Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu

Komenda Główna Policji uznała, że radar Iskra-1 może być stosowany przez policjantów wyłącznie na ich odpowiedzialność. Czy powinniśmy być zaskoczeni? Nie - wartość pomiarów dokonanych tym urządzeniem została już wielokrotnie oceniona negatywnie.

fot. PAP / Darek Delmanowicz

Znikomy sens korzystania z radarów Iskra-1 został wykazany już dawno temu. Jednym z najgłośniejszych przypadków był wyrok Sądu Rejonowego w Siemianowicach z 2014 roku. Sędzia uznał w nim, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, które określa jakie wymagania powinno spełniać urządzenie (Dz. U. Nr 225, poz. 1663 z 2007 r. punkt 10 ust. 1 par. 1), pomiar dokonany Iskrą-1 może zostać odrzucony jako dowód wykroczenia. Zapis w ustawie określa, że zasada działania sprzętu pomiarowego powinna gwarantować identyfikację pojazdu, którego prędkość jest badana. Innymi słowy — nie może tego dokonywać "na oko" funkcjonariusz.

Niestety właśnie w ten sposób odbywa się to w przypadku Iskry-1. Izabela Marczyk-Bregida, prezes siemianowickiego sądu na tej podstawie umorzyła postępowanie w sprawie kierowcy z Dąbrowy Górniczej, który twierdził, że nie dokonał zarzucanego mu wykroczenia. W tamtym przypadku dodatkowym argumentem na korzyść kierowcy był brak świadectwa legalizacji urządzenia, którym dokonano pomiaru.

Teraz, jak donosi Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów woj. śląskiego, z odpowiedzi KGP z 8 marca 2017 na pismo przewodniczącego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego można dowiedzieć się, że funkcjonariusz dokonujący pomiaru powinien mieć bezwzględną pewność trafnej oceny wizualnej pojazdu z wyższą prędkością.

Z pisma KGP, które zostało przekazane do wszystkich jednostek policji wynika, że Iskra-1 wbrew temu, co ustalił sąd we wspomnianym wcześniej wyroku, spełnia ustawowe wymagania:

(…)używane przez Policję przyrządy radarowe o oznaczeniu fabryczny Iskra-1 produkowane przez Simicon Sp. z o.o., posiadają zatwierdzenie typu oraz legalizację pierwotną i ponowną, w związku z czym posiadają potwierdzenie polskiej administracji miar, że spełniają wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, w tym również w zakresie wymogu identyfikacji pojazdu.

Komenda Główna Policji

Jednocześnie KGP wskazuje, że zgodnie z instrukcją przy pomiarze prędkości na tle grupy pojazdów funkcjonariusz musi mieć pewność, iż dokonuje badania tego parametru dla właściwego samochodu. Sam Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów województwa śląskiego określa w związku z pismem KGP radary Iskra-1 mianem radarów z ograniczoną odpowiedzialnością.

Komendant Główny Policji 3 lata temu podjął decyzję o zakupie nowych radarów, które będą sprzężone z aparatem lub kamerą cyfrową, co miałoby zapewnić pełną transparentność działań. Bez jednoznacznego dowodu wizualnego właściwie żaden kierowca nie może mieć pewności, że przedstawiany wynik pomiaru został dokonany dla jego pojazdu. Wyjątek stanowi sytuacja, w której tą samą drogą w tym samym czasie nie jechał żaden inny pojazd.

Kierowcy, którym funkcjonariusz chce wystawić mandat karny na podstawie badania prędkości radarem Iskra-1 powinni zwrócić też uwagę na inne czynniki. Są one wymienione w instrukcji obsługi urządzenia i mogą mieć wpływ na pomiar:

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

  • obecność bardzo silnych ponadnormatywnych zakłóceń od sieci elektrycznych, spawarek, wyładowań atmosferycznych — w piśmie KGP wskazana jest odległość punktu pomiarowego minimum o 20 metrów od osi linii energetycznej wysokiego napięcia
  • padający bardzo gęsty śnieg lub intensywny deszcz
  • obecność wyładowczych lamp gazowych w odległości mniejszej niż 5 m w kierunku działania pracy urządzenia
  • bezpośrednie sąsiedztwo nadajników/przekaźników GSM, TV, radiowych
  • pomiary na łuku drogi, których kąt pomiaru przekracza dopuszczalny kąt ustawienia osi wiązki fali promieniowania elektromagnetycznego o 10 stopni
  • pomiary przez szybę pojazdu patrolowego typu SOLAR
  • niesprawność źródła zasilania

Jak wynika z pisma KGP, wymiana radarów trwa już trzy lata, a wkrótce zrealizowany ma zostać zakup 400 laserowych mierników prędkości z rejestracją obrazu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni Poznaliśmy ceny - Volkswagen Arteon jest droższy niż Audi A5 Sportback Wszystkie Nissany na Europę Środkowo-Wschodnią przypłyną do portu w Gdańsku Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors Już nie musisz jeździć na stację. Shell przywiezie ci paliwo do domu Ford Mustang z filmu "Bullitt" został odnaleziony Polski rynek samochodów osobowych - luty 2017 Nowe Volvo XC60 (2017) - premiera nowego giganta segmentu SUV-ów premium Fiat może przenieść produkcję Pandy do Polski Ford chce produkować części do samochodów w technologii druku 3D Peugeot 3008 został samochodem roku 2017! Właściciele BMW i Audi płacą najwięcej za OC Tydzień w motorsporcie #13 Mitsubishi szuka lokalizacji na fabrykę silników. Wybierze Rumunię? Wyjątkowe Dino 246 GTS może być twoje już za 3 mln złotych Najmniejszy Rolls-Royce świata posłuży pacjentom szpitala dziecięcego Lexus RC F GT3 (2017) - sportowy wzorzec Ciąg dalszy problemów Takaty - tym razem Ford i Lincoln Suszarka do włosów zamiast radaru - mieszkańcy Szkocji regulują ruch Lamborghini Huracán Performante nowym rekordzistą Nürburgringu Chciał kupić golfa, a został okradziony Porsche Panamera Sport Turismo (2017) - premiera superkombi Wyciekło zdjęcie McLarena 720S Range Rover Velar (2017) - nowy gigant w kategorii wielkich SUV-ów coupé

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Drzewo zmiażdżyło volkswagena T2. Późniejszy wyczyn auta jest dowodem niezniszczalności starych konstrukcji Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie "Szybcy i wściekli" powrócą do kin. Znamy datę premiery dziewiątej części Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW