Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych

Ten artykuł ma 3 strony:

Co mówią znaki drogowe?

Podstawowymi znakami drogowymi pionowymi, informującymi o przejazdach kolejowych są ostrzegawcze A-9 i A-10. Pierwszy z charakterystycznym płotkiem daje informację o tym, że na przejeździe kolejowym są zapory. Drugi z lokomotywą ostrzega przed przejazdem bez zapór. Nierzadko pod znakiem A-10 znajduje się tabliczka T-7 obrazująca układ torów względem jezdni.

Od lewej znaki:
A-9: przejazd kolejowy z zaporami
A-10: przejazd kolejowy bez zapór
T-7: tabliczka pokazująca układ torów i drogi na przejeździe bez zapór

Bardzo charakterystyczne są także słupki wskaźnikowe G-1, które informują nas o odległości do przejazdu. Są trzy rodzaje słupków z trzema, dwiema i jedną czerwoną kreską na białym tle oraz ich symetryczne wersje, które stawia się po drugiej stronie jezdni. Wskaźniki umieszcza się zależnie od prędkości dopuszczalnej w następujących odległościach do torów:

Dopuszczalna prędkość powyżej 60 km/h

  • z trzema kreskami: 150–300 m,
  • z dwiema kreskami: 100–200 m,
  • z jedną kreską: 50–100 m.

Dopuszczalna prędkość do 60 km/h

  • z trzema kreskami: 50–100 m,
  • z dwiema kreskami: 35–75 m,
  • z jedną kreską: 20–35 m.

Są od powyższego niewielkie wyjątki ze względu na warunki lokalne przejazdu kolejowego.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Słupki wskaźnikowe - im więcej czerwonych kresek tym bliżej do przejazdu.

Równie charakterystyczny jak słupki wskaźnikowe jest tzw. krzyż św. Andrzeja (G-3 i G-4). Określa on rodzaj przejazdu ze względu na liczbę torów. Sam krzyż, a konkretnie układ X informuje o przejeździe jednotorowym. Krzyż oraz jego połowa pod spodem o wielotorowym. W Polsce krzyż ten zawsze jest w układzie poziomym, natomiast za granicą nierzadko w pionowym.

Krzyż św. Andrzeja. Po lewej przejazd jednotorowy, po prawej wielotorowy

Warto pamiętać, że znany na całym świecie znak Stop (B-20) nie musi być ustawiony przed przejazdem kolejowym, a zwykle stoi przed tymi, na których nie ma rogatek. Ustawia się go także przed przejazdem z uszkodzoną rogatką. Powinien informować o tym dodatkowy znak B-32b ”Rogatka uszkodzona”.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela