Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003]

Przełom XX i XXI wieku jest przez wielu uważany za okres w motoryzacji, w którym powstawały ostatnie, naprawdę porządne samochody. Z pewnością potwierdzą to miłośnicy wielu marek i spokojnie można powiedzieć to o sportowych limuzynach. Dobrym przykładem jest BMW M5 E39 – takiego samochodu już nie będzie. A co najważniejsze, dziś ten model można kupić za całkiem rozsądne pieniądze.

Ten artykuł ma 5 stron:

BMW M5 E39 w teorii

To samo można powiedzieć o BMW M3 E46 – ostatnim z tradycyjną dla marki rzędową, wysokoobrotową szóstką pod maską. Tyle tylko, że ono miało godnego następcę, a tymczasem BMW M5 E60 nie było już takie… hmmm… mechaniczne? Nowy model otrzymał co prawda wspaniałą jednostkę V10 o mocy 500 KM, ale też automatyczną skrzynię biegów i został nafaszerowany elektroniką po dach.

Tymczasem BMW M5 E39 jest maszyną ze stali dla kierowców o mocnym charakterze. Pod maską zainstalowano królewski silnik V8 o pojemności 4,9 l, generujący 400 KM. W tym czasie niemiecka konkurencja tyle nie oferowała. Mercedes E55 AMG i Audi S6 były słabsze o około 50–60 KM. Ponadto, tylko BMW dawało czystą formę sportowego auta – napęd na tylną oś i manualną przekładnię. Konkurentom brakowało jednego lub drugiego.

BMW M5 E39 to generacja, która łączy to co dobre z przeszłości z teraźniejszością. Ostatnia, czysto mechaniczna, sportowa limuzyna BMW.

Przyjemność sprawia sam charakter samochodu. Motor V8 nie należy do tych, które najpiękniej brzmią na wolnych obrotach. Jednostka S62B50 osiąga maksimum mocy przy 6600 obr./min, ale kręci się chętnie wyżej. Maksimum momentu — 500 Nm — przypada na wartość 3800 obr./min, co sprawia, że elastyczność jest znakomita.

Za przeniesienie mocy odpowiada przekładnia Getrag z bardzo szybkimi synchronizatorami. Co ważne, samochód waży niespełna 1800 kg. To jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie.

Zobacz również: BMW 440i - dźwięk silnika

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Mazda MX-3 [awarie i problemy] Używany Volkswagen T5 (2003-2015) - gdzie tkwi tajemnica jego sukcesu? WP pomaga: szukamy 10-letniego minivana za 20 tys. zł. Nie jest łatwo Sensowne auto za 5000 zł na F, czyli Fiat [część 4] Toyota Auris [awarie i problemy] Mercedes Klasy M W164 [awarie i problemy] Używane BMW X3 II (F25) w pigułce. Szkoda, że nie jest tak dobry jak poprzednik Tanie używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Citroën C5 II [awarie i problemy] Samochody pułapki: okazyjne w zakupie, drogie w utrzymaniu Z drugiej ręki: BMW M3

Popularne w tym tygodniu:

Dobre silniki pięciocylindrowe. Polecamy te jednostki każdemu Uniwersalne i pewne modele. 5 propozycji do 30 tys. zł