Tak ułatwisz sobie życie wiosną

Wiosna to okres, w którym warto pomyśleć o samochodzie. W podczas zimy trudno znaleźć chęci na dokładne umycie nadwozia, posprzątanie wnętrza czy kontrolę płynów. W wolny wiosenny dzień można poświęcić autu trochę czasu, by doprowadzić je do porządku po zimie.

fot. Mariusz Zmysłowski

Ten artykuł ma 6 stron:

Po pierwsze opony

Gdy wiosna rozpocznie się już na dobre, a długoterminowe prognozy pogody nie przewidują opadów śniegu i sugerują stopniowy wzrost temperatur, należy wymienić opony na letnie. Niezależnie od tego czy zrobicie to sami zmieniając kompletne koła czy tez zlecicie tę czynność w warsztacie, zawsze warto koła umyć i wyważyć. To kluczowe dla komfortu jazdy, ale też istotne dla trwałości układu jezdnego.

Zanim jednak wymienicie opony, sprawdźcie ich stan. Jeżeli bieżnik ma mniej niż 3–4 milimetry powinniście poszukać nowych. Jeżeli ma właśnie tyle, możecie już myśleć o zakupie w ciągu najbliższych tygodni. Być może nie warto już zakładać tych zużytych?

Dobrze jest obejrzeć każdą oponę w poszukiwaniu wad. Jeżeli bok jest przeciętny, a na oponie utworzyły się guzy, to również należałoby ją wymienić. Pamiętajcie, że ogumienie wymieniamy parami, a te w lepszym stanie zakładamy na tylną oś.

Często wymiana opon to także wymiana felg. Czekające całą zimę aluminiowe obręcze dobrze jest wyczyścić dokładnie przed montażem. Tak będzie łatwiej niż na samochodzie. Przy okazji można zlecić w dobrym warsztacie sprawdzenie bicia i ewentualnie je wyprostować. W przeciwieństwie do felg stalowych, te wykonane ze stopów lekkich poddają się prostowaniu.

Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony?

Producenci opon przyjmują, że około 10 lat to maksymalny okres eksploatacji dla opony, ale wbrew pozorom rzadko kupujemy ogumienie na tak długo. Zakup…

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela