Poradniki i mechanikaCzy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie?

Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie?

Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie?
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
05.07.2018 16:18, aktualizacja: 30.03.2023 11:03

Używanie świateł samochodu to jeden z podstawowych tematów, jakie kierowca pojazdu powinien bardzo dobrze znać. Jednak obserwując sytuację na ulicach, można mieć wątpliwość, czy aby na pewno każdy wie, co i do czego służy. Zatem przypominamy.

Światła mijania

Polskie przepisy nakazują jazdę na światłach mijania przez całą dobę, niezależnie od pogody. Wyjątek stanowią auta, które wyposażono w lampy do jazdy dziennej aby wypełnić ten wymóg. Każdy nowy samochód jest w takie wyposażony.

Zatem świateł mijania należy używać w czasie zmroku i zmniejszonej przejrzystości powietrza, ale ustawodawca nie precyzuje, kiedy należy je włączyć. Jeżeli reflektory waszego pojazdu nie przechodzą automatycznie ze świateł do jazdy dziennej na mijania lub jeżeli nie macie włączonych na stałe świateł mijania, wówczas należy włączyć je zanim jeszcze zapadnie zmrok. Warto dodać, że światła mijania są obowiązkowe w słabo oświetlonych tunelach – często przed wjazdem stoją odpowiednie znaki. Używanie świateł mijania przez całą dobę ma tę zaletę, że nie trzeba o nich pamiętać.

Kiedy nie używać świateł mijania?

Świateł mijania nie używa się podczas postoju, a jest to bardzo częsty widok na naszych drogach i poboczach. Jeżeli wasze auto stoi, a macie włączone światła mijania, wprowadzacie kierowcę pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka w błąd.

Warto jednocześnie pamiętać o ustawieniu świateł mijania. Powinno się to robić podczas corocznego badania technicznego. Ważna jest również korekta wysokości względem obciążenia samochodu.

Światła drogowe

Znane też jako długie, służą do oświetlania drogi podczas jazdy po zmroku. Snop światła jest dłuższy niż świateł mijania, zatem poprawiają widoczność, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na trasie. Świateł drogowych nie trzeba w ogóle używać, ale warto to robić gdy tylko nadarzy się okazja i będzie to zgodne z prawem.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Kiedy nie używać świateł drogowych?

Światła drogowe powinny być wyłączone na oświetlonych drogach, czyli takich, przy których stoją latarnie. Jedną z podstawowych zasad używania świateł drogowych jest ta, mówiąca o nieoślepianiu innych uczestników ruchu, zarówno kierowców innych pojazdów na drodze, jak i kolumny pieszych czy prowadzących maszyny blisko drogi, m. in. pojazdy szynowe i łodzie. Co ciekawe, nie można oślepiać pieszych poruszających się w kolumnie, zatem świateł drogowych nie trzeba gasić, gdy na drodze pojawi się pojedyncza osoba.

Przepisy nakazują wyłączenie świateł drogowych, gdy z naprzeciwka nadjeżdża inny pojazd, ale tylko wtedy, gdy jego kierujący również zmieni światła drogowe na mijania. Nie można także oślepiać kierującego pojazdem jadącym przed nami.

Przypominamy, że nie ma przepisu pozwalającego na miganie światłami drogowymi do innych uczestników ruchu. Można to zrobić wyłącznie w celu ostrzeżenia ich przed niebezpieczeństwem*.

*Wynika to m. in. ze stanu wyższej konieczności, jako okoliczności wyłączającej bezprawność. Oznacza to, że nie popełnia przestępstwa (w tym przypadku wykroczenia) ten, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego.

Światła postojowe/pozycyjne

Świateł postojowych należy używać podczas postoju w miejscu, w którym pojazd zatrzymany jest niedostatecznie widoczny dla innych uczestników ruchu.

Kiedy nie używać świateł postojowych?

Jeżeli auto stoi poza drogą, światła postojowe nie muszą być włączone. Nie należy ich również używać podczas jazdy – dotyczy świateł przednich.

Światła przeciwmgielne przednie

Świateł tych można używać w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. Może to wynikać zarówno z mgły, jak i opadów deszczu lub śniegu. W warunkach normalnej przejrzystości, od zmierzchu do świtu można mieć włączone te światła wyłącznie na krętych drogach, oznaczonych stosownymi znakami.

Obraz
© fot. Honda

Kiedy nie używać świateł przeciwmgielnych przednich?

W warunkach normalnej przejrzystości powietrza, na innych drogach niż kręte, oznaczone znakami. Warto pamiętać o tym, że na mokrej nawierzchni, gdy nie pada deszcz, światła przeciwmgielne z przodu mogą oślepiać innych kierowców.

