Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2]

Po raz drugi zaglądamy pod maski samochodów z tanimi w eksploatacji silnikami Diesla. Brak koła dwumasowego, prosta konstrukcja układu wtryskowego oraz dobry dostęp do części zamiennych wróżą niskie koszty serwisu i napraw. Po przeglądzie jednostek o małej pojemności do 1,5 l, teraz prezentujemy bardzo popularne motory 1.6-2.0.

fot. PSA

Ten artykuł ma 5 stron:

Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego — najlepsze propozycje [cz.1]

Jeżeli jeździcie na krótkich dystansach i pomimo odstraszająco wysokich kosztów napraw, potrzebujecie używanego auta z silnikiem Diesla, jest dla was…

Citroën i Peugeot 1.6 HDI (Ford 1.6 TDCi)

Motor ten został wprowadzony do oferty w tym samym czasie co mniejszy, wcześniej opisany 1.4 HDI. Jednostka była jednak przygotowana do napędzania aut klasy kompakt, choć ostatecznie trafiła zarówno do mniejszych jak i większych modeli. Pojawiło się wiele wersji tego silnika, który do dziś jest z powodzeniem wykorzystywany.

Ford bardzo chętnie korzystał z jednostki 1.6 HDI, którą przechrzcił na 1.6 TDCi.

Najpopularniejsze odmiany mocy to 90 i 109 KM. Była także bardzo słaba wersja 75-konna. Generalnie silniki do 90 KM są pozbawione koła dwumasowego, najczęściej też mają turbosprężarkę o stałej geometrii. Niestety niektóre wersje są zasilane wtryskiwaczami firmy Siemens (standardem był Bosch), które są co prawda trwalsze, ale też o wiele droższe w naprawach. Tych nie polecamy. Najlepszy jest motor o oznaczeniu 9HX, którego nigdy nie wyposażono w drogi osprzęt.

Silnik ten nie jest wyjątkowo niezawodny, ale zawsze tani w naprawach. Nie ma typowych wad konstrukcyjnych, a mechanicy doskonale go znają. Jest to jednocześnie silnik, który trafił do bardzo dużej grupy modeli samochodów aż siedmiu marek. Montowano go zarówno w małym Mini jak i dużym Volvo S80. Jednak interesującą nas wersję 90-konną znajdziemy w mniejszych modelach.

Eksploatacyjny spokój zapewnicie sobie, regularnie zmieniając olej co 15 tys. km (5W-40) oraz pasek rozrządu wraz z łańcuszkiem łączącym wałki — najlepiej co 200 tys. km. Jeżeli auto jeździ dużo na krótkich dystansach, warto skrócić ten przebieg do 150 tys. km. Koniecznie przy tym wymieńcie cały komplet. Przy okazji wymiany rozrządu, warto zmienić komplet napędu osprzętu wraz z kołem pasowym wału korbowego i alternatora.

Popularne modele z silnikiem 1.6 HDI (do 90 KM):

  • Citroën Berlingo od 2002 roku i Citroën Berlingo II w latach 2008–2010 – również Peugeot Partner
  • Citroën C3 od 2001 roku i C3 II od 2009 roku
  • Citroën C4 od 2004 roku
  • Peugeot 207 od 2006 roku
  • Peugeot 308 od 2007 roku
  • Ford Fiesta V od 2001 roku (również Fusion) i Ford Fiesta VI od 2008 roku – oznaczenie 1.6 TDCi, w nowszej Fieście również w wersji 75-konnej
  • Ford Focus II od 2005 roku – oznaczenie 1.6 TDCi
  • Mazda 3 od 2003 roku – oznaczenie 1.6 CD
  • Mini II od 2007 roku – model One D (Cooper D miał 109 KM)
  • Suzuki SX4 od 2009 roku – oznaczenie 1.6 DDIS

Zobacz również: Przystanek Bieszczady - Skodą Karoq odkrywamy polską Alaskę

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Jak działa przekładnia CVT? Kto może kierować ruchem drogowym? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje?

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność