Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić?

Ten artykuł ma 3 strony:

Jak rozpoznać ukrytego anglika?

Światła

Można spotkać się z poradami żeby w pierwszej kolejności sprawdzać reflektory. W starszych samochodach o niczym nie świadczą. Po pierwsze, da się je zmienić tanim kosztem, więc nie jest to miejsce, w którym należy szukać pochodzenia samochodu. Po drugie, na rynku części używanych często sprzedaje się lampy z wersji angielskich i są one świadomie lub nieświadomie montowane w samochodach europejskich.

Większe jest prawdopodobieństwo, że auto z lampami do ruchu lewostronnego brało udział w kolizji i naprawiono je tanim kosztem niż było przerabiane z anglika. To samo dotyczy także elementów karoserii, na przykład Opla z maską od Vauxhalla.

Niby takie same, ale gdy się przyjrzeć to już nie. Popatrzcie na układ świateł przeciwmgłowych i cofania w dolnej części zderzaka.

Nieco inaczej wygląda sytuacja z tylnymi lampami. Na Wyspach światło przeciwmgłowe montuje się po prawej stronie pojazdu, natomiast na Kontynencie po lewej. Jednak należy pamiętać, że i to nie jest problemem, a modyfikacja jest tania. Natomiast pozostawienie tej kwestii bez zmian lub zamontowanie drugiego światła po lewej stronie to już znak, że coś nie jest w porządku.

Zamki, lusterka i wycieraczki

Nawet jeżeli samochód jest wyposażony w centralny zamek z pilotem, klasyczny zamek do otwierania drzwi kluczykiem powinien być i to na swoim miejscu, czyli od strony kierowcy. Warto pamiętać, że również samochody z tzw. dostępem bezkluczykowym mają takie zamki, choć często ukryte pod zaślepką.

Ten sam samochód pokazany z obu stron. Zamek w klamce jest tylko po prawej stronie bo to anglik.

Warto się przyjrzeć lusterkom zewnętrznym. Oczywiście można je wymienić, a ze względu na kształt nawet trzeba, ale nie oznacza to, że będą działały prawidłowo. Choć lustra mogą pochodzić z wersji europejskiej, to brak możliwości regulacji świadczy nie zawsze o awarii, a właśnie o przeróbce.

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

W krajach z ruchem lewostronnym wycieraczki pracują w odwrotnym kierunku, zatem trzeba je przełożyć. Wówczas na osłonie podszybia pozostają ślady w postaci zaślepionych otworów. Nie każdy to przerabia, dlatego czasami wystarczy po prostu włączyć wycieraczki i obserwować ich ruch. Jeżeli jest to para, powinny ”wstawać” w lewą stronę.

Wnętrze

Również i w tym obszarze nie ma problemu by dokonać zmian, których nie da się rozpoznać na pierwszy rzut oka. Warto jednak spojrzeć czy przypadkiem fotel pasażera nie ma większego zakresu regulacji niż kierowcy – takich sytuacji nigdy nie ma w samochodach fabrycznych. Wyjątkiem byłoby także, gdyby fotel pasażera był bardziej zniszczony niż kierowcy.

Niektórzy zwracają uwagę na to, że pokrętła i dźwignie regulacji foteli znajdują się nie od zewnątrz, ale od strony tunelu środkowego. Jednak pamiętajcie, że niektóre marki stosowały takie rozwiązania.

Gdy ktoś przekłada fotele, to najpewniej to samo robi z kanapą. Jeśli jednak tapicerka nie jest taka sama lub jest najwyżej bardzo podobna, to już niekoniecznie. Można zatem się przyjrzeć, czy na pewno wzór na tapicerce zgadza się na wszystkich siedzeniach.

Oczywistym jest, że prędkościomierz skalowany w milach na godzinę pochodzi z angielskiej lub amerykańskiej wersji samochodu. Jednak nie każdy zwraca uwagę na to, że maskę podnosimy dźwignią po stronie kierowcy, a nie od strony pasażera.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Układy chłodzenia powietrza z intercoolerem wodnym Skutki nieodśnieżenia auta mogą być kosztowne. Sprawdź kary CFM dla małych i średnich firm - wywiad W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Jak prawidłowo zapiąć oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas bezpieczeństwa? Fotografia motoryzacyjna - pierwsze kroki [poradnik] Dioda LED - podstawy [oświetlenie] Sprawdzanie rozstawu śrub. Co zrobić kiedy się nie zgadza? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przekładnie bezstopniowe - CVT

Popularne w tym tygodniu:

Sprawne auto, ale będą kłopoty. 5 wad prawnych, na które musisz uważać System start-stop w praktyce, czyli ekologia kontra trwałość silnika Bez prawa jazdy, tylko na dowód. Pojedziesz, ale liczy się data urodzenia Wszyscy pamiętamy gumowe paski pod autami. Wiemy, czemu zniknęły Mandat za naklejkę. Nie odkleisz? Zapłacisz nawet 100 zł Wyśpij się jak król! 5 zwykłych aut, które łatwo zmienisz w kampera Błędy, przez które tracisz pieniądze. Różnicę w spalaniu poczujesz od razu Gdzie można spać w samochodzie? Sprawdzamy przepisy obowiązujące w Europie Zatrzymane prawo jazdy na 3 miesiące. Co może stać się dalej? Majątek pod autem. Współczesny wydech to skomplikowany układ z elektroniką