Tydzień w motorsporcie #16

Ferrari zwyciężyło w pierwszym wyścigu Formuły 1 w tym roku, Kajetan Kajetanowicz uzyskał wsparcie Lotosu na Rajdowe Mistrzostwa Europy, Martin Kaczmarski weźmie udział w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata, a seria TCR opublikowała listę zgłoszeń do nowego sezonu. Ponadto, władze FIA zatwierdziły producentów w Formule E na kolejne lata.

fot. Red Bull Content Pool

Scuderia Ferrari otwiera sezon zwycięstwem w Grand Prix Australii

Zespół Scuderia Ferrari wygrał pierwszy wyścig nowego sezonu Formuły 1, a na najwyższym stopniu podium stanął Sebastian Vettel. Co prawda liderem w pierwszej fazie wyścigu był jak najbardziej spodziewanie Lewis Hamilton startujący z pierwszej pozycji, ale zjazd do boksu w bardzo złym momencie przechylił szalę zwycięstwa w stronę Vettela.

Brytyjczyk zjechał na zmianę ogumienia przed Niemcem i po wyjeździe na tor utknął za Maxem Verstappenem. Można było obserwować bezradność kierowcy Mercedesa próbującego wyprzedzić Red Bulla. Pojedynek ten był doskonałym potwierdzeniem kilku opinii kierowców jeszcze przed sezonem, że nowe bolidy będą trudne do wyprzedzania.

W tym samym czasie Sebastian Vettel wykorzystywał swoją pozycję do nadrabiania czasu, a po zjeździe do boksu, szybkiej zmianie opon i powrocie na tor pozostał liderem. Tym samym w pierwszym Grand Prix sezonu, Ferrari pokonało dwa Mercedesy. Na trzecim miejscu przyjechał Valtteri Bottas, a czwarty był Kimi Räikkönen. Pierwszą piątkę zamknął Max Verstappen z Red Bulla.

Na metę wyścigu w Australii przyjechało tylko trzynastu kierowców. W aż sześciu bolidach doszło do awarii. Najgorszy wyścig zaliczył McLaren, co akurat nie dziwi gdy przypomnimy sobie jakie trudności mieli podczas testów. Fernando Alonso nie dojechał do mety, a Stoffel Vandoorne był ostatni.

Wyniki Grand Prix Australii 2017

Poz. Kierowca Zespół Czas
1. Sebastian Vettel Ferrari zwycięzca
2. Lewis Hamilton Mercedes +0:09,975 s
3. Valtteri Bottas Mercedes +0:11,250 s
4. Kimi Raikkonen Ferrari +34,330 s
5. Max Verstappen Red Bull +0:28,827 s
6. Felipe Massa Williams +1:23,386 min
7. Sergio Perez Force India +1 okr. 
8. Carlos Sainz Toro Rosso +1 okr. 
9. Daniil Kvyat Toro Rosso +1 okr. 
10. Esteban Ocon Force India +1 okr. 
11. Nico Hulkenberg Renault +1 okr. 
12. Antonio Giovinazzi Sauber +1 okr. 
13. Stoffel Vandoorne McLaren +1 okr. 
14. Fernando Alonso McLaren ---
15. Kevin Magnussen Haas ---
16. Lance Stroll Williams ---
17. Daniel Ricciardo Red Bull ---
18. Marcus Ericsson Sauber ---
19. Jolyon Palmer Renault ---
20. Romain Grosjean Haas ---

Lista startowa TCR prawie kompletna

13 zespołów przygotowało 23 samochody pochodzące od 7 producentów. Trzeci sezon TCR International Cup Series dla aut wyścigowych wystawianych przez stajnie prywatne będzie debiutanckim dla marki Audi. Niemiecki producent bazując na doświadczeniach Seata i Volkswagena przygotował model RS 3 LMS, a tym samym grupa Volkswagena zdominuje serię. Debiut ma zaliczyć także Kia cee’d TCR. Oto oficjalna lista zgłoszeń:

Zobacz również: Hot B War - test

Lista zgłoszeń TCR 2017

Zespół

Samochód Kierowca Kierowca Kierowca
Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS Stefano Comini nie podano -
Leopard Racing  Volkswagen Golf GTI TCR Jean-Karl Vernay nie podano -
M1RA Honda Civic TCR Roberto Colciago Attila Tassi -
Lukoil Craft-Bamboo Seat León TCR Hugo Valente James Nash Pepe Oriola
West Coast Racing Volkswagen Golf GTI TCR Gianni Morbidelli  Giacomo Altoè -
Reno Racing  Honda Civic TCR Jens Reno Møller - -
GE-Force Alfa Romeo Giulietta TCR Dawit Kadżaia Dušan Borković 76 000
Icarus Motorsports Seat León TCR Duncan Ende  nie podano -
DG Sport Compétition Opel Astra TCR Pierre-Yves Corthals Maťo Homola -
ASK Vesnić Audi RS 3 LMS Milovan Vesnić - -
Stian Paulsen Racing Seat León TCR Stian Paulsen - -
Zengő Motorsport Kia cee’d TCR Ferenc Ficza nie podano -
Zele Racing  Seat León TCR nie podano - -

Przypominamy, że relacje na żywo z niezwykle emocjonujących zawodów serii TCR można śledzić na kanale YouTube TCR TV.

