Tydzień w motorsporcie #16

Ferrari zwyciężyło w pierwszym wyścigu Formuły 1 w tym roku, Kajetan Kajetanowicz uzyskał wsparcie Lotosu na Rajdowe Mistrzostwa Europy, Martin Kaczmarski weźmie udział w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata, a seria TCR opublikowała listę zgłoszeń do nowego sezonu. Ponadto, władze FIA zatwierdziły producentów w Formule E na kolejne lata.

fot. Red Bull Content Pool

Scuderia Ferrari otwiera sezon zwycięstwem w Grand Prix Australii

Zespół Scuderia Ferrari wygrał pierwszy wyścig nowego sezonu Formuły 1, a na najwyższym stopniu podium stanął Sebastian Vettel. Co prawda liderem w pierwszej fazie wyścigu był jak najbardziej spodziewanie Lewis Hamilton startujący z pierwszej pozycji, ale zjazd do boksu w bardzo złym momencie przechylił szalę zwycięstwa w stronę Vettela.

Brytyjczyk zjechał na zmianę ogumienia przed Niemcem i po wyjeździe na tor utknął za Maxem Verstappenem. Można było obserwować bezradność kierowcy Mercedesa próbującego wyprzedzić Red Bulla. Pojedynek ten był doskonałym potwierdzeniem kilku opinii kierowców jeszcze przed sezonem, że nowe bolidy będą trudne do wyprzedzania.

W tym samym czasie Sebastian Vettel wykorzystywał swoją pozycję do nadrabiania czasu, a po zjeździe do boksu, szybkiej zmianie opon i powrocie na tor pozostał liderem. Tym samym w pierwszym Grand Prix sezonu, Ferrari pokonało dwa Mercedesy. Na trzecim miejscu przyjechał Valtteri Bottas, a czwarty był Kimi Räikkönen. Pierwszą piątkę zamknął Max Verstappen z Red Bulla.

Na metę wyścigu w Australii przyjechało tylko trzynastu kierowców. W aż sześciu bolidach doszło do awarii. Najgorszy wyścig zaliczył McLaren, co akurat nie dziwi gdy przypomnimy sobie jakie trudności mieli podczas testów. Fernando Alonso nie dojechał do mety, a Stoffel Vandoorne był ostatni.

Wyniki Grand Prix Australii 2017

Poz. Kierowca Zespół Czas
1. Sebastian Vettel Ferrari zwycięzca
2. Lewis Hamilton Mercedes +0:09,975 s
3. Valtteri Bottas Mercedes +0:11,250 s
4. Kimi Raikkonen Ferrari +34,330 s
5. Max Verstappen Red Bull +0:28,827 s
6. Felipe Massa Williams +1:23,386 min
7. Sergio Perez Force India +1 okr. 
8. Carlos Sainz Toro Rosso +1 okr. 
9. Daniil Kvyat Toro Rosso +1 okr. 
10. Esteban Ocon Force India +1 okr. 
11. Nico Hulkenberg Renault +1 okr. 
12. Antonio Giovinazzi Sauber +1 okr. 
13. Stoffel Vandoorne McLaren +1 okr. 
14. Fernando Alonso McLaren ---
15. Kevin Magnussen Haas ---
16. Lance Stroll Williams ---
17. Daniel Ricciardo Red Bull ---
18. Marcus Ericsson Sauber ---
19. Jolyon Palmer Renault ---
20. Romain Grosjean Haas ---

Lista startowa TCR prawie kompletna

13 zespołów przygotowało 23 samochody pochodzące od 7 producentów. Trzeci sezon TCR International Cup Series dla aut wyścigowych wystawianych przez stajnie prywatne będzie debiutanckim dla marki Audi. Niemiecki producent bazując na doświadczeniach Seata i Volkswagena przygotował model RS 3 LMS, a tym samym grupa Volkswagena zdominuje serię. Debiut ma zaliczyć także Kia cee’d TCR. Oto oficjalna lista zgłoszeń:

Zobacz również: Super Drag Race 2012

Lista zgłoszeń TCR 2017

Zespół

Samochód Kierowca Kierowca Kierowca
Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS Stefano Comini nie podano -
Leopard Racing  Volkswagen Golf GTI TCR Jean-Karl Vernay nie podano -
M1RA Honda Civic TCR Roberto Colciago Attila Tassi -
Lukoil Craft-Bamboo Seat León TCR Hugo Valente James Nash Pepe Oriola
West Coast Racing Volkswagen Golf GTI TCR Gianni Morbidelli  Giacomo Altoè -
Reno Racing  Honda Civic TCR Jens Reno Møller - -
GE-Force Alfa Romeo Giulietta TCR Dawit Kadżaia Dušan Borković 76 000
Icarus Motorsports Seat León TCR Duncan Ende  nie podano -
DG Sport Compétition Opel Astra TCR Pierre-Yves Corthals Maťo Homola -
ASK Vesnić Audi RS 3 LMS Milovan Vesnić - -
Stian Paulsen Racing Seat León TCR Stian Paulsen - -
Zengő Motorsport Kia cee’d TCR Ferenc Ficza nie podano -
Zele Racing  Seat León TCR nie podano - -

Przypominamy, że relacje na żywo z niezwykle emocjonujących zawodów serii TCR można śledzić na kanale YouTube TCR TV.

