Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego

Ten artykuł ma 6 stron:

Weryfikacja stanu technicznego

Nie musicie się znać na samochodach, by dokonać dobrej weryfikacji stanu technicznego. Znalezienie warsztatu, który zrobi to za was, nie powinno być trudne. Najlepiej udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi – tam mechanicy są zazwyczaj bezwzględni odnośnie samochodów używanych. Dobrą alternatywą może być także wybór dużego, niezależnego warsztatu, najlepiej wyspecjalizowanego w danej marce. Taniej zapłacicie w stacji diagnostycznej, gdzie można sprawdzić tylko podstawowe rzeczy. Lepsze to niż nic.

Jadąc do warsztatu na weryfikację stanu technicznego, nie zapomnijcie o jeździe próbnej. Wykonajcie ją właśnie w drodze do mechanika. Jednak uwaga! Nie każdy sprzedający, zwłaszcza osoby prywatne, dają możliwość jazdy za kierownicą. Jest to z jednej strony zrozumiałe ze względu na odpowiedzialność za potencjalne szkody, a z drugiej powinno budzić waszą czujność. Nie powinno to jednak przekreślać waszych planów. Jako pasażerowie tez możecie obserwować zachowanie samochodu oraz samego właściciela, poznając jego styl jazdy.

Podczas jazdy próbnej warto obserwować kontrolki i wskaźniki na desce rozdzielczej, zachowanie silnika podczas przyspieszenia oraz co dzieje się z kierownicą. Jeżeli samochód ma problem z utrzymaniem kierunku, może to świadczyć o czymś więcej niż tylko nierównej drodze. Bardzo denerwujące są także wibracje. Kontrolka check engine może oznaczać zarówno poważną usterkę silnika jak i drobiazg.

Zasada numer 6:

Usterki, które sprzedający określa mianem „tylko”, byłyby usunięte przez niego przed zakupem, gdyby rzeczywiście było to łatwe i tanie. Zazwyczaj usterki typu „tylko” po zakupie okazują się typem „aż”.

Zlecając weryfikację stanu technicznego w warsztacie, powinniście oczekiwać przynajmniej:

  • Badania grubości lakieru i oceny powłoki lakierniczej oraz oględzin nadwozia pod kątem korozji.
  • Sprawdzenia, czy samochód nie brał udziału w poważnym wypadku.
  • Sprawdzenia oznaczeń szyb i zgodności z rocznikiem produkcji auta.
  • Sprawdzenia silnika i układu napędowego pod kątem wycieków, poprawności pracy, ewentualnie analizy spalin.
  • Sprawdzenia błędów zarejestrowanych przez sterownik silnika.
  • Przejścia tzw. ścieżki diagnostycznej – badania hamulców, zawieszenia, układu kierowniczego.
  • Kontroli stanu ogumienia.

W autoryzowanej stacji obsługi lub wyspecjalizowanym w danej marce serwisie, powinniście oczekiwać także:

  • Weryfikacji zgodności specyfikacji pojazdu ze stanem faktycznym (wyposażenie, oznaczenia).
  • Weryfikacji historii serwisowej auta (zazwyczaj konieczna jest obecność właściciela pojazdu).
  • Dokładniejszej diagnostyki nie tylko silnika, ale także innych sterowników, odpowiedzialnych m.in. za elementy z zakresu komfortu czy systemy bezpieczeństwa.
  • Jazdy próbnej wykonanej przez mechanika.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Jeżeli decydujecie się na samodzielne oględziny samochodu, a nie macie dużej wiedzy technicznej, trzymajcie się zasady, że każda usterka to duży minus dla samochodu. Na desce rozdzielczej nie powinna się zapalać żadna kontrolka podczas pracy silnika. Sprawdźcie poziom oleju, obejrzyjcie silnik pod kątem wycieków, wsłuchajcie się w odgłosy pracy zawieszenia. Wbrew pozorom w niektórych modelach pukające zawieszenie może wygenerować koszt rzędu tysiąca złotych za naprawę. Warto zaopatrzyć się w miernik lakieru – cena podstawowego to 80–150 zł.

Nie zlecając oględzin auta mechanikowi, powinniście koniecznie odbyć jazdę próbną za kierownicą. Podczas jazdy zwracajcie uwagę na zachowanie samochodu, które was denerwuje. Przekonajcie się, czy charakterystyka zawieszenia i silnika w ogóle wam odpowiada. Jedźcie z niską i wysoką prędkością. Wykonajcie przynajmniej jedną próbę gwałtownego hamowania, a także przyspieszenia do czerwonego pola na obrotomierzu.

Zasada numer 7:

Jazda próbna, jeżeli sprzedający się na nią godzi, powinna odbywać się na waszych warunkach – to wy będziecie później jeździć tym samochodem. Gdy sprzedającemu nie odpowiada gwałtowne przyspieszanie, wkręcanie silnika na wysokie obroty czy jazda z prędkością 140 km/h po autostradzie, to zasadniczo należy przyjąć, że ma coś do ukrycia. Zachowajcie jednak umiar – jazda próbna powinna być zgodna z przepisami.

Weryfikując pracę automatycznej skrzyni biegów, zwracajcie uwagę na zmianę przełożeń. W starszych konstrukcjach z mniejszą liczbą przełożeń oraz przekładniach zautomatyzowanych, mogą występować delikatne szarpnięcia, a zmiana biegów może trwać dłużej. To normalne. Natomiast w automatycznych skrzyniach o przynajmniej pięciu przełożeniach i nie starszych niż 15 lat, biegi powinny być włączane płynnie i dość szybko. Jeżeli jest to możliwe, sprawdźcie poziom oleju w skrzyni.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2] Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a