Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca?

Samochody z fabryczną instalacją gazową oferują klientom sprawdzone rozwiązania objęte gwarancją producenta, ale często bywa tak, że różnica pomiędzy ceną auta i instalacji jest znacznie wyższa niż sam zestaw do konwersji na LPG dostępny na rynku. My sprawdzamy, czy opłaca się kupić auto z fabrycznym systemem gazowym, czy lepiej sobie odpuścić. A może dobrą alternatywą jest instalacja niefabryczna? Dziś przyjrzymy się ofercie Fiata.

Ten artykuł ma 2 strony:

Fiaty z fabryczną i niefabryczną instalacją gazową

Polski importer Fiata ma niewiele do zaoferowania, ale naszym zdaniem dokładnie tyle, ile trzeba. Fiat Tipo to aktualnie jedyny model, do jakiego można kupić instalację gazową, którą w zależności od wersji silnikowej można nazwać fabryczną lub nie. LPG oferuje się do wszystkich trzech wersji nadwoziowych: sedana, kombi oraz hatchbacka, a także dwóch silnikowych 1.4 (95 KM) i 1.4 T-Jet (120 KM).

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Škody

Prześwietlamy oferty na fabryczne instalacje gazowe samochodów, które już z salonu wyjeżdżają na paliwie LPG. Kalkulujemy opłacalność zakupu i…

O fabrycznej instalacji gazowej mówimy wtedy, gdy jest ona montowana w fabryce, na linii montażowej, gdzie składane są samochody. Tak jest w przypadku silnika 1.4 T-Jet niedostępnego w sedanie. Ten jest wyposażony w motor 1.4 16V, do którego importer oferuje instalację niefabryczną, ale z utrzymaniem gwarancji producenta na samochód.

System gazowy firmy Tartarini przygotowała dla polskiego importera firma Auto Gaz Śląsk, oficjalny dystrybutor zestawów Tartarini Auto. Instalacje nie są nawet montowane w serwisach Fiata. Odbywa się to w wybranych i zatwierdzonych przez Fiata warsztatach, które zapewniają 2-letnią gwarancję na elementy systemu gazowego.

Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii

Koreański koncern, na który składa się Hyundai i Kia, oferuje do swoich najmniejszych modeli fabryczną instalację gazową, choć na dwa różne…

Ma to swoje plusy i minusy. Z minusów można wymienić zasadniczo jeden – system nie jest fabryczny, a producent samochodu nie obejmuje go swoją gwarancją. Utrzymana jest natomiast gwarancja na auto. Teoretycznie może jednak dojść do sytuacji, gdy na przykład nierówna praca silnika będzie przedmiotem sporu. Pracownicy serwisu Fiata mogą twierdzić, że ma to coś wspólnego z gazem, pracownicy warsztatu gazowego mogą powiedzieć, że z ich strony jest wszystko w porządku. To jednak tylko teoria. Dobre jest to, że okresowy serwis instalacji gazowej nie musi być przeprowadzany w innym miejscu niż ASO Fiata, ale może.

Można też wspomnieć o tym, że auto jest przystosowane tylko częściowo do zasilania gazowego. Gniazda zaworowe oraz zawory nie są wzmocnione, a kolektor ssący nie ma przygotowanych punktów mocowania wtryskiwaczy gazowych. Są jednak pewne zalety – montażem systemu LPG zajmują się fachowcy od instalacji gazowych, a nie przeszkoleni pracownicy serwisu, którzy wykonują montaż krok po kroku zgodnie z instrukcją obsługi, ale nie mają wieloletniego doświadczenia.

W Tipo Hatchback i SW można wybrać instalację Tartarini do silnika 1.4 16V lub fabryczną do 1.4 T-Jet.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Drugi wariant to Fiat Tipo 1.4 T-Jet hatchback lub kombi z w pełni fabryczną instalacją gazową. Ta jest montowana w Turcji na linii produkcyjnej i jak dowiedzieliśmy się w jednym z salonów, jest to system firmy Landi Renzo. Silniki są specjalnie przygotowane pod pracę na paliwie gazowym. Gniazda zaworowe oraz zawory są wzmocnione, inny jest także kolektor ssący, który przed montażem ma już przygotowane punkty mocowania wtryskiwaczy gazowych.

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Wracamy do tematu fabrycznych instalacji gazowych oferowanych przez producentów. Tym razem przyjrzymy się samochodom marki Opel i przeanalizujemy, które…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

System Easy Fuel. Zazwyczaj ułatwienie, ale też utrudnienie Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić Korodują mimo młodego wieku. Auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak używać automatycznej skrzyni biegów, by jej nie popsuć. Zasady są proste Tuleje zawieszenia: mały problem, a męczy Napęd rozrządu częstą przyczyną kłopotów. Sprawdź jak ich uniknąć Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Co to jest numer VIN? Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Kierowcy wciąż tego nie rozumieją Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Trójkąt odblaskowy. W jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Tysiące policjantów na drogach. Sprawdź, jakie mają prawa i obowiązki Kto może kierować ruchem drogowym? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna. Poznaj przepisy Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Jedziesz oglądać samochód, a na miejscu złom? Należy ci się odszkodowanie Jak używać kierunkowskazu: rondo, pierwszeństwo łamane, wyprzedzanie "Wymieniona turbosprężarka" - uważaj na takie ogłoszenia. Na autach po taniej naprawie możesz się przejechać Korodują mimo młodego wieku. Auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Kierowcy zaskoczeni niektórymi przepisami. Lepiej je poznaj Retrofity LED. Cieszą się popularnością, ale nie są legalne Wymiana dwumasy to naprawa, na której nie warto oszczędzać. To więcej niż jedna czynność System Easy Fuel. Zazwyczaj ułatwienie, ale też utrudnienie Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić Nie czas na opony letnie. Poczekaj jeszcze przynajmniej dwa miesiące Samochód zastępczy - kiedy i na jak długo możemy go otrzymać? Co oznaczają czerwone kontrolki w aucie?