Dziewięciu producentów zatwierdzonych w Formule E

FIA opublikowała listę producentów na trzy kolejne sezony, którzy będą mogli wziąć udział w zawodach Formuły E. W 2018 roku zaplanowano kluczową zmianę polegającą na używaniu tylko jednego bolidu w trakcie wyścigu. Do tej pory kierowcy zmieniają bolid mniej więcej na półmetku, po wyczerpaniu energii akumulatorów. Na liście zatwierdzonych producentów znaleźli się:

  • ABT Formel E
  • BMW AG
  • DS Automobiles
  • Jaguar Land Rover
  • Mahindra Racing
  • NextEV NIO
  • Penske Autosport
  • Renault
  • Venturi Automobiles

Kajetanowicz w Rajdowych Mistrzostwach Europy znów z Lotosem

Dwukrotni mistrzowie Europy Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran zdobyli wsparcie Lotosu i w otwierającej sezon 2017 rundzie Azores Airlines Rally zostali zgłoszeni jako Lotos Rally Team. Na Azorach obok mistrzów zobaczymy także innych Polaków: Tomasza Kasperczyka i Damiana Sytego, Jarosława Kołtuna i Ireneusza Pleskota, Łukasza Habaja i Daniela Dymurskiego oraz Aleksa Zawadę i Grzegorza Dachowskiego.

Martin Kaczmarski wraca do Rallycross RX

Martin Kaczmarski zapowiedział udział w mistrzostwach Europy, a także start w czterech lub pięciu rundach Rallycrossowych Mistrzostw Świata. W minionym sezonie został sklasyfikowany na 11. miejscu w generalce mistrzostw Starego Kontynentu. Teraz chciałby spróbować swoich sił w stawce najlepszych zawodników topowej klasy Supercar z silnikami o mocy 600 KM.

Polak weźmie udział w FIA Rallycross RX używając Forda Fiesty ST RX, a pierwszą rundę zaliczy w Portugalii w dniach 21–23 kwietnia. W planach są także zawody w Belgii, Wielkiej Brytanii oraz dwukrotnie w Niemczech. Równolegle będzie walczył o tytuł mistrza Europy. Zmagania naszego reprezentanta w obu seriach będzie można śledzić na kanale YouTube FIA World Rallycross Championship oraz w Polsacie Sport.

Zobacz więcej artykułów z serii: Tydzień w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Drobna kolizja nie musi się zakończyć mandatem Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami WLTP i RDE: cykle badania emisji, które mają odczarować europejską motoryzację Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Tydzień w motorsporcie #15 Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400 Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia Futurystyczny SUV Citroëna zadebiutuje już w przyszłym miesiącu Nowa Mazda CX-5 (2017) - polskie ceny najładniejszego SUV-a na rynku Większa rodzina Aston Martin Lagonda już wkrótce Nowa akcyza na samochody jeszcze nie teraz. A może w ogóle? Wniosek osiedlowego radnego – dość deptania barw narodowych na ulicach Alpine otworzy salon sprzedaży w Polsce Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni Opel coraz bardziej premium, dzięki programowi personalizacji Exclusive Tydzień w motorsporcie #14 Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu Poznaliśmy ceny - Volkswagen Arteon jest droższy niż Audi A5 Sportback Wszystkie Nissany na Europę Środkowo-Wschodnią przypłyną do portu w Gdańsku Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors

Popularne w tym tygodniu:

Honda NSX odnaleziona w rosyjskim lesie. Właściciel zostawił ją tam specjalnie Nowe dzieło Singera i Williamsa. Porsche 911 zwala z nóg VC-T - rewolucyjny silnik Infiniti w sprzedaży od 2018 roku Kłopoty Dębicy. Wadliwe opony Frigo 2 Koenigsegg z kolejnym rekordem. Agera RS najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie Przejechał Chevroletem Corvette ponad milion kilometrów. Teraz oddał samochód do muzeum Jakich aut elektrycznych chcą Polacy? Są badania Powrót do przeszłości! Je Design bierze się za Seata Leona Cupra Najtańsi ubezpieczyciele. Ranking OC, AC i NNW Przywiązał telefon i tablet do kierownicy. Policjant nie mógł wyjść ze zdziwienia Pomiędzy Veloce a Quadrifoglio. Alfa Romeo Giulia może wkrótce dostać nową wersję Opel na francuskich częściach. Poznaliśmy szczegóły restrukturyzacji