Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć?

Jeśli mielibyśmy wymienić grupy ludzi, którzy żywią do siebie wzajemną niechęć, kierowcy i rowerzyści byliby jedną z pierwszych, jaka przychodzi do głowy. Kierowcy oskarżają rowerzystów o brak znajomości przepisów, rowerzyści kierowców o ignorowanie ich obecności na drodze. Kto ma rację?

PAP/Maciej Kulczyński

Ten artykuł ma 2 strony:

Złość i strach

Wraz ze wspinaniem się słupka na skali termometrów rośnie liczba rowerzystów na ścieżkach i drogach. Wzrasta również agresja pomiędzy użytkownikami jednośladów a zmotoryzowanymi. Obydwie grupy wytaczają tu wiele oskarżeń. Kto ma rację?

Zmotoryzowani często oskarżają rowerzystów o lekceważenie przepisów, niebezpieczną jazdę i łamanie prawa. Rzeczywiście, w zasadzie codziennym widokiem jest rowerzysta jadący przez przejście dla pieszych, a często również skręcający w prawo przy czerwonym świetle mimo braku warunkowej strzałki. Na te zarzuty rowerzyści odpowiadają najczęściej argumentami, których też nie da się zupełnie odrzucić. Bo jeśli przez przejście jedzie się wraz z pieszymi, zachowując ich tempo, to gdzie tu wzrost zagrożenia? Skręt w prawo przy czerwonym świetle zdaniem części rowerzystów również jest bezpieczny, o ile zatrzymamy się przed sygnalizatorem i sprawdzimy, czy nie ma zagrożenia kolizji z samochodem lub pieszym.

— Wśród kierujących samochodami, a także wśród rowerzystów istnieje grupa osób, która, wydawałoby się, nie rozumie zasad ruchu drogowego mówiących o prawie do korzystania z drogi przez wszystkich użytkowników — mówi Wirtualnej Polsce psycholog transportu dr Dorota Bąk-Gajda. — Niestety brak poszanowania innych nie wynika z braku wiedzy, a raczej jest objawem braku kultury jazdy. Kierowcy każdego rodzaju pojazdów mechanicznych mają swoje prawa, ale też obowiązki. Obie grupy kierujących obawiają się wzajemnie swoich nieprzewidzianych zachowań. Dla bezpieczeństwa wszystkich podróżujących należy wyraźnie i odpowiednio wcześniej sygnalizować manewry, przestrzegać świateł drogowych i nie wymuszać pierwszeństwa. Te podstawowe zasady dotyczą każdego kierującego – dodaje dr Bąk-Gajda.

W sporze pomiędzy kierowcami i rowerzystami argumenty tych drugich są znacznie istotniejsze. Nie dlatego, że mają oni absolutną rację, ale dlatego, że nie chroni ich karoseria czy poduszka powietrzna. Za wersją miłośników dwóch kółek stoi również policyjna statystyka. Jak informuje Komenda Główna Policji, wypadki z udziałem jednośladów najczęściej powodują kierowcy pojazdów mechanicznych. W 2016 roku było tak w 2549 zdarzeniach na 4737 wypadków w udziałem rowerzystów. Oznacza to, że rowerzyści są winni około 46 proc. wypadków, a dodatkowo — jako że należą do niechronionych uczestników ruchu — najczęściej sami zostają w nich ranni lub giną.

Niewiedza i agresja

W 2011 roku zmieniły się przepisy dotyczące rowerzystów. Jak sugeruje przywołana już policyjna statystyka, mimo upływu lat kierowcy wciąż ich nie opanowali. W 64 proc. przyczyną wypadków spowodowanych przez kierowców, w których brali udział rowerzyści, jest wymuszenie pierwszeństwa. Na dalszych pozycjach znalazły się: nieprawidłowe wyprzedzanie (16 proc.), nieprawidłowe przejeżdżanie drogi dla rowerów (12 proc.) i niezachowanie bezpiecznej odległości (5 proc.).

Rowerzyści też nie są bez winy. W 2016 roku przyczynili się oni do 1778 wypadków. Najczęściej wymuszali pierwszeństwo (35 proc.), nieprawidłowo wykonywali manewr skrętu (12 proc.) oraz rozwijali nadmierną prędkość (8 proc.).

Według przeprowadzonego w 2014 roku przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego badania ankietowego, aż 75 proc. użytkowników jednośladów przyznaje się do jeżdżenia po chodniku. Podczas jazdy 56 proc. pytanych zdarza się rozmawiać przez telefon komórkowy, a słuchać muzyki przez słuchawki 49 proc. jeżdżących. Sporo jest również przypadków poważnych wykroczeń. Spośród ankietowanych 49 proc. przyznało się do jazdy po niewłaściwej stronie jezdni, a 43 proc. do wjeżdżania na skrzyżowanie mimo czerwonego światła. Co jest najbardziej przerażające, aż 31 proc. zapytanych rowerzystów jeździ nocą bez oświetlenia.

Problemem jest również agresja.
— Presja i frustracja, jaką kierowcy samochodów odczuwają w pojeździe u niektórych osób, spowodować może zachowania wrogie czy agresywne wobec innych, szczególnie tych, którzy szybciej przemieszczają się w korkach np. rowerzystów, motocyklistów. Zachowania agresywne w ruchu drogowym zdarzają się również wśród rowerzystów, szczególnie przejawiają się w wymuszaniu przejazdu np. na skrzyżowaniach bez oznaczonych ścieżek rowerowych. Niektórzy rowerzyści przejeżdżają przejścia dla pieszych, często też na czerwonym świetle. Wzajemne wymuszenia bywają powodem obserwowanej niechęci czy wręcz agresji drogowej. Ruch drogowy powinien być miejscem współdziałania, a nie rywalizacji – stwierdza dr Dorota Bąk-Gajda.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela