Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Przejęcie Opla przez Grupę PSA było zaskoczeniem dla wielu osób choćby trochę interesujących się motoryzacją. Wielu zadało sobie pytanie, czy w obliczu takich ruchów są jeszcze na świecie firmy samochodowe, które można uznać za niezależne? Pomijając wyjątkowo niszowe marki, przygotowaliśmy dla was zestawienie pokazujące, kto z kim obecnie obecną trzyma i do kogo należy, a kto działa samodzielnie. Wbrew pozorom jest jeszcze sporo niezależnych producentów aut.

Photo: Frank Rumpenhorst/dpa (dostawca: PAP/DPA)

Ten artykuł ma 3 strony:

Azja

Honda Motor Company

(Honda, Acura)

Honda to jeden z ostatnich producentów samochodów, którzy działają niezależnie i całkowicie samodzielnie. Co prawda należy do niej marka Acura, ale została ona stworzona przez Hondę w 1986 roku na potrzeby rynku amerykańskiego. Acura jest jednocześnie marką premium Hondy.

Honda współpracowała z różnymi producentami samochodów i silników, ale w niewielkim zakresie. Najbardziej znany jest flirt z brytyjskim Roverem – wspólnie wytwarzano kilka modeli. Firma czerpała także z jednostek wysokoprężnych Isuzu oraz sprzedawała terenową Hondę Passport, będącą w rzeczywistości Isuzu Rodeo.

Mazda Motor Corporation

Mazda do dziś jest jedną z nielicznych firm działających samodzielnie, podobnie jak Honda, praktycznie w każdym obszarze. Pomimo iż to niewielkie przedsiębiorstwo kojarzy się bardziej z rodzinnym biznesem niż koncernem, to właśnie Mazda wspomagała niektóre firmy w wybranych segmentach. Wystarczy wspomnieć o współpracy z Fordem w zakresie aut uterenowionych i terenowych.

Niedawno Mazda nawiązała współpracę z Toyotą w zakresie wymiany technologii (układy napędowe) oraz sposobu zarządzania produkcją. Do Mazdy nie należy żadna firma motoryzacyjna.

Suzuki Motor Corporation

Suzuki wciąż pozostaje niezależną firmą produkującą samochody i motocykle na swój sposób, choć wielokrotnie podejmowało współpracę z innymi koncernami motoryzacyjnymi, m.in. z Fiatem, GM, Subaru czy Nissanem. Nie należy jednak do żadnego giganta, choć ostatnio nawiązało luźną współpracę z Toyotą w dziedzinie wymiany wiedzy technicznej.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Subaru Corporation

Fuji Heavy Industries w zeszłym roku zmieniło nazwę na Subaru. Jest kolejnym niezależnym producentem samochodów, choć aż 16,5 proc. udziałów należy do Toyoty i niektóre źródła podają, że Subaru jest jej własnością, natomiast w praktyce można mówić jedynie o współpracy.

Subaru obecnie produkuje wspólnie z Toyotą sportowy model BRZ/GT86, ale ogólnie ma inną filozofię oraz nie korzysta z podzespołów Toyoty bardziej niż prawdziwie niezależne firmy z usług innych producentów.

Toyota Motor Corporation

(Toyota, Lexus, Daihatsu)

Od kilku lat najmocniejszy konkurent Volkswagena to Toyota Motor Corporation. Obie firmy są jednymi z największych na świecie i sprzedają najwięcej samochodów. Jednak TMC nie jest aż tak rozbudowana jak grupa Volkswagena. Należą do niej takie firmy jak Lexus, Daihatsu czy do niedawna Scion.

Założony w 1989 roku Lexus jest dla Toyoty po części tym samym, czym Acura dla Hondy. Z kolei Scion pod jednym względem jest podobny do Acury, ponieważ powstał wyłącznie z myślą o rynku amerykańskim. Różnica jest taka, że pierwsza z tych marek już nie istnieje. Daihatsu współpracowało z Toyotą od 1967 roku i zasadniczo należało to tej firmy, ale dopiero w 2016 zostało całkowicie wchłonięte.

Toyota współpracuje na wielu płaszczyznach z BMW, zwłaszcza w zakresie układów napędowych. Niedawno zawiązano współpracę z Mazdą, a także z Suzuki, które również jest koncernem niezależnym, ale patrząc na wydarzenia globalne, może być prędzej czy później całkowicie wchłonięte przez Toyotę.

Hyundai Motor Group

(Hyundai, Kia)

Tu współpraca wygląda nieco inaczej niż w przypadku wyżej wymienionych marek. To południowokoreańska spółka, w skład której wchodzą dwie firmy: Hyundai i Kia. Choć Kia jest starszą, to jednak Hyundai rozdaje tu karty, odkąd przejął Kię po jej bankructwie w latach 90. Obecnie obie firmy ściśle współpracują ze sobą, tworząc dwie linie niemal identycznych technicznie modeli.

Dziś Hyundai Motor Group można nazwać niezależnym koncernem samochodowym, choć stworzonym z dwóch przedsiębiorstw. Tylko w niewielkim zakresie współpracują z innymi firmami, wcześniej jednak Hyundai był ściśle powiązany z Mitsubishi.

TATA Motors

(TATA, Jaguar, Land Rover)

Indyjska firma TATA Motors nie byłaby dla europejczyków szczególnie interesująca, gdyby nie fakt, że posiada ona takie marki jak Jaguar i Land Rover. Swoją drogą Jaguar Land Rover Automotive PLC został zawiązany w 2008 roku, gdy obie firmy miały już za sobą przygody z Fordem czy BMW. Oczywiście w skład TATA Motors wchodzi jeszcze indyjski producent samochodów TATA.

Geely

(Geely, Volvo)

Umieściliśmy Volvo w karcie azjatyckiej, bo należy ono do chińskiego przedsiębiorstwa Geely. Jednak twierdzenie, że Volvo to marka chińska jest błędne. Firma wciąż ma swoją siedzibę w Szwecji, projektowanie i produkcja też odbywa się w tym kraju, auta mają wciąż szwedzki charakter i budowane są zgodnie ze szwedzką filozofią. Choć transfer pieniędzy odbywa się przez Chiny, a Volvo utraciło status niezależnego producenta, to wciąż nie zmienia to faktu, że Volvo jest szwedzkie.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2]

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela