Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca?

Samochody z fabryczną instalacją gazową oferują klientom sprawdzone rozwiązania objęte gwarancją producenta, ale często bywa tak, że różnica pomiędzy ceną auta i instalacji jest znacznie wyższa niż sam zestaw do konwersji na LPG dostępny na rynku. My sprawdzamy, czy opłaca się kupić auto z fabrycznym systemem gazowym, czy lepiej sobie odpuścić. A może dobrą alternatywą jest instalacja niefabryczna? Dziś przyjrzymy się ofercie Fiata.

Fiaty z fabryczną i niefabryczną instalacją gazową

Polski importer Fiata ma niewiele do zaoferowania, ale naszym zdaniem dokładnie tyle, ile trzeba. Fiat Tipo to aktualnie jedyny model, do jakiego można kupić instalację gazową, którą w zależności od wersji silnikowej można nazwać fabryczną lub nie. LPG oferuje się do wszystkich trzech wersji nadwoziowych: sedana, kombi oraz hatchbacka, a także dwóch silnikowych 1.4 (95 KM) i 1.4 T-Jet (120 KM).

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Škody

Prześwietlamy oferty na fabryczne instalacje gazowe samochodów, które już z salonu wyjeżdżają na paliwie LPG. Kalkulujemy opłacalność zakupu i…

O fabrycznej instalacji gazowej mówimy wtedy, gdy jest ona montowana w fabryce, na linii montażowej, gdzie składane są samochody. Tak jest w przypadku silnika 1.4 T-Jet niedostępnego w sedanie. Ten jest wyposażony w motor 1.4 16V, do którego importer oferuje instalację niefabryczną, ale z utrzymaniem gwarancji producenta na samochód.

System gazowy firmy Tartarini przygotowała dla polskiego importera firma Auto Gaz Śląsk, oficjalny dystrybutor zestawów Tartarini Auto. Instalacje nie są nawet montowane w serwisach Fiata. Odbywa się to w wybranych i zatwierdzonych przez Fiata warsztatach, które zapewniają 2-letnią gwarancję na elementy systemu gazowego.

Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii

Koreański koncern, na który składa się Hyundai i Kia, oferuje do swoich najmniejszych modeli fabryczną instalację gazową, choć na dwa różne…

Ma to swoje plusy i minusy. Z minusów można wymienić zasadniczo jeden – system nie jest fabryczny, a producent samochodu nie obejmuje go swoją gwarancją. Utrzymana jest natomiast gwarancja na auto. Teoretycznie może jednak dojść do sytuacji, gdy na przykład nierówna praca silnika będzie przedmiotem sporu. Pracownicy serwisu Fiata mogą twierdzić, że ma to coś wspólnego z gazem, pracownicy warsztatu gazowego mogą powiedzieć, że z ich strony jest wszystko w porządku. To jednak tylko teoria. Dobre jest to, że okresowy serwis instalacji gazowej nie musi być przeprowadzany w innym miejscu niż ASO Fiata, ale może.

Można też wspomnieć o tym, że auto jest przystosowane tylko częściowo do zasilania gazowego. Gniazda zaworowe oraz zawory nie są wzmocnione, a kolektor ssący nie ma przygotowanych punktów mocowania wtryskiwaczy gazowych. Są jednak pewne zalety – montażem systemu LPG zajmują się fachowcy od instalacji gazowych, a nie przeszkoleni pracownicy serwisu, którzy wykonują montaż krok po kroku zgodnie z instrukcją obsługi, ale nie mają wieloletniego doświadczenia.

W Tipo Hatchback i SW można wybrać instalację Tartarini do silnika 1.4 16V lub fabryczną do 1.4 T-Jet.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Drugi wariant to Fiat Tipo 1.4 T-Jet hatchback lub kombi z w pełni fabryczną instalacją gazową. Ta jest montowana w Turcji na linii produkcyjnej i jak dowiedzieliśmy się w jednym z salonów, jest to system firmy Landi Renzo. Silniki są specjalnie przygotowane pod pracę na paliwie gazowym. Gniazda zaworowe oraz zawory są wzmocnione, inny jest także kolektor ssący, który przed montażem ma już przygotowane punkty mocowania wtryskiwaczy gazowych.

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Wracamy do tematu fabrycznych instalacji gazowych oferowanych przez producentów. Tym razem przyjrzymy się samochodom marki Opel i przeanalizujemy, które…

Ile kosztuje instalacja gazowa do Fiata Tipo i czy się opłaca?

W obu przypadkach mówimy o systemie gazowym czwartej generacji, czyli tzw. instalacji sekwencyjnej. Jest to więc stosunkowo prosty produkt, ale czy tani? Okazuje się, że tak. Tipo 1.4 T-Jet na gaz kosztuje 3500 zł więcej niż odmiana bez LPG - dokładnie 59 400 zł. To jest atrakcyjna cena, nawet jak na zestaw typowo rynkowy. Instalacje bardzo dobrej jakości do silników o mocy 120 KM kosztują właśnie w granicach 3000–4000 zł.

W sedanie nie ma silnika 1.4 T-Jet więc nie ma wyboru. Pozostaje tylko instalacja niefabryczna za 4300 zł.

