Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003]

Przełom XX i XXI wieku jest przez wielu uważany za okres w motoryzacji, w którym powstawały ostatnie, naprawdę porządne samochody. Z pewnością potwierdzą to miłośnicy wielu marek i spokojnie można powiedzieć to o sportowych limuzynach. Dobrym przykładem jest BMW M5 E39 – takiego samochodu już nie będzie. A co najważniejsze, dziś ten model można kupić za całkiem rozsądne pieniądze.

Ten artykuł ma 5 stron:

BMW M5 E39 w teorii

To samo można powiedzieć o BMW M3 E46 – ostatnim z tradycyjną dla marki rzędową, wysokoobrotową szóstką pod maską. Tyle tylko, że ono miało godnego następcę, a tymczasem BMW M5 E60 nie było już takie… hmmm… mechaniczne? Nowy model otrzymał co prawda wspaniałą jednostkę V10 o mocy 500 KM, ale też automatyczną skrzynię biegów i został nafaszerowany elektroniką po dach.

Tymczasem BMW M5 E39 jest maszyną ze stali dla kierowców o mocnym charakterze. Pod maską zainstalowano królewski silnik V8 o pojemności 4,9 l, generujący 400 KM. W tym czasie niemiecka konkurencja tyle nie oferowała. Mercedes E55 AMG i Audi S6 były słabsze o około 50–60 KM. Ponadto, tylko BMW dawało czystą formę sportowego auta – napęd na tylną oś i manualną przekładnię. Konkurentom brakowało jednego lub drugiego.

BMW M5 E39 to generacja, która łączy to co dobre z przeszłości z teraźniejszością. Ostatnia, czysto mechaniczna, sportowa limuzyna BMW.

Przyjemność sprawia sam charakter samochodu. Motor V8 nie należy do tych, które najpiękniej brzmią na wolnych obrotach. Jednostka S62B50 osiąga maksimum mocy przy 6600 obr./min, ale kręci się chętnie wyżej. Maksimum momentu — 500 Nm — przypada na wartość 3800 obr./min, co sprawia, że elastyczność jest znakomita.

Za przeniesienie mocy odpowiada przekładnia Getrag z bardzo szybkimi synchronizatorami. Co ważne, samochód waży niespełna 1800 kg. To jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie.

Zobacz również: BMW serii 7 na parkingu i autostradzie

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używana Toyota RAV4 II 2,0 D-4D: wciąż atrakcyjna, zwłaszcza z dieslem Mitsubishi Lancer Evo VII/VIII/IX [awarie i problemy] Używane Audi Q5 (8R): świetny SUV, ale nie dla ubogich Lancia Lybra [awarie i problemy] Używane Suzuki Jimny – awarie i problemy Używany Volkswagen Passat B6. Nie tak dobry jak popularny Fiat Linea [awarie i problemy] Awarie i problemy: Subaru Impreza WRX STi Nissan Almera N16 [awarie i problemy] Używany Peugeot 306 [awarie i problemy] Szybkie minivany: rodzina nie musi się nudzić Subaru Legacy IV [awarie i problemy]

Popularne w tym tygodniu:

Używane BMW 320si to rarytas czy wpadka? Okazuje się, że jedno i drugie