Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Ten artykuł ma 3 strony:

Ameryka Północna

Ford Motor Company

(Ford, Lincoln)

Gigant motoryzacyjny Ford jest w pewnym sensie firmą niezależną. Jest posiadaczem marki premium – Lincoln – od 1922 roku. Ford co prawda współpracował z wieloma producentami aut, chociażby z Fiatem (model Ka) czy też z Mazdą (samochody terenowe i SUV-y), ale zdecydowana większość produktów to jego oryginalne konstrukcje.

Niejedna firma należała do Forda lub Ford miał w niej duże udziały. Można tu jednym tchem wymienić Jaguara, Land Rovera, Daimlera czy Astona Martina.

Co ważne, Ford Motor Company dzieli się na kilka kontynentalnych oddziałów i wiele modeli powstaje wyłącznie z myślą o lokalnych rynkach. Nie do końca jest prawdą, że każdy Ford jest amerykański i można śmiało mówić o niemieckich czy też australijskich fordach.

General Motors

(Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, Holden)

Ten motoryzacyjny gigant skupia pozostałe amerykańskie marki, które nie należą do innych koncernów. Po sprzedaży Opla i Vauxhalla w skład GM wchodzą cztery firmy amerykańskie — Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC — oraz australijski Holden. Wszystkie prawie od początku swojego istnienia należą do General Motors, natomiast rodzynkiem jest tu Holden, który jest najstarszą firmą w grupie.

Warto dodać, że do GM należeli motoryzacyjni bankruci i firmy, które zakończyły swoją działalność, m.in. Bedford, Oldsmobile, Hummer, Pontiac, Saab czy Saturn. Być może to dobrze, że niemiecki Opel został sprzedany Francuzom, bo przez długotrwałe straty, jakie przynosił, mógł też trafić na tę listę.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2] Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a