Poza te granice wychodzi nieco system Tartarini, który można zamówić z nowym samochodem lub po namyśle zlecić jego montaż w aucie już zakupionym wcześniej. Cena takiej instalacji to 4300 zł, a zatem więcej, niż musimy zapłacić za fabryczną. Za auto zapłacicie więc od 49 000 zł. Czy opłaca się taki zakup, gdy na rynku są nieco tańsze systemy?

Fiaty z fabrycznymi instalacjami gazowymi
Model wersja silnikowa

Cena

instalacji

fabrycznej

Cena

instalacji

niefabrycznej

Tipo 1.4 16V (95 KM) 4300 zł 3000 zł
Tipo 1.4 T-Jet (120 KM) 3500 zł 3000 zł

Poniżej przygotowaliśmy tradycyjną tabelę, która odpowiada na to pytanie. Od razu zaznaczamy, że producent podaje dość wysokie spalanie na gazie wersji T-Jet względem benzyny. Różnica wynosi aż 29 proc. Przy obliczeniach dla zwrotu kosztu instalacji niefabrycznej przyjęliśmy tradycyjny wskaźnik +15 proc. jak we wszystkich wcześniej prowadzonych rozważaniach. Mimo to, różnica pomiędzy instalacją fabryczną a niefabryczną jest minimalna.

Po ilu miesiącach zwróci się fabryczna instalacja LPG?

Model

Przyjęte spalanie Pb/LPG

[l/100 km]

500 km/mies.

(6 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

1000 km/mies.

(12 000 km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

2000 km/mies.

(24 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja

Tipo 1.4 16V

6,5/7,5

61 mies.

[brak]

31 mies.

[48 mies.]

15 mies.

[24 mies.]

30 000 km

Tipo 1.4 T-Jet

7,0/9,0

54 mies.

[brak]

27 mies.

[48 mies.]

13 mies.

[18 mies.]

27 000 km
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu.

Po ilu miesiącach zwróci się niefabryczna instalacja LPG?

Model

Przyjęte spalanie Pb/LPG

[l/100 km]

500 km/mies.

(6 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

1000 km/mies.

(12 000 km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

2000 km/mies.

(24 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja

Tipo 1.4 16V

6,5/7,5

43 mies.

[brak]

21 mies.

[36 mies.]

11 mies.

[24 mies.]

21 000 km

Tipo 1.4 T-Jet

7,0/8,0

46 mies.

[brak]

23 mies.

[36 mies.]

12 mies.

[18 mies.]

25 000 km
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu.

Jak pokazują powyższe tabele, nie do końca opłaca się kupować do mocniejszego Tipo 1.4 T-Jet instalację niefabryczną. Już przy założeniu, że samochód będzie jeździł dłużej niż 4 lata i przebiegi roczne wyniosą minimum 12 tys. km, nie opłaca się nawet kupować tego samochodu bez instalacji gazowej. Tym bardziej że dynamiczny silnik T-Jet zachęca do dynamicznej jazdy, a im spalanie jest wyższe, tym zakup LPG zwróci się wcześniej.

Instalacja oferowana do słabszego Tipo 1.4 16V jest dość droga, choć i tak oferta w porównaniu z propozycjami innych producentów jest dobra. 4300 zł to cena jak za instalację czwartej generacji najwyższej klasy i nie mamy żadnych podejrzeń co do tego, by produkt Tartarini taki nie był. Utrzymanie 2-letniej gwarancji na samochód też nie jest bez znaczenia. Co prawda system za 3000 zł przyniesie oszczędności znacznie wcześniej, ale patrząc na sam zwrot zakupu instalacji, różnica wynosi tylko 10 tys. km.

Czy opłaca się kupić Fiata z fabryczną instalacją gazową?

Niezależnie od tego, czy i którą instalację nazwiemy fabryczną i niefabryczną, Fiat oferuje uczciwe ceny za dobre rozwiązania. Naszym zdaniem nie ma większego sensu montować systemu innego niż ten, który importer zaakceptował nawet do słabszego silnika.

Dużą zaletą instalacji Tartarini jest to, że nie wymaga dodatkowej obsługi, np. lubryfikacji, a także można ją serwisować niezależnie od ASO, co wiąże się z niższą ceną usług. Jeśli chodzi o fabryczny system do T-Jeta, tu nawet nie ma dyskusji – to świetna oferta. Zatem na pytanie postawione w tytule artykułu jednoznacznie odpowiadamy: tak.

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych. Prawie każda może pasować do auta Światła do jazdy dziennej - kiedy i jak ich używać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Samochód terenowy - podstawy, które warto znać, jeśli zaczynasz przygodę z offroadem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Przydatne informacje Jak używać automatycznej skrzyni biegów, by jej nie popsuć. Zasady są proste Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu System Easy Fuel. Zazwyczaj ułatwienie, ale też utrudnienie Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić Korodują mimo młodego wieku. Auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Tuleje zawieszenia: mały problem, a męczy Napęd rozrządu częstą przyczyną kłopotów. Sprawdź jak ich uniknąć Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Co to jest numer VIN? Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Kierowcy wciąż tego nie rozumieją Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? LPG na wakacje - dwa razy tańszy wyjazd. Różnice zobaczysz, jadąc za granicę Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Historia Pojazdu – co oferuje rządowy serwis? Za ile można kupić kampera? 30 tys. zł to może być za mało