Światła przeciwmgielne tylne

Światła te można włączyć tylko w warunkach mocno ograniczonej przejrzystości, niezależnie od tego, z czego owe ograniczenie wynika. Jednak jest jeden warunek. Widoczność musi być ograniczona do 50 metrów.

Kiedy nie używać świateł przeciwmgielnych z tyłu?

Powinniście wyłączyć te światła, jeżeli za wami porusza się inny pojazd. Powodują one mocne oślepienie i mogą zdekoncentrować kierowcę, który nie zareaguje w porę na światła hamowania, ponieważ ich intensywność jest podobna.

Światła do jazdy dziennej

Jeżeli są zamontowane w pojeździe, można ich używać od świtu do zmierzchu, ale można także zamiast nich włączać światła mijania. Pamiętajcie, że światła do jazdy dziennej mogą być włączone zamiast świateł mijania wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Kiedy nie używać świateł do jazdy dziennej?

Generalnie po zmierzchu, ale tu warto wspomnieć o jednej, dość istotnej kwestii. Podczas jazdy przy ograniczonej widoczności, wynikającej z gorszej przejrzystości powietrza (mgła, opady deszczu lub śniegu), światła do jazdy dziennej powinny być zastąpione światłami mijania. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, że przy dobrym oświetleniu wraz ze światłami do jazdy dziennej, nie włączają się światła pozycyjne z tyłu. Powoduje to duże zagrożenie, szczególnie podczas jazdy we mgle.

Kierunkowskazy

Kierunkowskazów używa się do sygnalizowania zamiaru i manewru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy. Należy je włączyć zanim rozpocznie się manewr i wyłączać po jego zakończeniu. Dotyczy to także manewru wyprzedzania, który wiąże się ze zmianą pasa ruchu.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Kiedy nie używać kierunkowskazów?

Kierowcy popełniają wiele błędów używając kierunkowskazów, choć zwykle robi się to w dobrej wierze. Najczęściej występują dwa. Włączanie kierunkowskazu przed wjazdem na rondo i w czasie wyprzedzania.

Zgodnie z prawem, na rondzie można mieć włączony kierunkowskaz wyłącznie przed manewrem zjeżdżania, czyli zmiany kierunku jazdy. Nie należy włączać kierunkowskazu przed wjazdem na rondo, zwłaszcza lewego. Tymczasem kierowcy często tak robią, co ułatwia jazdę innym, którym sygnalizuje się zawczasu jaki manewr wykonają. Jest to więc błąd teoretycznie, ale w praktyce ułatwia to komunikację między kierowcami.

Druga, częsta sytuacja, to wyprzedzanie z włączonym kierunkowskazem. Zgodnie z przepisami, kierunkowskaz należy włączyć przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania, ale gdy zajmie się inny pas ruchu, kierunkowskaz powinien być wyłączony. Ponownie należy go włączyć gdy zamierzacie powrócić na swój pas ruchu. Intencje kierowców wyprzedzających z włączonym kierunkowskazem są jednak zrozumiałe. Kierujący pojazdem wyprzedzanym prędzej zwróci uwagę na fakt wyprzedzania go, gdy w lusterku coś będzie migało. To samo dotyczy kolejnych kierujących w kolumnie wyprzedzanych pojazdów.

Światła awaryjne

Te światła służą wyłącznie do sygnalizowania postoju samochodu w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Stąd też nazwa awaryjne, ponieważ taki postój jest uzasadniony wyłącznie sytuacją awaryjną (awaria pojazdu, wypadek).

Kiedy nie używać świateł awaryjnych?

Poza miganiem do innych kierowców światłami awaryjnymi (forma podziękowania), najczęściej popełnianym błędem jest włączanie tych świateł podczas holowania. Przypominamy, że w ten sposób wprowadzacie w błąd innych kierujących. Pojazd holowany powinno się oznaczyć trójkątem ostrzegawczym. Generalna zasada jest taka, że świateł awaryjnych nie można używać podczas jazdy, cokolwiek by się nie działo. Jest jednak jeden wyjątek.

Światła awaryjne w nowoczesnych pojazdach włączają się automatycznie gdy choć na chwilę uruchomiony zostaje system ABS lub ESP. Ma to ostrzegać innych przed niebezpieczeństwem. Teoretycznie, jest to niedozwolone i niezgodne z kodeksem drogowym, ale tak jak w przypadku świateł drogowych, którymi ostrzega się przed niebezpieczeństwem, tak i świateł awaryjnych można użyć w tym przypadku. Wynika to jednak z innych przepisów niż kodeks drogowy*.

*Wynika to m. in. ze stanu wyższej konieczności, jako okoliczności wyłączającej bezprawność. Oznacza to, że nie popełnia przestępstwa (w tym przypadku wykroczenia) ten, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (90)