto z lampami do ruchu lewostronnego brało udział w kolizji i naprawiono je tanim kosztem niż było przerabiane z anglika. To samo dotyczy także elementów karoserii, na przykład Opla z maską od Vauxhalla.

Niby takie same, ale gdy się przyjrzeć to już nie. Popatrzcie na układ świateł przeciwmgłowych i cofania w dolnej części zderzaka.

Nieco inaczej wygląda sytuacja z tylnymi lampami. Na Wyspach światło przeciwmgłowe montuje się po prawej stronie pojazdu, natomiast na Kontynencie po lewej. Jednak należy pamiętać, że i to nie jest problemem, a modyfikacja jest tania. Natomiast pozostawienie tej kwestii bez zmian lub zamontowanie drugiego światła po lewej stronie to już znak, że coś nie jest w porządku.

Zamki, lusterka i wycieraczki

Nawet jeżeli samochód jest wyposażony w centralny zamek z pilotem, klasyczny zamek do otwierania drzwi kluczykiem powinien być i to na swoim miejscu, czyli od strony kierowcy. Warto pamiętać, że również samochody z tzw. dostępem bezkluczykowym mają takie zamki, choć często ukryte pod zaślepką.

Ten sam samochód pokazany z obu stron. Zamek w klamce jest tylko po prawej stronie bo to anglik.

Warto się przyjrzeć lusterkom zewnętrznym. Oczywiście można je wymienić, a ze względu na kształt nawet trzeba, ale nie oznacza to, że będą działały prawidłowo. Choć lustra mogą pochodzić z wersji europejskiej, to brak możliwości regulacji świadczy nie zawsze o awarii, a właśnie o przeróbce.

W krajach z ruchem lewostronnym wycieraczki pracują w odwrotnym kierunku, zatem trzeba je przełożyć. Wówczas na osłonie podszybia pozostają ślady w postaci zaślepionych otworów. Nie każdy to przerabia, dlatego czasami wystarczy po prostu włączyć wycieraczki i obserwować ich ruch. Jeżeli jest to para, powinny ”wstawać” w lewą stronę.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Wnętrze

Również i w tym obszarze nie ma problemu by dokonać zmian, których nie da się rozpoznać na pierwszy rzut oka. Warto jednak spojrzeć czy przypadkiem fotel pasażera nie ma większego zakresu regulacji niż kierowcy – takich sytuacji nigdy nie ma w samochodach fabrycznych. Wyjątkiem byłoby także, gdyby fotel pasażera był bardziej zniszczony niż kierowcy.

Niektórzy zwracają uwagę na to, że pokrętła i dźwignie regulacji foteli znajdują się nie od zewnątrz, ale od strony tunelu środkowego. Jednak pamiętajcie, że niektóre marki stosowały takie rozwiązania.

Gdy ktoś przekłada fotele, to najpewniej to samo robi z kanapą. Jeśli jednak tapicerka nie jest taka sama lub jest najwyżej bardzo podobna, to już niekoniecznie. Można zatem się przyjrzeć, czy na pewno wzór na tapicerce zgadza się na wszystkich siedzeniach.

Oczywistym jest, że prędkościomierz skalowany w milach na godzinę pochodzi z angielskiej lub amerykańskiej wersji samochodu. Jednak nie każdy zwraca uwagę na to, że maskę podnosimy dźwignią po stronie kierowcy, a nie od strony pasażera.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dach w kabriolecie - podstawy pielęgnacji Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik Jak działa transmiter FM i z jakich nośników można korzystać? Czujniki parkowania – Ile kosztuje montaż? Co grozi za nieprzerejestrowanie pojazdu? Mandat może zaskoczyć Zamiast wymiany wahacza tańsza i znana metoda sprzed lat. Wciąż jest aktualna OC na raty: ile trzeba dopłacić? Zasady ecodrivingu – poradnik Przekładnia śrubowo-kulkowa [układ kierowniczy] Cztery grzechy kierowców - co zagraża kierowcy i pasażerom? Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 11] Zabezpieczenie lakieru na zimę – car detailing

Popularne w tym tygodniu:

Kolizja z winy rowerzysty nie musi oznaczać problemów. Zobacz, kiedy można liczyć na odszkodowanie Holowanie przyczepy kempingowej i przepisy, które musisz znać Rozmiar opony a właściwości jezdne. Droga hamowania może być krótsza nawet o 2 metry Ile kosztuje wypalanie sadzy i czyszczenie filtra DPF? Profilaktyczna wymiana panewek silnika 1.5 dCi ma sens. Zobacz, dlaczego warto to robić Kamperem na wakacje - ile to kosztuje? Opłaty, o których trzeba pamiętać Licytacje samochodów. W czasach koronawirusa można trafić na świetne okazje Wymiana licznika w aucie – sprawdziliśmy, jak przebiega proces legalizacji "nowego" przebiegu Hak holowniczy - podpowiadamy jak kupić, zamontować i zalegalizować Światła pozycyjne to nie to samo co postojowe. Czym się różnią? Łobodziński: 7 najbardziej irytujących rozwiązań we współczesnych autach. Niektóre z nich to systemy bezpieczeństwa (opinia)