Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego

Druga generacja tego modelu została samochodem roku 2017, ale pierwsza odsłona Peugeota 3008 nigdy nie cieszyła się dużym zainteresowaniem ze względu na umieszczenie auta gdzieś pomiędzy segmentem MPV a SUV. Jednak obecnie wyjeżdżają z salonów ostatnie sztuki i warto się zastanowić nad zakupem tego bądź co bądź praktycznego samochodu.

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka i budowa

Peugeot 3008 to samochód naprawdę oryginalny, a jednocześnie mocno niezdefiniowany. Co do funkcji oraz wyglądu można się sprzeczać czy jest to minivan czy crossover. Zwolennicy pozycjonowania w każdym z tych segmentów mają mocne argumenty.

Z jednej strony 3008 jest zawieszony wyżej niż tradycyjne auta osobowe czy chociażby minivany. Z drugiej jednak nie ma ani napędu na cztery koła, ani też jakichkolwiek zdolności do poruszania się po bezdrożach. Wygląda za to jak minivan, ma jednobryłowe nadwozie i spory bagażnik. To jednak jego jedyne atuty, jako auta rodzinnego. Nie oferowano go w wersji 7-osobowej, a tylna część kabiny nie jest szczególnie przestronna.

Po lewej wersja przed liftingiem do 2013 roku, po prawej po liftingu

Wystarczy tego pozycjonowania. Peugeot 3008 jaki jest, każdy widzi i to powinno wystarczyć. Wnętrze naszym zdaniem wygląda o klasę lepiej niż nadwozie. W aucie siedzi się stosunkowo wysoko, a poprowadzona pod odpowiednim kątem deska rozdzielcza oraz tunel środkowy dają wrażenie, że 3008 to model z wyższej półki.

Choć funkcjonalność przedniej części kabiny jest nieco inna niż w przypadku aut niemieckich, to nie można powiedzieć by była zła. Uwagę zwraca m. in. "cykorłapka" dla pasażera, sugerująca jakoby miał się trzymać podczas jazdy po bezdrożach. W praktyce to ozdoba. Prawda jest taka, że w 3008 siedzi się i jeździ wygodnie.

Nieco gorzej jest z tyłu, gdzie pasażerom o wyższym wzroście może brakować przestrzeni na nogi. Na kanapie umieścimy tylko dwa foteliki dla dzieci. Atutem są natomiast schowki ukryte w podłodze pod dywanikami. Można w nich szmuglować papierosy ze wschodu. A tak na poważnie, jest to dobre miejsce na drobiazgi z których nie korzystamy zbyt często, ale chcielibyśmy zawsze je mieć w aucie. Jeśli chodzi o schowki, warto też pamiętać o tym w podłokietniku z przodu – jest tak ogromny, że zmieścicie w nim drobne zakupy.

Nie sposób Peugeotowi 3008 odmówić funkcjonalności bagażnika. Ma pojemność 512 litrów, jest szeroki, ma podwójną podłogę, a tylna klapa jest podzielona poziomo na dwie części jak w autach terenowych. Dolną „burtę” można położyć poziomo i na niej siedzieć lub stanąć. Wytrzymuje nacisk do 200 kg. W ten sposób łatwiej wsunąć cięższe przedmioty. Oparcia siedzeń składa się wygodnymi klamkami, a w wybranych wersjach wyposażenia w bagażniku umieszczono przenośną latarkę – wynalazek, którym obecnie chwali się m.in. nowa Škoda Octavia.

Zobacz również: Nowy Peugeot 308 SW i 308 GTi - podsumowanie serii testów

Warto wiedzieć, że produkcję auta zakończono w 2016 roku, więc modele z ostatnich roczników są naprawdę nowoczesne. W lepiej wyposażonych znajdziecie wyświetlacz HUD, asystenta parkowania, radar odległości do pojazdu poprzedzającego, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów czy wysokiej klasy audio firmy JBL. Można było zamówić pakiet Grip Control ułatwiający jazdę po śliskiej nawierzchni. Kierowca przy pomocy pokrętła może wybrać tryb jazdy na piasek, śnieg lub błoto.

Konstrukcja samochodu została oparta na płycie podłogowej Peugeota 308
, ale nie tego, który aktualnie można kupić w salonie, tylko wcześniejszego – następcy modelu 307. Różnica w rozstawie osi to 5 mm na korzyść 3008.

Konstrukcja zawieszenia jest bardzo prosta – z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna z oddzielnie mocowanymi amortyzatorami i sprężynami. Te pierwsze łączy system Dynamic Rolling Control, który tworzy wspólny obieg dla obu tłumików i rozdziela olej pomiędzy nimi na zakrętach, by samochód uzyskiwał wyższą przyczepność tylnych kół.

W 2011 roku Peugeot zaprezentował odmianę hybrydową o nazwie Hybrid4. Jest to połączenie silnika Diesla z umieszczonym przy tylnej osi motorem elektrycznym. To jedyna wersja 3008 z napędem na cztery koła realizowanym dwoma silnikami. To też jedyna wersja modelu z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu. Także jedyna, której nie polecamy.

Kombi vs crossover: Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi Allure kontra 3008 1,6 HDi Style — test

Od około dekady crossovery cieszą się rosnącą popularnością. Producenci powiększają palety tych aut w swoich gamach, dzięki czemu do wyboru mamy…

Silniki

Najpopularniejszym silnikiem w Peugeocie 3008 jest wysokoprężny 1.6 HDI. Występował (zależnie od rocznika) w różnych wariantach mocy i wydaje się być idealnym kompromisem pomiędzy zużyciem paliwa, kosztami eksploatacji a osiągami. Rozwija od 110 do 120 KM i 240–300 Nm. Dobrze sprawdza się podczas normalnej, codziennej jazdy.

Mocniejszy wariant wysokoprężny to 2.0 HDI o mocy 150 lub 163 KM. Ta mocniejsza odmiana występowała także w połączeniu z 37 konnym elektrykiem tworząc wspomnianą hybrydę. Moment obrotowy o wartości 340–370 Nm daje więcej niż zadowalającą dynamikę, a silnik jest znany również z niskiego zużycia paliwa.

Wielbicielom odmian benzynowych też oferowano kilka motorów, ale zmieniały się one w zależności od rocznika. Początkowo był to silnik 1.6 VTi o mocy 120 KM uzupełniony mocniejszym 1.6 THP z doładowaniem, generującym 150–160 KM. Pierwszy po prostu tani, drugi dynamiczny. Oba wycofano w 2015 roku i zastąpiono mniejszym trzycylindrowcem 1.2 PureTech o mocy 130 KM.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2,0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki WP Pomaga: szukasz samochodu? Teraz to prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej WP Pomaga: zobacz wszystkie artykuły