Dziewięciu producentów zatwierdzonych w Formule E

FIA opublikowała listę producentów na trzy kolejne sezony, którzy będą mogli wziąć udział w zawodach Formuły E. W 2018 roku zaplanowano kluczową zmianę polegającą na używaniu tylko jednego bolidu w trakcie wyścigu. Do tej pory kierowcy zmieniają bolid mniej więcej na półmetku, po wyczerpaniu energii akumulatorów. Na liście zatwierdzonych producentów znaleźli się:

  • ABT Formel E
  • BMW AG
  • DS Automobiles
  • Jaguar Land Rover
  • Mahindra Racing
  • NextEV NIO
  • Penske Autosport
  • Renault
  • Venturi Automobiles

Kajetanowicz w Rajdowych Mistrzostwach Europy znów z Lotosem

Dwukrotni mistrzowie Europy Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran zdobyli wsparcie Lotosu i w otwierającej sezon 2017 rundzie Azores Airlines Rally zostali zgłoszeni jako Lotos Rally Team. Na Azorach obok mistrzów zobaczymy także innych Polaków: Tomasza Kasperczyka i Damiana Sytego, Jarosława Kołtuna i Ireneusza Pleskota, Łukasza Habaja i Daniela Dymurskiego oraz Aleksa Zawadę i Grzegorza Dachowskiego.

Martin Kaczmarski wraca do Rallycross RX

Martin Kaczmarski zapowiedział udział w mistrzostwach Europy, a także start w czterech lub pięciu rundach Rallycrossowych Mistrzostw Świata. W minionym sezonie został sklasyfikowany na 11. miejscu w generalce mistrzostw Starego Kontynentu. Teraz chciałby spróbować swoich sił w stawce najlepszych zawodników topowej klasy Supercar z silnikami o mocy 600 KM.

Polak weźmie udział w FIA Rallycross RX używając Forda Fiesty ST RX, a pierwszą rundę zaliczy w Portugalii w dniach 21–23 kwietnia. W planach są także zawody w Belgii, Wielkiej Brytanii oraz dwukrotnie w Niemczech. Równolegle będzie walczył o tytuł mistrza Europy. Zmagania naszego reprezentanta w obu seriach będzie można śledzić na kanale YouTube FIA World Rallycross Championship oraz w Polsacie Sport.

Zobacz więcej artykułów z serii: Tydzień w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Ford Tourneo Courier i EcoSport jadą do Genewy Kolejna Supra nie będzie Toyotą. Nowe informacje prosto od producenta Ekstremalne Jeepy na Moab Easter Jeep Safari 2015 Michael Schumacher powraca do F1 "Polacy to bardzo ambitni ludzie". Z Johanem van Zylem o przyszłości Toyoty i planach wobec fabryki w Jelczu Mitsubishi Eclipse Cross: mocny konkurent dla Toyoty C-HR HAMANN Lamborghini Gallardo Victory II Nadjeżdża Kia Picanto 3D Ponad 300-konny Opel Astra OPC EXTREME debiutuje [aktualizacja] Nowe silniki Hyundaia Jak zamienić ruch lewo/prawostronny na moście? Cola zamiast benzyny. "Naukowy" eksperyment na wideo

Popularne w tym tygodniu:

Pijani kierowcy zapłacą za leczenie swoje i swoich ofiar? Projekt przepisów w Sejmie Nawet 8 lat więzienia za "załatwienie" przeglądu. Kary grożą kierowcom i diagnostom BMW 750iL, w którym postrzelono 2Paca, wystawione na sprzedaż. Za jego równowartość, możesz kupić 12 nowych "siódemek" Wspaniała Alpina B12 została wystawiona na sprzedaż. To jedna z 57 sztuk Bentley żegna się z legendarnym silnikiem o pojemności 6,75 litra. Oferowano go przez 60 lat Belgijskie radiowozy uziemione. Winne są unijne normy emisji spalin Ponad milion km mniej na liczniku niż miesiąc wcześniej. Policja wyjaśnia sprawę mercedesa Wysiadł z auta, by pouczyć o suwaku. Nie miał racji, a sprawą zajmuje się policja Audi SQ8 ABT kusi atrakcyjną prezencją i mocarnym dieslem Nowe rekordy cofniętych liczników - 600 tys. km i 480 tys. km. Kto da więcej? Diesle bardziej szkodliwe niż sądzono. Problemem jest oczyszczanie filtra cząstek stałych Audi SQ7 oraz SQ8 z mocnym benzyniakiem V8 w Ameryce. My musimy zadowolić się dieslem