Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy?

W teorii każdy kierowca powinien wzorowo znać przepisy ruchu drogowego i nawet po kilku lub kilkudziesięciu latach być w stanie zdać egzamin na prawo jazdy. Rzeczywistość jest jednak inna. Zmieniające się zasady egzaminów, ale przede wszystkim przyzwyczajenia kierujących oznaczają, że wielu nie otrzymałoby dziś prawa jazdy – przynajmniej nie bez wcześniejszego przygotowania.

Kierowcy, którzy zdawali egzamin na prawo jazdy lata temu, pamiętają jego zdecydowanie inną formę niż dziś. Z jednej strony dawniej dużym problemem były manewry na placu, jeszcze przed wyjechaniem na ulicę. Oprócz obecnego i dziś tzw. „rękawa” i ruszania na wzniesieniu, kandydat na kierowcę musiał też udowodnić umiejętność parkowania między słupkami. Sprowadzało się w praktyce to wyuczenia kręcenia kierownicą w odpowiednim momencie i nie miało wiele wspólnego z manewrami na prawdziwym parkingu. Dzisiaj jest łatwiej i bardziej życiowo, gdyż parkowanie wykonuje się już „w mieście”.

Za to część teoretyczna przestała być formalnością. Dawniej wystarczyło nauczyć się odpowiedzi na zestaw dokładnie znanych pytań, a czas na wykonanie testu był bardzo długi. Dziś trzeba zmierzyć się z 32 pytaniami o różnym poziomie ważności. Jednak najważniejszą różnicą jest krótki czas na udzielenie każdej odpowiedzi. W ten sposób kandydat na kierowcę ma udowodnić, że w ruchu będzie w stanie podjąć właściwą decyzją natychmiast.

Na tym polega największa zmiana. Tak jak kiedyś część praktyczna, w pewnym stopniu zależna od samego egzaminatora, była największym postrachem, tak dziś trudniejszy jest test teoretyczny. Obecnie zdawalność egzaminu na prawo jazdy wynosi 34,5 proc. i jest jedną z niższych w Europie. Co więcej, dla samych pracowników WORD-ów nie jest niczym dziwnym, że osoby posiadające prawo jazdy już od pewnego czasu w znacznej części oblałyby egzamin, gdyby musiały ponownie do niego przystąpić. I to mimo często bardzo dużego doświadczenia za kierownicą.

Przede wszystkim kierowcy nie uczą się nowych przepisów, ale, co jeszcze częstsze, po prostu zapominają część z nich. Jazda na pamięć i według utartych reguł (często nieco rozbieżnych od przepisów) powoduje, że po latach trudno sobie przypomnieć dokładne zasady. Pokrywa się to z obserwacją pracowników WORD-ów, którzy potwierdzają, że długi staż za kierownicą wcale nie powoduje, że egzamin teoretyczny (ale nawet praktyczny) staje się formalnością.

Kiedy doświadczony kierowca musi ponownie zdawać egzamin? Oczywiście w momencie, gdy straci prawo jazdy za przekroczenie 24 punktów karnych (dla osoby posiadającej uprawnienia krócej niż rok limit jest o cztery punkty niższy). W takiej sytuacji zostaje skierowany na powtórny egzamin (teoretyczny i praktyczny), na odbycie którego ma 30 dni. Jeśli wynik jest pozytywny, to kierowca odzyskuje swój dokument, w przeciwnym przypadku ma cofnięte wszystkie uprawnienia i musi zaczynać zdawanie egzaminu od zera – nawet jeśli wcześniej zaliczył teorię, to musi to zrobić jeszcze raz.

Zasady te miały się zmienić na początku 2017 r., ale, jak tłumaczy Wirtualnej Polsce Mariusz Sztal z warszawskiego WORD-u, wejście w życie nowych przepisów zostało przesunięte na czerwiec 2018 r. Wtedy kierowcy, którzy uzbierają komplet punktów karnych, będą musieli odbyć 28-godzinny kurs reedukacyjny, który wyzeruje konto. Takie szkolenie będzie można odbyć raz na 5 lat i dopiero powtórne przekroczenie 24 oczek spowoduje utratę prawa jazdy i potrzebę ponownego odbycia egzaminu.

Ostatnio PiS zaproponował też zmiany, które mają szansę poprawić zdawalność egzaminu na prawo jazdy. Aktualnie to właśnie pieniądze za egzaminy stanowią blisko 90 proc. przychodów WORD-ów. Prowadzi to do sytuacji, że ośrodkom egzaminacyjnym po prostu opłaca się oblewać kandydatów na kierowców. Wg proponowanych zmian, pieniądze wpłacane przez zdających mają trafiać do budżetu, a same WORD-y mają być z niego finansowane na podstawie przedstawionych potrzeb finansowych.

źródło: TVN Turbo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Tydzień w motorsporcie #15 Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400 Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia Futurystyczny SUV Citroëna zadebiutuje już w przyszłym miesiącu Nowa Mazda CX-5 (2017) - polskie ceny najładniejszego SUV-a na rynku Większa rodzina Aston Martin Lagonda już wkrótce Nowa akcyza na samochody jeszcze nie teraz. A może w ogóle? Wniosek osiedlowego radnego – dość deptania barw narodowych na ulicach Alpine otworzy salon sprzedaży w Polsce Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni Opel coraz bardziej premium, dzięki programowi personalizacji Exclusive Tydzień w motorsporcie #14 Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu Poznaliśmy ceny - Volkswagen Arteon jest droższy niż Audi A5 Sportback Wszystkie Nissany na Europę Środkowo-Wschodnią przypłyną do portu w Gdańsku Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors Już nie musisz jeździć na stację. Shell przywiezie ci paliwo do domu Ford Mustang z filmu "Bullitt" został odnaleziony Polski rynek samochodów osobowych - luty 2017 Nowe Volvo XC60 (2017) - premiera nowego giganta segmentu SUV-ów premium Fiat może przenieść produkcję Pandy do Polski Ford chce produkować części do samochodów w technologii druku 3D

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW