Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć?

Jeśli mielibyśmy wymienić grupy ludzi, którzy żywią do siebie wzajemną niechęć, kierowcy i rowerzyści byliby jedną z pierwszych, jaka przychodzi do głowy. Kierowcy oskarżają rowerzystów o brak znajomości przepisów, rowerzyści kierowców o ignorowanie ich obecności na drodze. Kto ma rację?

Ten artykuł ma 2 strony:

Złość i strach

Wraz ze wspinaniem się słupka na skali termometrów rośnie liczba rowerzystów na ścieżkach i drogach. Wzrasta również agresja pomiędzy użytkownikami jednośladów a zmotoryzowanymi. Obydwie grupy wytaczają tu wiele oskarżeń. Kto ma rację?

Zmotoryzowani często oskarżają rowerzystów o lekceważenie przepisów, niebezpieczną jazdę i łamanie prawa. Rzeczywiście, w zasadzie codziennym widokiem jest rowerzysta jadący przez przejście dla pieszych, a często również skręcający w prawo przy czerwonym świetle mimo braku warunkowej strzałki. Na te zarzuty rowerzyści odpowiadają najczęściej argumentami, których też nie da się zupełnie odrzucić. Bo jeśli przez przejście jedzie się wraz z pieszymi, zachowując ich tempo, to gdzie tu wzrost zagrożenia? Skręt w prawo przy czerwonym świetle zdaniem części rowerzystów również jest bezpieczny, o ile zatrzymamy się przed sygnalizatorem i sprawdzimy, czy nie ma zagrożenia kolizji z samochodem lub pieszym.

— Wśród kierujących samochodami, a także wśród rowerzystów istnieje grupa osób, która, wydawałoby się, nie rozumie zasad ruchu drogowego mówiących o prawie do korzystania z drogi przez wszystkich użytkowników — mówi Wirtualnej Polsce psycholog transportu dr Dorota Bąk-Gajda. — Niestety brak poszanowania innych nie wynika z braku wiedzy, a raczej jest objawem braku kultury jazdy. Kierowcy każdego rodzaju pojazdów mechanicznych mają swoje prawa, ale też obowiązki. Obie grupy kierujących obawiają się wzajemnie swoich nieprzewidzianych zachowań. Dla bezpieczeństwa wszystkich podróżujących należy wyraźnie i odpowiednio wcześniej sygnalizować manewry, przestrzegać świateł drogowych i nie wymuszać pierwszeństwa. Te podstawowe zasady dotyczą każdego kierującego – dodaje dr Bąk-Gajda.

W sporze pomiędzy kierowcami i rowerzystami argumenty tych drugich są znacznie istotniejsze. Nie dlatego, że mają oni absolutną rację, ale dlatego, że nie chroni ich karoseria czy poduszka powietrzna. Za wersją miłośników dwóch kółek stoi również policyjna statystyka. Jak informuje Komenda Główna Policji, wypadki z udziałem jednośladów najczęściej powodują kierowcy pojazdów mechanicznych. W 2016 roku było tak w 2549 zdarzeniach na 4737 wypadków w udziałem rowerzystów. Oznacza to, że rowerzyści są winni około 46 proc. wypadków, a dodatkowo — jako że należą do niechronionych uczestników ruchu — najczęściej sami zostają w nich ranni lub giną.

Niewiedza i agresja

W 2011 roku zmieniły się przepisy dotyczące rowerzystów. Jak sugeruje przywołana już policyjna statystyka, mimo upływu lat kierowcy wciąż ich nie opanowali. W 64 proc. przyczyną wypadków spowodowanych przez kierowców, w których brali udział rowerzyści, jest wymuszenie pierwszeństwa. Na dalszych pozycjach znalazły się: nieprawidłowe wyprzedzanie (16 proc.), nieprawidłowe przejeżdżanie drogi dla rowerów (12 proc.) i niezachowanie bezpiecznej odległości (5 proc.).

Rowerzyści też nie są bez winy. W 2016 roku przyczynili się oni do 1778 wypadków. Najczęściej wymuszali pierwszeństwo (35 proc.), nieprawidłowo wykonywali manewr skrętu (12 proc.) oraz rozwijali nadmierną prędkość (8 proc.).

Według przeprowadzonego w 2014 roku przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego badania ankietowego, aż 75 proc. użytkowników jednośladów przyznaje się do jeżdżenia po chodniku. Podczas jazdy 56 proc. pytanych zdarza się rozmawiać przez telefon komórkowy, a słuchać muzyki przez słuchawki 49 proc. jeżdżących. Sporo jest również przypadków poważnych wykroczeń. Spośród ankietowanych 49 proc. przyznało się do jazdy po niewłaściwej stronie jezdni, a 43 proc. do wjeżdżania na skrzyżowanie mimo czerwonego światła. Co jest najbardziej przerażające, aż 31 proc. zapytanych rowerzystów jeździ nocą bez oświetlenia.

Problemem jest również agresja.
— Presja i frustracja, jaką kierowcy samochodów odczuwają w pojeździe u niektórych osób, spowodować może zachowania wrogie czy agresywne wobec innych, szczególnie tych, którzy szybciej przemieszczają się w korkach np. rowerzystów, motocyklistów. Zachowania agresywne w ruchu drogowym zdarzają się również wśród rowerzystów, szczególnie przejawiają się w wymuszaniu przejazdu np. na skrzyżowaniach bez oznaczonych ścieżek rowerowych. Niektórzy rowerzyści przejeżdżają przejścia dla pieszych, często też na czerwonym świetle. Wzajemne wymuszenia bywają powodem obserwowanej niechęci czy wręcz agresji drogowej. Ruch drogowy powinien być miejscem współdziałania, a nie rywalizacji – stwierdza dr Dorota Bąk-Gajda.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest polisa mini AC? Prosty sposób na niedrogie ubezpieczenie auta Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Ściąganie podczas hamowania – wyjaśniamy przyczyny niebezpiecznego zjawiska Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Jak działa przekładnia CVT? Kto może kierować ruchem drogowym? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć?

Popularne w tym tygodniu:

Nie mógł zatankować paliwa i mało nie doszło do tragedii. Przyczyna wprawia w osłupienie Rozpoczął się sezon strat spowodowanych przez kuny. Nie ma na nie dobrego sposobu Preparat do samodzielnej dezynfekcji klimatyzacji i nawiewów. Sprawdzamy jego skuteczność Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Co zrobić, gdy samochód nie przeszedł przeglądu? Musisz działać szybko Europa oszalała na punkcie SUV-ów. Sprawdzamy, co nam one dają Programy lojalnościowe dla kierowców. Zobacz, gdzie najszybciej zdobędziesz nagrody Kody silników 1.9 TDI: w tych modelach je montowano Zamiast wymiany wahacza tańsza i znana metoda sprzed lat. Wciąż jest aktualna Myjnia automatyczna nie domyła auta. Co zrobić, żeby nie stracić pieniędzy