Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Ten artykuł ma 3 strony:

Europa

Volkswagen AG

(Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche)

Największym europejskim koncernem samochodowym jest obecnie Volkswagen, który skupia wokół siebie aż osiem firm i to nie byle jakich. Poza samym Volkswagenem, status marek popularnych mają także Seat i Škoda. Marki luksusowe i premium to Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini i Porsche. Nie brakuje także producentów samochodów ciężarowych (MAN) czy też motocykli (Ducati).

Jeśli chodzi o współpracę z innymi firmami, Volkswagen AG jest raczej dostawcą technologii niż jej odbiorcą. Audi i Porsche to firmy, które w ramach koncernu są pionierami w wielu rozwiązaniach technicznych. Potem trafiają one do Volkswagena, a na końcu do Seata i Škody. Lamborghini jest firmą prawie niezależną, podobnie jak Bugatti. Bentley natomiast tworzy samochody korzystając z techniki Volkswagena i Audi.

PSA Group

(Peugeot, Citroën, DS, Opel)

Jej historia i zależność pomiędzy dwiema francuskimi markami – Peugeotem i Citroënem – są podobne jak w przypadku Grupy Hyundaia. Peugeot uratował przed bankructwem firmę Citroën i nawiązał z nią współpracę. Jednak przez długi czas oba przedsiębiorstwa działały niezależnie, a do „spółki” dołączył jeszcze upadający europejski oddział Chryslera. Jednak z niego zrezygnowano.

Trudno mówić o konkretnej dacie powstania Grupy PSA, ponieważ jest to wciąż Peugeot, który przejął Citroëna, a teraz przejmuje także Opla. Tym samym stanie się największym europejskim koncernem samochodowym zaraz po Volkswagenie. W skład PSA wchodzi także wydzielona niedawno z Citroëna marka premium DS Automobiles.

Grupa PSA współpracuje na wielu płaszczyznach z innymi firmami motoryzacyjnymi (Fiat, BMW, Ford, Mitsubishi), ale to głównie Francuzi dostarczają technologie, a nie są ich odbiorcami.

Daimler AG

(Mercedes, Maybach, Smart)

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Daimler AG jest niezależnym niemieckim przedsiębiorstwem, które dawniej nosiło nazwę Daimler-Chrysler, ale ten został zlikwidowany w 2007 roku. Firmy się rozstały na zawsze.

Do niemieckiego Daimlera należą obecnie takie marki jak Mercedes, Maybach oraz Smart. Zostały stworzone przez samego Daimlera. Maybach to obecnie submarka luksusowa Mercedesa, a Smart wytwarza swoje wersje… Renault Twingo. Można tu także doliczyć AMG, ale ta firma nigdy nie była niezależnym producentem samochodów. Wcześniej pomagała tworzyć sportowe modele Mercedesa, obecnie do niego należy i jest działem producenta ds. aut o wysokich osiągach – Mercedes-AMG.

Trzeba tu jednak wspomnieć o wielu firmach samochodowych należących do niemieckiego giganta, które zajmują się produkcją ciężarówek i autobusów. Są to m.in. amerykańskie Freightliner i Western Star czy też niemieckie Unimog i Setra.

W tym miejscu można zaznaczyć, że nazwę Daimler nosi również dawne przedsiębiorstwo z Wielkiej Brytanii, które należało do Forda, a ostatnio było znane z tego, że wytwarzało luksusowe odmiany Jaguarów.

BMW Group

(Mini, Rolls-Royce)

BMW to wciąż niezależna firma samochodowa, która podobnie jak Mercedes, stworzyła odrębną markę samochodów Mini (bazując na dawnym sukcesie Brytyjczyków), ale też przejęła firmę Rolls-Royce. Warto zaznaczyć, że jest to producent tak samo słynący z wytwarzania samochodów jak i motocykli, a także silników lotniczych. BMW miało swoje kryzysy, które mogły doprowadzić do bankructwa. Jest jednak wciąż przedsiębiorstwem niezależnym i tym samym jedynym dużym producentem luksusowych samochodów nienależącym do innego koncernu.

Renault-Nissan Aliance

(Renault, Nissan, Alpine, Dacia, Infiniti, Mitsubishi, Łada)

Na dobrą sprawę umieszczenie tej firmy na pierwszej karcie azjatyckiej byłoby równie uczciwe jak na europejskiej. Dlaczego? Ponieważ można tu mówić o dwóch koncernach: Renault i Nissan. Sytuacja wygląda tu jednak nieco inaczej niż w przypadku Hyundaia i Kii czy też PSA. Obie firmy są bardziej niezależne, a żadna z nich nie ma większościowych udziałów w drugiej. Jednak to Renault widnieje jako pierwsze w nazwie aliansu, a nie jest to kolejność alfabetyczna.

Wynika z prostego faktu – Renault posiada 43,4 proc. akcji Nissana, natomiast Nissan tylko 15% akcji Renault. Na dobrą sprawę obie firmy mogłyby działać niezależnie, ale z powodów ekonomicznych ściśle współpracują. Nie tylko między sobą, ale także w pewnym zakresie z niemieckim Daimlerem. Alians istnieje od 1999 roku.

Do tej grupy należą także inne marki. Są to rumuńska Dacia, która jest własnością Renault od 1999 roku oraz Infiniti stworzone jako marka premium przez Nissana w 1989 roku. W skład aliansu wchodzi także rosyjski Autovaz (Łada), a od niedawna Mitsubishi, które stało się drugą po Nissanie japońską firmą tracącą niezależność. Najnowszą marką aliansu jest Alpine produkująca sportowe samochody A110.

Fiat Chrysler Automobiles

(Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, RAM, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth)

W skład bardzo młodego koncernu FCA od 2014 wchodzą zarówno marki europejskie, jak i amerykańskie, ale to jest twór Fiata i to Włosi trzymają pieczę nad wszystkim. A jest nad czym, ponieważ FCA składa się z dziewięciu ważnych oraz mniejszy marek.

Poza Fiatem i przejętym przez niego Chryslerem, pod skrzydłami giganta znalazły się także Dodge i Jeep oraz Alfa Romeo, Lancia i Maserati. Do pomniejszych marek można zaliczyć należącą do Dodge’a submarkę RAM oraz dział sportowy Fiata, czyli Abarth. Do niedawna do FCA należało także Ferrari, ale oddzieliło się w zeszłym roku.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2] Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie?

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu