Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca?

Samochody z fabryczną instalacją gazową oferują klientom sprawdzone rozwiązania objęte gwarancją producenta, ale często bywa tak, że różnica pomiędzy ceną auta i instalacji jest znacznie wyższa niż sam zestaw do konwersji na LPG dostępny na rynku. My sprawdzamy, czy opłaca się kupić auto z fabrycznym systemem gazowym, czy lepiej sobie odpuścić. A może dobrą alternatywą jest instalacja niefabryczna? Dziś przyjrzymy się ofercie Fiata.

Ten artykuł ma 2 strony:

Fiaty z fabryczną i niefabryczną instalacją gazową

Polski importer Fiata ma niewiele do zaoferowania, ale naszym zdaniem dokładnie tyle, ile trzeba. Fiat Tipo to aktualnie jedyny model, do jakiego można kupić instalację gazową, którą w zależności od wersji silnikowej można nazwać fabryczną lub nie. LPG oferuje się do wszystkich trzech wersji nadwoziowych: sedana, kombi oraz hatchbacka, a także dwóch silnikowych 1.4 (95 KM) i 1.4 T-Jet (120 KM).

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Škody

Prześwietlamy oferty na fabryczne instalacje gazowe samochodów, które już z salonu wyjeżdżają na paliwie LPG. Kalkulujemy opłacalność zakupu i…

O fabrycznej instalacji gazowej mówimy wtedy, gdy jest ona montowana w fabryce, na linii montażowej, gdzie składane są samochody. Tak jest w przypadku silnika 1.4 T-Jet niedostępnego w sedanie. Ten jest wyposażony w motor 1.4 16V, do którego importer oferuje instalację niefabryczną, ale z utrzymaniem gwarancji producenta na samochód.

System gazowy firmy Tartarini przygotowała dla polskiego importera firma Auto Gaz Śląsk, oficjalny dystrybutor zestawów Tartarini Auto. Instalacje nie są nawet montowane w serwisach Fiata. Odbywa się to w wybranych i zatwierdzonych przez Fiata warsztatach, które zapewniają 2-letnią gwarancję na elementy systemu gazowego.

Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii

Koreański koncern, na który składa się Hyundai i Kia, oferuje do swoich najmniejszych modeli fabryczną instalację gazową, choć na dwa różne…

Ma to swoje plusy i minusy. Z minusów można wymienić zasadniczo jeden – system nie jest fabryczny, a producent samochodu nie obejmuje go swoją gwarancją. Utrzymana jest natomiast gwarancja na auto. Teoretycznie może jednak dojść do sytuacji, gdy na przykład nierówna praca silnika będzie przedmiotem sporu. Pracownicy serwisu Fiata mogą twierdzić, że ma to coś wspólnego z gazem, pracownicy warsztatu gazowego mogą powiedzieć, że z ich strony jest wszystko w porządku. To jednak tylko teoria. Dobre jest to, że okresowy serwis instalacji gazowej nie musi być przeprowadzany w innym miejscu niż ASO Fiata, ale może.

Można też wspomnieć o tym, że auto jest przystosowane tylko częściowo do zasilania gazowego. Gniazda zaworowe oraz zawory nie są wzmocnione, a kolektor ssący nie ma przygotowanych punktów mocowania wtryskiwaczy gazowych. Są jednak pewne zalety – montażem systemu LPG zajmują się fachowcy od instalacji gazowych, a nie przeszkoleni pracownicy serwisu, którzy wykonują montaż krok po kroku zgodnie z instrukcją obsługi, ale nie mają wieloletniego doświadczenia.

W Tipo Hatchback i SW można wybrać instalację Tartarini do silnika 1.4 16V lub fabryczną do 1.4 T-Jet.

Drugi wariant to Fiat Tipo 1.4 T-Jet hatchback lub kombi z w pełni fabryczną instalacją gazową. Ta jest montowana w Turcji na linii produkcyjnej i jak dowiedzieliśmy się w jednym z salonów, jest to system firmy Landi Renzo. Silniki są specjalnie przygotowane pod pracę na paliwie gazowym. Gniazda zaworowe oraz zawory są wzmocnione, inny jest także kolektor ssący, który przed montażem ma już przygotowane punkty mocowania wtryskiwaczy gazowych.

Zobacz również: Instalacje gazowe do aut. Ekspert STAG odpowiada na pytania vol. 6

Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Wracamy do tematu fabrycznych instalacji gazowych oferowanych przez producentów. Tym razem przyjrzymy się samochodom marki Opel i przeanalizujemy, które…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Regeneracja maglownicy - czy warto i ile kosztuje? Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym Zużyte opony to zagrożenie. Wymień je zawczasu Sprzęgło cierne [cz.1] - budowa i działanie Co to jest filtr GPF w aucie benzynowym? Zasada działania i skutki stosowania Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 2] Jak dobrać długość kable rozruchowe – przekrój i długość, maksymalne natężenie? Badanie techniczne po terminie – jakie są kary i ile kosztuje?

Popularne w tym tygodniu:

Prawo jazdy z kodem 78. Mniej stresu i wymagań, większa szansa na zdanie Kierunkowskaz niezgody. Polacy się kłócą, ale sądy i policja mówią jasno Typ zbiornika ma znaczenie. Nie każdy przejdzie badanie Wysoka kara za błąd po kupnie auta. Brak czasu nie jest wymówką Chcesz uniknąć płacenia OC? Nie musisz mieć żółtych tablic Wymiana oleju "popsuła" skrzynię biegów? Eksperci wyjaśniają dlaczego Dlaczego auto elektryczne ładuje się wolno? Nie panikuj. Czasem tak po prostu musi być Dolewka oleju może słono kosztować. W nowych autach trzeba uważać Minimum 1000 zł za brak przeglądu. Rząd chce walczyć z "gruzami", ale myli przepisy Eksperci radzą: jak dobrze kupić samochód z automatyczną skrzynią biegów? Jak rozpoznać uszkodzenie alternatora? Regeneracja nie zawsze się opłaca Specjaliści radzą. Jest jedna metoda na sprawdzenie kondycji diesla